Palacio De Estudiantes! - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu Palacio De Estudiantes! - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

Palacio De Estudiantes!

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

11 September 2006 | Bolivia, Cochabamba

Cochabamba (ongeveer drie keer Eindhoven) ligt op 2558m hoogte in een vallei in het noordoosten van het Andesgebergte, ingesloten tussen hoge bergen (zoals de Cerro Tunari (5035m), de hoogste piek van centraal Bolivia) aan de ene kant en de oneindige jungles van de Amazone, welke zich over enkele duizenden kilometers uitstrekken naar het oosten tot aan de Atlantische oceaan, aan de andere kant. De naam Cochabamba is afgeleid van de Quechua (taal van de oorspronkelijke indianen) woorden ‘Khocha’ en ‘Pampa’ wat letterlijk ‘moerassige vlakte’ betekent. De temperatuur is hier momenteel 25º (het is hier immers winter), en gaat de komende tijd nog wel wat stijgen (vanaf oktober begint het regenseizoen, maar daar blijken we hier in de bergen niet al te veel van te merken). De stad wordt beschermd door een gigantisch hoog beeld van Jezus Christus (volgens een lokale legende de zoon van god). Het beeld is iets hoger dan het 33m hoge beeld in Rio de Janeiro (één meter voor elk jaar dat Jezus leefde). In Cochabamba merkte ze heel terecht op dat Jezus niet op z’n verjaardag gestorven is, maar 33 jaar en een beetje is geworden; en zo heeft Cochabamba dus het langste Christus beeld ter wereld; en zo is het maar net!

De eerste dagen in Cochabamba hebben we vooral veel dingen geregeld zoals een huis, een Spaanse lerares (Beba, een Spaanse van middelbare leeftijd die ons in drie maanden vloeiend Spaans zegt te gaan leren; ze praat zelf bijna geen Engels, en dat blijkt erg handig), we zijn naar de Universidad de Valle gegaan om over onze stage te praten (we hebben maar meteen verteld dat we weinig zin hadden in het bouwen van één of andere laffe windmolen, maar veel liever stage zouden lopen bij een luchtvaartmaatschappij; morgenvroeg horen we of dat gaat lukken), spullen gekocht bij La Cancha (de grootste markt van Bolivia, waar je meer kan kopen dan goed voor je is en waar je erg goed op je spullen moet letten) , het huis ingericht (voor zover dat nog nodig was) en natuurlijk uitgeweest in één van de TOPdiscotheken (de ‘Pimienta Verde’) hier (en dit is zeker niet cynisch bedoeld). Kortom het waren weer drukke dagen, maar we zijn nu helemaal gesetteld en dat geeft een rustig gevoel.

De woning die we geregeld hebben bevindt zich in het noorden van Cochabamba in een erg goede en veilige wijk. We hebben het Penthouse (zeer terecht met een hoofdletter) van een groot en beveiligd appartementencomplex met zwembad (twee eigenlijk), een sauna, fitnessruimte, een erg grote woonkamer met open haard, vier badkamers (met douche en bad), een leefkeuken, drie slaapkamers (met kingsize bedden), een slaapzolder (met een matras; we rouleren zodat iedereen hier één keer moet liggen voor drie weken), internet, een groot dakterras (met barbecue), een schoonmaakster, een wasmachine en nog veel meer. Alle kamers (inclusief de woonkamer) hebben enorme schuiframen over de hele hoogte en breedte, en de slaapkamers hebben grote balkons waar we kunnen zonnen (mochten we te lui zijn om via de glazen lift naar één van de zwembaden te lopen ;) ). Het uitzicht is over het noorden van de stad en we liggen aan de voet van de bergen. In het oosten zien we het Jezus Christus beeld over de stad waken, en zo gaan we iedere avond met een gerust hart naar ons bedje toe (en nog mooier!, als we wakker worden is alles er nog!). Yeah… life is good on the Altiplano.
Het ontbijt (brood, melk, beleg en alles wat ons hartje verder begeert) laten we iedere dag bezorgen door de plaatselijke supermarkt, zodat de dag goed begint. Na een dag hard werken kunnen we zelf koken, of uit eten gaan (want het kost hier beide vrij weinig). Het is allemaal meer dan we op gehoopt hadden (véél meer zelfs), maar je hoort mij niet klagen (en het kost ook nog eens slechts éénderde van wat ik in Delft aan huur betaal). Ik zal nu verder ophouden met opscheppen, want op deze manier doe ik het pittoreske (en tevens ‘bowlingstad van Nederland) Eindhoven, Delft en Leiden onrecht aan!

Ik zou zeggen ‘Check out the place on the pictures and see for yourself. But remember, don’t hate the player, hate the game!’.

Voor het geval jullie een kaartje willen sturen volgt hier het adres:

Alexander Heynen
Pantaleon Dalence 1810
Condominio Magnolias, nº 508
Cochabamba, Bolivia

Jullie mogen natuurlijk ook altijd bellen (het is hier wel zes uur vroeger, dus bel ons niet wakker). Je kunt voor 10ct/min bellen door eerst 0900-0214 te draaien; daarna kom je in een menu waar je 0059144450764 en een # intikt, et voilá!

• 11 September 2006 - 02:23

Sander:

You heard about 9-11???

• 11 September 2006 - 02:52

Mark:

Klinkt uitermate goed Sander! Dus er bestaat toch een plek op aarde waar het beter toeven is dan in Delft?

• 11 September 2006 - 06:28

Roy:

What about the jacuzzi?

• 11 September 2006 - 06:42

Theo:

You know what happened? Two f*cking airplanes just flown into the Double-You-Tee-Cee..

Jullie nederige stulpje ziet er goed uit! Een prima stekkie om een windmolentje te ontwerpen en in elkaar te knutselen.. ;)

Heb het goed!

• 11 September 2006 - 06:53

Tony & Marian:

Ziet er erg goed uit! Ik heb rottiger verhalen gehoord...Ik hoop dat je een leuk stage project mag gaan doen! succes met spaans!

• 11 September 2006 - 09:40

Boggy:

Mooie schizzle daaro! Hebben jullie weer mooi geregeld! Ben jalours!

Viel spass daar enne niet TE hard werken he??....is niet goed voor je ;-) hahaha

groetjes

• 11 September 2006 - 17:21

Jose:

Had slechter uit kunnen pakken maar ik zou niet weten hoe. Schitterend huis om in te verblijven.

Veel succes

• 12 September 2006 - 01:58

Eelke:

Heel erg fraai, ziet er keurig uit, ik denk dat ik mezelf maar eens ga uitnodigen.

• 12 September 2006 - 03:48

Gundhi:

Sander, je bent altijd al een bescheiden jongen geweest!

• 12 September 2006 - 03:49

De Gunmeister:

Koningen leven nou eenmaal ruimer dan de rest, right!

• 12 September 2006 - 15:12

Thomas.:

Juist Heynen, zo hoort dat!
    Geniet en zorg dat je een mooi stage kan doen.

• 12 September 2006 - 15:51

T.:

"mooie" bedoel ik, maar dat hadden jullie wel begrepen.
    Als je trouwens met windmolens in de weer gaat heb ik nog wel een paar tweederhandsjes uit NL voor je in de aanbieding...

• 13 September 2006 - 10:05

Rolf:

Koning! RONDUIT BRILJANT!

• 14 September 2006 - 09:43

Sylvia:

........sprakeloos! :)

Alexander

Het dagboek omvat de volgende reizen: Midden Oosten 2004 (6 weken): Egypte - Jordanie - Syrie - Libanon - Turkije Azie 2005 (3 maanden): India - Nepal - Tibet - China - Vietnam - Cambodja - Thailand - Hong Kong Afrika 2006 (2 maanden): Tanzania - Kenya - Oeganda - Rwanda - Ethiopie - Somalie Zuid Amerika 2006 (5 maanden) Peru - Bolivia - Chile - Argentinie - Uruguay - Brazilie - Paraguay Motorreis Afrika 2007 (5 maanden): Nederland - Belgie - Frankrijk - Spanje - Marokko - Westelijke Sahara - Mauritanie - Senegal - Gambia - Sierra Leone - Mali - Niger - Nigeria - Kameroen - Oeganda - Kenya - Tanzania - Zambia - Zimbabwe - Botswana - Zuid Afrika Turkmenistan 2009 NIET: Verenigde Staten 2008 (1 maand): Californie - Arizona - Utah - Nevada Zuid Amerika 2008 (1,5 maand): Brazilie - Bolivia Rusland 2009 (2 weken) Abu Dhabi (4 maanden): Abu Dhabi - Dubai Zuid Amerika 2009 (2 weken): Bolivia - Peru Turkmenistan 2009/2010 (3,5 maand) Turkmenistan 2010 (6 weken)