Back in the Emirates! - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu Back in the Emirates! - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

Back in the Emirates!

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

13 Juni 2010 | Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

Om Geert Wilders stemmende nationalisten in mijn vriendenkring (zijn die er?) tevreden te stellen, ditmaal maar weer eens een bericht in het Nederlands. Iedereen is natuurlijk vrij om te stemmen wat hij of zij wil, want Nederland, in tegenstelling tot Turkmenistan, is een vrij en democratisch land. De laatste jaren kijk ik naar Nederland door een andere bril vanuit verschillende plekken in het buitenland, en volg ik het nieuws natuurlijk op de voet. Wat me vooral opvalt is hoeveel onvrede er is in Nederland, een land waar de mensen het over het algemeen schandalig goed hebben. Mensen zeuren over kleine, pietluttige (schitterend woord overigens!) dingen. En nu stemmen anderhalf miljoen mensen op een extreem-rechtse nationalist die het beter voor heeft met Israel dan met zijn eigen land. Needless to say, I’m shocked and disappointed. Blijkbaar werkt angst zaaien om aan de macht te komen zelfs in een land als Nederland. Wellicht moeten deze zelfde mensen die op onze Geert hebben gestemd eens een paar maanden in een ander landen verblijven zodat ze inzien hoe goed ze het eigenlijk wel niet hebben, en hoe weinig andere mensen met andere culturen van ons verschillen. Landen zijn niet zoals wij ze zien in het nieuws, integendeel zelfs! Als ik even snel om mij heen kijk hier op kantoor, dan zie ik Russen, Turkmenen, Zuid Amerikanen, Afrikanen, mensen uit de VS en het Midden-Oosten, Chinezen, Zuid-Oost Aziaten, etcetera. Een schitterend feit natuurlijk dat mij een compleet ander perspectief biedt over mensen en culturen, maar vooral over Nederland en haar inwoners, waaronder ikzelf. Het geeft mij de mogelijkheid te reflecteren wat het betekent om Nederlander te zijn met al haar positieve en negatieve pluspunten (sorry, ik kon het niet laten een grap van Theo Maassen te gebruiken; Dutch humor, you gotta love it!). Een leuk inzicht dat ik onlangs verkreeg is het volgende. Wij Nederlanders staan bekend in de rest van de wereld om onze grenzeloze tolerantie. Een feit waar ik zeer trots op ben. Aan de andere kant zijn wij zó tolerant, dat wij andere mensen die minder tolerant zijn niet accepteren...
Anyway, ik heb helaas niet kunnen stemmen, maar aan de andere kant heb ik de laatste paar weken wel weer schitterende dingen mogen meemaken en geweldige mensen ontmoet. Een hoogtepunt was onder andere mijn breakout party die ik, drie maanden te laat, gaf ter ere van mijn promotie voor al mijn collega’s in Balkanabat, bijna vijftig man. Een memorabele avond.

Verder begint mijn sociale leven hier in Balkanabat steeds verder uit te breiden. Natuurlijk heb ik genoeg collega’s op de compound om me mee te vermaken, maar ik blijf toch altijd nieuwsgierig naar de Turkmenen in de stad die mij niet kunnen verstaan. Het is niet altijd even makkelijk om contact met ze te maken, maar beetje bij beetje lukt het me al aardig. Zo ben ik de afgelopen tijd actief bezig geweest om kleren en spulletjes in te zamelen voor het lokale weeshuis, en met de mensen die hier vrijwillig komen helpen iedere week ga ik nu geregeld uit.
Een paar dagen geleden werden Arthur, een Poolse Amerikaan, en ik uitgenodigd door een man op straat om op zijn bruiloft te komen, voor twee dagen! Zittend op een Turkmeens tapijt kregen we meer eten voorgeschoteld dan ons lief was, en nog veel meer wodka. Daarna hebben we buiten op straat nog gedanst met een joelende menigte. De volgende dag was het grote feest. Met onze zondagse kleding aan en een cadeau onder de arm gingen we op pad. Direct werden we vrolijk binnengehaald door vrienden van de bruidegom. Ze spraken geen van alle engels, maar toch begrepen we elkaar enigszins. Binnen werden we uiteraard snel dronken gevoerd, en twee uur later, zo kan ik me nog vaag herinneren, werd ik het podium opgeduwd om voor een volle zaal met 350 Turkmenen een speech te houden voor het bruidspaar. What can I say, I was drunk. Waar maak je dat nou mee! De volgende ochtend werd ik wakker met een knallende koppijn, en ik kon niet meer herinneren hoe ik thuis was gekomen. M’n avondeten vond ik nog netjes in de wasbak. Turkmeense wodka, what to do...

Verder ben ik vorige week voor een training terug gegaan naar Abu Dhabi, met Etihad Airways (lucky me!). Na hier vorig jaar bijna vier maanden gewoond te hebben, was dit een fantastisch weerzien met een leuke stad. Vorig jaar had ik een appartement op vijf minuten lopen van de Perzische golf in het beste deel van de stad. Het voordeel was dat we veel goede restaurants en nightclubs konden bezoeken, maar het nadeel was dat we iedere dag 2-3 uur kwijt waren met forenzen tussen het appartement en de Schlumberger basis in de woestijn. Helaas hebben ze nu verblijven gebouwd op de basis, en is de gezelligheid er een beetje af. Uiteraard heeft dit mij, en de mensen die ik hier ontmoette voor mijn cursus, er niet van weerhouden naar de Jazz Bar te gaan in het Hilton, een plek waar ik vorig jaar vaak te vinden was. In mijn groep ontmoette ik een meisje uit Kazakhstan wiens naam ik al kende, en zij de mijne. Zij heeft voor mij in Balkanabat gewerkt, en moest plaats maken voor mij, nadat mijn Russische werkvisum was geweigerd. Gelukkig waren er ‘no hard feelings’ en hebben we een hele leuke week gehad. De eerste dag hoefde ik nog niet te werken, en heb ik een taxi gepakt naar Yas Island, een groot eiland naar Abu Dhabi dat in één keer ontwikkeld wordt met grote attracties als een Formule-1 baan, Ferrari World en dure hotels. Helaas waren ze nog druk aan het bouwen, maar ik heb de racebaan al kunnen zien. Op de terugweg werd mijn taxi aangereden door een minibus met negen werkers uit Pakistan. Niemand raakte gelukkig gewond.

Op de terugweg moest ik vijftien uur in Istanbul doorbrengen. Ik kreeg gelukkig een hotel aangeboden. Volledig uitgerust stapte ik in de bus om naar het vliegveld te gaan. Hier kwam ik mijn Turkmeense collega tegen die op weg was naar Dubai. It’s a small world!

Allright, dit was hem weer voor deze keer. Volgende keer een bericht uit Laos!

  • 13 Juni 2010 - 05:53

    Sil:

    Er mogen dan anderhalf miljoen Nederlanders zijn met hersens van sterk onderontwikkelde fruitvliegjes, bedenk wel dat de overgrote meerderheid meer verstand heeft en toleranter is (?)! Bedroevender is het om te zien is dat de komende generatie, de jeugd, massaal op Geert stemde, gelukkig hebben zij nog geen stemrecht.
    P.s. Voor tolerantie hoef je echt niet in een ander land te verblijven, je hoeft alleen maar om je heen te kijken....
    Het is dichterbij dan je denkt.
    Mooi verslag weer, kus Sil

  • 13 Juni 2010 - 06:03

    Bo:

    Mooi verslag weer ouwe. Ben het met je eens. We hebben het hier echt goed.

    Je maakt echt fantastische dingen mee als ik dat zo hoor. Had graag een glaasje vodka met je willen drinken!Laat die mooie verhalen maar komen! ;-)

    Groetjes en keep it up!

  • 13 Juni 2010 - 08:34

    Charlie:

    Een paar dingen:
    1) Wat een onnoemdelijke filosofische toon zit er in je verhaal.
    2) En, your dutch is terrible...:)

    Maar voor de rest, goed verhaal hoor.
    Wanneer kom je weer naar Nederland voor ongegeneerd dronken worden in Speakers? Hahahaha :)

  • 13 Juni 2010 - 12:12

    Tamara:

    Hey!
    Goed punt: je voelt je nu een wereldburger die in NL is geboren ipv een Nederlander die buiten de landsgrenzen 'in het buitenland' is. Dat is wel mooi, heb ik ook. Echter kan je niet alles en iedereen over zijn/haar kam scheren. Jij hebt met je werk natuurlijk niet te maken met Marrokaanse hangjongeren, maar met mensen die graag werken voor hun geld en vaak niet bepaald onderontwikkeld zijn... met zo'n internationale sfeer kan ik het ook alleen maar naar mijn zin hebben;). Van daar dat ik jouw mening gedeeltelijk deel. Je krijgt in het buitenland niet te maken met allerlei nare zaken, je leest er alleen over. Dat verbaasden Chris en ik ons trouwens ook over: we hebben het hier in NL erg goed en zijn een probleem aan het maken van ogenschijnlijk kleine dingen. Toch had ik ook graag gehad dat onze corrupte chauffeur in Laos even door de politie werd aangepakt, net als sommige mensen hier in NL ook wel eens een standje nodig hebben..
    Groetjes!

  • 13 Juni 2010 - 22:51

    Chris:

    Wat mij vooral mateloos irriteert aan Nederlandse politiek is totale gebrek aan visie. Misschien heeft dit te maken met een vrij korte regeringstijd (4 jaar), maar 'ze' (hiermee bedoel de politici) kijken dikwijls niet verder dan hun neus lang is. Dan gaat het weer over de portemonee van Henk en Sigrid dan of we een eurootje meer voor de trein moeten betalen. Je hoort helemaal niks specifieks over buitenlands beleid. Terwijl wij hier een beetje moeilijk doen over luttele euro's dan wel eerdergenoemde biculturelen, verdwijnen er in de rest van de wereld gigantische stukken oerwoud, worden mensen massaal afgeslacht of sterven aan de honger. De Nederlandse politiek staart liever naar z'n navel! Er valt nog zoveel te halen in het buitenland! Denk aan die VOC-mentaliteit! ;)

    Anyway, mooi verhaal weer heyntje! Je leeft het leven van een rock-ster! ;)

  • 14 Juni 2010 - 17:41

    Gunnar:

    Als jij dit vlammende betoog nou voor de verkiezingen had gehouden had ik niet op Geert gestemd... (voor alle mensen die mij niet kennen dit is een grapje, ik heb natuurlijk gewoon op Rita gestemd vanwege al haar goede ideen.)

    Sander, sterk verhaal met mooie avonturen weer. Jij bent trouwens ook de meest positieve SLB werker die ik ken; is dit schone schijn of geniet je echt met volle teugen in Turkmenistan? je ziet het, ik spreek je te weinig... we bellen. Peace out hombre!

  • 14 Juni 2010 - 17:45

    Gunnar:

    @Chris: helemaal mee eens!

  • 20 Juni 2010 - 10:21

    Kristof:

    Prachtige eerste paragraaf, vriend, ik ben het roerend met je eens en ik onthoud die schitterende zin: "wij zó tolerant, dat wij andere mensen die minder tolerant zijn niet accepteren".

    Veel groeten, 't ga je goed en tot (zo) snel (mogelijk)!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alexander

Het dagboek omvat de volgende reizen: Midden Oosten 2004 (6 weken): Egypte - Jordanie - Syrie - Libanon - Turkije Azie 2005 (3 maanden): India - Nepal - Tibet - China - Vietnam - Cambodja - Thailand - Hong Kong Afrika 2006 (2 maanden): Tanzania - Kenya - Oeganda - Rwanda - Ethiopie - Somalie Zuid Amerika 2006 (5 maanden) Peru - Bolivia - Chile - Argentinie - Uruguay - Brazilie - Paraguay Motorreis Afrika 2007 (5 maanden): Nederland - Belgie - Frankrijk - Spanje - Marokko - Westelijke Sahara - Mauritanie - Senegal - Gambia - Sierra Leone - Mali - Niger - Nigeria - Kameroen - Oeganda - Kenya - Tanzania - Zambia - Zimbabwe - Botswana - Zuid Afrika Turkmenistan 2009 NIET: Verenigde Staten 2008 (1 maand): Californie - Arizona - Utah - Nevada Zuid Amerika 2008 (1,5 maand): Brazilie - Bolivia Rusland 2009 (2 weken) Abu Dhabi (4 maanden): Abu Dhabi - Dubai Zuid Amerika 2009 (2 weken): Bolivia - Peru Turkmenistan 2009/2010 (3,5 maand) Turkmenistan 2010 (6 weken)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 5180
Totaal aantal bezoekers 137231

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn Reisdagboek

Landen bezocht: