T.I.A. - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu T.I.A. - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

T.I.A.

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

10 Juli 2007 | Sierra Leone, Freetown

Vorige week zijn we dan eindelijk aangekomen in het échte Afrika, waar de wetten van Darwin nog gelden. Het continent waar niets is zoals het lijkt en waar alles anders gaat dan je gepland hebt. Het is pas twee weken geleden dat we Mauritanië verlieten, maar het lijkt wel maanden. Het moment dat we Senegal binnen kwamen vanaf de boot was alles anders. De omgeving werd al snel groener en de mensen steeds zwarter. Los van het feit dat vrijwel iedereen in Senegal islamitisch is , is er weinig te merken van Arabische invloeden. De mensen hier zijn een stuk vriendelijker, maar tegelijkertijd is de aandacht die ze vragen ook erg vermoeiend en al snel vervelend. Ieder gesprek eindigt met de vraag of je geld voor ze hebt. In Oost Afrika heb ik dit ook al meegemaakt, maar ik merk dat ik me er al veel minder van aantrek dan een jaar geleden. Gewoon vriendelijk blijven lachen of ze gewoon negeren.
Buiten de steden zijn de mensen gewoon vooral heel vriendelijk. Overal langs de weg schreeuwen de kinderen ons na als we voorbijkomen en roepen ze Toebab, Toebab, wat blanke betekent. Als we ergens in ‘the middle of nowhere’ stoppen staan er binnen de kortste keren een aantal Afrikanen om ons heen, maar niemand die weet waar ze vandaan komen. En ook zo snel.
Na een dag van tweeëntwintig uur rijden, waarbij we een grensovergang, erg slechte wegen en een rivier hebben bedwongen kwamen we uiteindelijk aan in Gambia. Hier besloten we een aantal dagen te blijven om twee projecten te bezoeken, de waterpiramide en een internetcafé op zonne-energie. In de tussentijd hebben we ook nog wat proberen te ontspannen en zijn we uitgeweest. Gambia is een erg klein land volledig ingesloten door Senegal. Het land bestaat uit een rivier met aan beide kanten een stuk rivieroever. Helaas is het erg toeristisch en daardoor is de sfeer een beetje verziekt. Vrijwel iedereen probeert ons op te lichten, en dus moeten we constant opletten. De discotheken staan vol met sjacheraars, die je van alles aan proberen te smeren, en hoeren die hun handen niet thuis kunnen houden. Ook lopen er veel oude, mannelijke én vrouwelijke sekstoeristen rond die zonder enkele vorm van schaamte trots rondlopen over de boulevards met hun nieuwe aanwinst. Kortom, niet echt een aanrader.
De president van het land hebben we al enkele malen voorbij zien komen. Als hij in aantocht is moet iedereen aan de kant van de weg stil gaan staan; doe je dit niet dan wordt er op je geschoten. Eerst flitsen een aantal politieauto’s voorbij, en daarna de verlengde Hummer van president Yammeh, met achterop een aantal militairen met hun ‘gatling guns’ in aanslag, en de kleinere Hummer van zijn vrouw. Hij is democratisch gekozen tijdens de laatste verkiezingen, nadat hij al had aangegeven dat hij sowieso zou winnen, met of zonder een meerderheid aan stemmen. T.I.A.
Ook ben ik hier naar de tandarts geweest. Nadat ik in Marokko op een wortel heb gebeten is het spalkje, een overblijfsel van mijn beugel van tien jaar geleden, achter de tanden in mijn onderkaak afgebroken. De week erna nam de druk op mijn tanden steeds meer toe, en in Senegal merkte ik op dat een tand aan het verschuiven was. Na de orthodontist in Nederland geraadpleegd te hebben was het devies: “alles dichtlijmen en dan kijken we over vijf maanden wel wat de schade is”. Ditzelfde advies gaf ik door aan een gerenommeerde tandarts in Banjul. Nadat ik plaats had genomen in een middeleeuws martelwerktuig, nam deze slager de schade op en begon zijn gereedschap voor de komende anderhalf uur uit te stallen. Het leek hem verstandig om eerst even een röntgenfoto te maken met een soort van föhn. Daar lag ik dan, terwijl ik in de loop van een kanon keek, te overdenken hoeveel straling een mens mag hebben volgens de Europese normen. De conclusie was dat mijn spalkje inderdaad los zat. Daarna werden vakkundig mijn tanden bijgevijld, ik denk om het glazuur op mijn tandplak weg te vijlen. Terwijl de tandarts druk bezig was met mijn tanden, duwde zijn hulpje vol overgave het apparaat dat mijn speeksel moest opzuigen steeds dieper in mijn keel, met als gevolg dat ik constant lag te kokhalzen. Terwijl de zon geruisloos onderging in West Afrika, lag ik me af te vragen hoe ik ooit in deze situatie terecht was gekomen. T.I.A.
Afgelopen zondag hebben we het vliegtuig gepakt, en zijn we via Dakar naar Sierra Leone (bekend van de films ‘Blood Diamond’ en ‘Lord of War’) gevlogen om het derde project te bezoeken. Sierra Leone werd als eerste door de Portugezen ontdekt, en zij gaven de huidige naam aan het land. Sierra Leone betekent ‘leeuwenberg’, dit vanwege de vorm van de bergen die je ziet vanaf zee. Vanuit hier is de slavenhandel op Amerika begonnen. Toen de Engelsen in de 18e eeuw de slavenhandel afschafte werd het land een toevluchtsoord voor bevrijdde slaven. De huidige hoofdstad, Freetown, werd in deze tijd gebouwd. De bevrijdde slaven namen al gauw een Engelse levensstijl aan, met een bijbehorend superioriteitsgevoel ten opzichte van de lokale bevolking. Dit leidde tot veel spanningen en ongelijkheden in het land. Uiteindelijk brak in 1991 een burgeroorlog uit die tot 2002 heeft geduurd. Tijdens deze oorlog werd het land totaal verwoest, en werd Sierra Leone het op één na armste land ter wereld. Het land heeft ongelofelijke wreedheden gezien in de laatste decennia. Zo werden tijdens de oorlog veel kindsoldaten ingezet. De kinderen werden uit hun dorpen geroofd, waar ze vaak hun eigen ouders om moesten brengen, en met behulp van onversneden cocaïne, die werd ingebracht in een snee bij de slaap, pleegden deze kinderen de meest verschrikkelijke misdaden. De rebellen stonden erom bekend dat zij de ledenmaten van de gevangenen afhakten. Een rit door Freetown, waar de voormalig kindsoldaten en de andere slachtoffers nu wonen, laat de verschrikkelijke gevolgen van de oorlog onverbloemd zien. T.I.A.
Gelukkig is Sierra Leone aan het herstellen van de oorlog en er gloort weer hoop aan de horizon voor dit schitterende land. De mensen lijken iets gereserveerder dan in andere landen die we tot nu toe in West Afrika bezocht hebben, maar zijn over het algemeen erg vriendelijk. De kinderen in de dorpjes worden helemaal wild als ze ons zien en beginnen meteen heel hard Oputho (komt van het woord voor Portugees) te roepen, het Sierra Leonese equivalent voor Toebab. Om het herstel te versnellen zijn er twee ziekenhuizen neergezet door de Lionheart Foundation, een Nederlandse organisatie die tijdelijk gerund wordt door Donald Keus (a.k.a. Don Sierra Leone). In het kader van ons derde project heeft Don ons het ziekenhuis in Lungi, en het grotere ziekenhuis in Makeni, laten zien. Daarnaast heeft hij er persoonlijk voor gezorgd dat het ons aan niets ontbrak tijdens deze indrukwekkende week, waarvoor dank. Ook zijn we met hem naar Yele gegaan, waar we een kijkje hebben mogen nemen bij een nieuwe palmolieplantage die daar wordt neergezet om in de toekomst de beide ziekenhuizen te kunnen bekostigen. Op deze manier kunnen de ziekenhuizen in de toekomst zelfstandig draaien, zonder financiële hulp vanuit het Westen, wat natuurlijk erg duurzaam is.
Tijdens deze week hebben we erg veel indrukken opgedaan. Zo vond ik het erg confronterend om de ziekenhuizen te bezoeken waar mensen doodgaan waar we bijstaan, en dát aan een diagnose die in Nederland weinig voorstelt. Een leven is hier gewoon heel weinig waard. Een bizar verhaal over een vrouw die gisteren is overleden. Omdat ze bloedarmoede had, door malaria, had ze dringend bloed nodig. Haar familie was net vertrokken naar huis, en haar zus die er nog was wilde geen bloed geven. Niemand weet waarom. Toen uiteindelijk de ernst van de situatie werd uitgelegd was de zus bereid om bloed te geven, maar ondertussen was de behandeld arts alweer naar huis. Toen deze werd opgebeld had deze geen zin meer om te komen en de vrouw overleed een uur later. Tja… This Is Africa (T.I.A.).

  • 10 Juli 2007 - 07:03

    Tolsma:

    Goede verhalen gast...
    en wat een wereld daar...wow!

  • 10 Juli 2007 - 07:08

    Sjoerd :

    kerel...wat een verhaal! Wel heel bijzonder mee te maken! Ga zo door!

    groeten aan Bo en doenan, en de rest!

    mazzel

  • 10 Juli 2007 - 08:01

    Theo:

    Hey Sander,

    Leuk je verhaal te lezen. Je titel geeft perfect de rode lijn van je avontuur aan this is Africa. Bikeze!

    Sterkte met je tanden en de rest van je gezondheid!

    Theo

  • 10 Juli 2007 - 09:37

    Bram:

    Lijkt me moeilijk om niet inkzwart te worden van het cynisme maar met humor kom je een heel eind zoals je demonstreert.

    Keep on smiling, ook als je tanden scheef staan (zou je dan ook meer schuine moppen vertellen?)..

    Suc6 met de projecten.

    Später,

    Bram

  • 10 Juli 2007 - 09:48

    Eelke:

    "Terwijl de zon geruisloos onderging in West Nederland, lag ik me af te vragen hoe ik ooit in deze situatie terecht was gebleven." T.I.N.

  • 10 Juli 2007 - 10:02

    Gosse:

    Ongelofelijk. Wat moet er ooit worden van Afrika? Wij maken ons er druk over, terwijl ze er zelf niets voor (willen?) doen.

    Succes met Afrika...

  • 10 Juli 2007 - 11:47

    Sylvia:

    Bijzonder mooi Xander, de manier waarop jij een stukje geschiedenis, jullie ervaringen en jouw gevoelens weet te beschrijven zijn indrukwekkend keer op keer. XX

  • 10 Juli 2007 - 13:23

    Marjolein:

    Hallo Sander,

    Jouw schrijfkunst is echt boeiend. Lees iedere keer met veel plezier de verhalen! Wens jullie nog heel veel succes en tot een volgende keer maar weer!!!!!!!!!!!

    Marjolein

  • 10 Juli 2007 - 17:07

    Rolf:

    Ongelooflijke koning! Zo te horen gaat alles goed en maak je weer veel mee. Je hebt inderdaad een prachtige manier van schrijven. Als je begint kun je ook niet meer ophouden met lezen. Ik ben blij dat ik eindelijk je website heb kunnen openen, internet is hier trager dan een postduif en de elektriciteit gaat ongeveer aan en uit op het ritme van mijn hart...
    Hoe is het eten daar, ben je nog niet ziek geworden of weet je de parasieten in je tevreden te stellen? Ik ben erg benieuwd, aangezien dat mij een enorm obstakel lijkt. Je hebt vorig jaar namelijk zoveel geklaagd over het eten en je zag er uitgemergeld uit bij thuiskomst.

    Heel veel plezier en ik hoop je snel te mailen.

    Rolf

    ps. leuk dat je belde net voordat ik op vakantie ging! Het was leuk je weer te spreken. Het ga je goed amigo!

  • 10 Juli 2007 - 17:16

    Leo:

    Hoi Sander,
    Zitten we hier bij voortduring in de gaten te houden, waar jullie in Afrika precies verblijven, en of jullie elkaars veiligheid wel goed bewaken, en jullie spullen niet laten stelen (die foto met jullie motoren in de slaapkamer was schitterend!), laat intussen die broer van je zich in Pakistan bijna lynchen door een meute goedgelovigen. Wat is dat toch, dat mensen pretenderen precies te weten, wat allerlei doofstomme Goden wensen en eisen!?? Krijg nou toch gauw.... (zie: www.rolftessa.waarbenjij.nu )
    Goed, jullie zweten ook regelmatig peentjes en andere artikelen, begrijp ik. Maar het belangrijkste is, dat de sfeer goed blijft in de groep, en dat jullie samen er een succes van maken, zoals tot nu toe. Jullie verhalen (en foto's) zijn indrukwekkend en betrokken. Hopelijk bereiken jullie veel mensen in Nederland en België!!
    Succes, en tot een volgende keer maar weer.

  • 11 Juli 2007 - 14:50

    Karin:

    Ha Toebab en toebehoren,
    Prachtig verhaal, ontroerend ( vooral dat stuk over de tandarts) en grappig. Je schrijft goed.
    Groetjes Karin

  • 11 Juli 2007 - 18:02

    Mama:

    Hi Sander,
    Wat een schitterend ,verhaal, je kunt geweldig vertellen. Het moet wel een cultuurschok zijn als je daar voor de eerste keer komt. Hier wen je dus nooit aan.Ben blij te horen dat je de" tandarts" overleeft hebt. Kijk al weer uit naar je volgende verhaal, veel liefs, mama

  • 13 Juli 2007 - 21:26

    Agnes:

    Indrukwekkend, kan niet anders zeggen. Je maakte me ook wel nieuwsgierig met TIA, maar erg mooi geschreven.. heb je al je tanden nog trouwens? Doeiii

  • 15 Juli 2007 - 22:36

    Ghundi:

    Gunnar zag dat het goed was! lekker verhaal oude gek. wanneer komt je boek uit?
    oja mexico is ook wel geinig: olas, chicas y coronas. creo que eas cosas son toda que necesito aqui. f*cking paradijs hier... ik laat je weten.

  • 17 Juli 2007 - 10:55

    Thijs:

    Topverhaal! Super om je reis te volgen, ben toch maar aan het afstuderen! Geef die afrikanen maar een dikke (of dunne voor sommigen) knuffel van me!

  • 21 Juli 2007 - 14:13

    Thea En Leo:

    Hallo Pechvogel!
    Dat was even schrikken, ook voor ons. Je zult nu wel ontzettend zitten te balen, zoonlief, maar probeer het maar van de zonzijde te zien. Elke ervaring heeft ook zijn positieve kanten. Je bent er in elk geval goed vanaf gekomen, net als Rolf en Tessa in Pakistan.
    Jouw gedwongen verblijf in Mali duurt maar een paar weken. Je kunt in die tijd nieuwe mensen leren kennen, een andere cultuur, je Frans bijspijkeren, enz. We weten hoe ondernemend en vindingrijk je bent, en we zijn er zeker van dat je er ook nu weer ‘rijker’ uit te voorschijn komt. Later blijft hiervan alleen maar een spannend verhaal over, dat je kunt vertellen en opschrijven.
    Jammer van die twee tanden (één verstandskies?), maar de rest is zo weer opgelapt en aangegroeid. En de geweldige Afrika-expeditie, die jullie hebben opgezet en zo knap georganiseerd in zó korte tijd, gaat gewoon door, mét jou!
    Liefs, pa en ma.


  • 21 Juli 2007 - 14:22

    Thea En Leo:

    Voor de trouwe lezers van Sanders soms spannende, dan weer hilarische of ontroerende verhalen verwijzen we even naar de Expeditie-website www.africalive.nl waarop het laatste nieuws staat vermeld over de wat ongelukkige gebeurtenissen in Mali. We weten namelijk niet, of Alexander weer op korte termijn op deze site een vervolg kan schrijven.
    We zijn er zeker van, dat iedereen Sander een snelle beterschap toewenst, en weer gauw een actieve deelname aan de Expeditie, waaraan hij zoveel tijd en energie heeft gegeven en waaraan hij zijn hart heeft verpand. Maar jullie commentaar zullen we wel snel lezen, hier of op de expeditie-website.
    Allemaal succes toegewenst met studie of werk!

    Vriendelijke groeten van de ouders van Sander.

  • 22 Juli 2007 - 11:05

    Jose:

    Gelukkig dat het "redelijk" goed afgelopen is en een spoedig herstel in Mali.
    Het is te hopen dat je je weer snel bij de groep kunt aansluiten.
    Succes.

  • 22 Juli 2007 - 13:24

    Rolf:


    Penis,

    KIJK JE GODVERDOMME UIT DAAR IN WILD-WEST AFRICA????

    Ik denk veel aan je en niets is het waard om je leven te riskeren! Ook niet voor een 'mooi verhaal'. Kijk aub uit en ik lees, waar mogelijk, met veel plezier jullie berichten. Gelukkig is het internet in China sneller en uberhaupt aanwezig! Ik hoop je snel weer, heel en in levende lijve, te zien amigo! Ik denk aan je!

    Groeten vanuit China.

    Rolf

    rolftessa.waarbenjij.nu

  • 22 Juli 2007 - 15:26

    Mama:

    Wat een ontzettende pech,maar het had erger kunnen zijn en ben blij dat je er nog zo goed vanaf gekomen bent. Wel saai dat kan ik me voorstellen, maar oefen je frans maar weer een beetje. Spaans en Frans is moeilijk om het door elkaar te spreken, het lijkt teveel op elkaar ik heb daar ook moeite mee. Lieve schat ik hoop dat je je een beetje kunt vermaken en je je gauw weer bij je groep kunt aan sluiten, veel liefs,
    mama.


  • 23 Juli 2007 - 08:48

    Sjoukje(pbr):

    hoi sander; ik wens jouw vanaf deze kant een heel voorspoedig herstel jongen.
    kop op, en ik weet zeker dat je hieruit ook je voordeel weer zal halen..........want ieder nadeel, heeft zijn voordeel.
    ( zijn niet mijn woorden heur; johan cruyff sprak ze ooit).
    een hele dikke knuffel van sjoukje.
    ps. ik ga trouwens half augustus weer naar zuidlaren geen medicatie, maar vetmeting in de lever(2 naggies) en lekker 700 in de pocket.
    doe voorzichtig en denk aan mij........haha zei ze met een knipoog./

  • 27 Juli 2007 - 08:10

    Rini & Thea:

    Hoi Sander,

    Wat een vette pech zeg. Maar wat fijn dat je niet hoeft af te haken, wel jammer van die paar weken maar je kan uiteindelijk wel door begrijp ik.
    Ik weet heeeel goed hoe jij je voelt want ik weet alles van af moeten haken tijdens vakantie. Beterschap en succes en we wachten vol verwachting weer op je verhalen als je weer bij de expeditie bent.
    Geweldig met zo'n zus veilig op de achtergrond in nederland, chapeau voor haar!
    Groetjes,
    R & T

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alexander

Het dagboek omvat de volgende reizen: Midden Oosten 2004 (6 weken): Egypte - Jordanie - Syrie - Libanon - Turkije Azie 2005 (3 maanden): India - Nepal - Tibet - China - Vietnam - Cambodja - Thailand - Hong Kong Afrika 2006 (2 maanden): Tanzania - Kenya - Oeganda - Rwanda - Ethiopie - Somalie Zuid Amerika 2006 (5 maanden) Peru - Bolivia - Chile - Argentinie - Uruguay - Brazilie - Paraguay Motorreis Afrika 2007 (5 maanden): Nederland - Belgie - Frankrijk - Spanje - Marokko - Westelijke Sahara - Mauritanie - Senegal - Gambia - Sierra Leone - Mali - Niger - Nigeria - Kameroen - Oeganda - Kenya - Tanzania - Zambia - Zimbabwe - Botswana - Zuid Afrika Turkmenistan 2009 NIET: Verenigde Staten 2008 (1 maand): Californie - Arizona - Utah - Nevada Zuid Amerika 2008 (1,5 maand): Brazilie - Bolivia Rusland 2009 (2 weken) Abu Dhabi (4 maanden): Abu Dhabi - Dubai Zuid Amerika 2009 (2 weken): Bolivia - Peru Turkmenistan 2009/2010 (3,5 maand) Turkmenistan 2010 (6 weken)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 494
Totaal aantal bezoekers 137237

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn Reisdagboek

Landen bezocht: