Dwars door China - Reisverslag uit Xi'an, China van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu Dwars door China - Reisverslag uit Xi'an, China van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

Dwars door China

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

19 September 2005 | China, Xi'an

Familie, vrienden en vage kennissen,

Onze dagen in Chongqing hebben we doorgebracht met veel eten, internetten en heul veul rondlopen door deze vieze stad, al viel het moderne centrum erg mee. Zo raakte we hier een avond aan de praat met een 'local', en deze bleek kunstenaar te zijn en leraar in deze kunsten bij een weeshuis. Na wat interessante verhalen wilde we eigenlijk wel wat van zijn werk zien, en we zijn toen meegegaan naar zijn studio, wat erg de moeite waard was. Hij kende China, Tibet en West-Europa op zijn duimpje, de eerste twee landen om te schilderen en de derde om exposities te houden. Rolf en ik hebben allebei de verleiding niet kunnen weerstaan en 2 mooie schilderijen op de kop getikt voor een, hebben wij ons door hem laten vertellen, vriendenprijsje.
De volgende dag hebben we vroeg de bus genomen naar Wanzhou, wat aan de Jangtse rivier ligt, en vanuit hier hebben we de snelle boot gepakt naar Yichang. Deze deed er maar 6 uur over ipv 2-3 dagen. In eerste instantie hadden we hier spijt van omdat we op deze manier wel erg snel voorbij de 3 Gorges zouden gaan, een van de meest geroemde 'scenic spots' van China en na 2009 verdwenen onder water door de bouw van de 3-Gorges dam, maar een aantal uur later waren we blij dat we dit gedaan hadden. We hebben het allemaal goed kunnen zien en heel erg onder de indruk waren we niet. Het was mooi, maar niet meer dan dat.
40 km voor Yichang, bij de dam, stapten we uit en in de bus welke ons naar Yichang bracht. De dam zelf hebben we alleen vanuit de bus gezien, het was overigens erg mistig, maar deze viel ook een beetje tegen en was overigens nog zwaar onder constructie.
In Yichang zijn we de nacht blijven slapen en de volgende dag in de namiddag hebben we de 18 urige slaaptrein naar Xi'an gepakt. Waar we eergisterenochtend zijn aangekomen. Deze stad, die eens kon meedingen voor de titel 'greatest city on earth', samen met Rome is een van de weinige steden van China met de stadsmuur nog intact. Deze muur is 15km in omtrek en 12 meter hoog en erg indrukwekkend. Verder is Xi'an natuurlijk bekend om zijn 2000 jaar oude terracotta leger, een meer dan 6.000 manschappen en paarden tellend ondergronds leger dat het graf van Qin Shihuang moest 'beschermen'. De beelden zijn allemaal op ware grote en hebben allemaal een uniek gezicht. Ook hielden ze allemaal een originele wapenuitrusting vast zoals zwaarden (na 2000 jaar nog steeds scherp) en hand- en kruisbogen.
Dit leger hebben we gisteren bezocht, en was echt de moeite waard, ondanks de wisselende commentaren die we erover gehoord hadden. Een leuk detail was dat de boer de de legers in 1974 ontdekte tijdens het slaan van een put er ook was. Natuurlijk wilde ik met deze baas op de foto, maar toen werd ie redelijk boos, maar na het betalen van 20 Yuan was het weer dik aan tussen ons en hebben we deze, ondertussen bejaarde man, vereeuwigd op de gevoelige plaat.
De rest van de dag was eten en internetten en weer vroeg naar ons bedje toe want vandaag ging de wekker weer om 6.30u en moesten er weer de nodige bergen beklommen worden. Deze keer betrof het een van China's heilige bergketens, Hua Shan. Deze granieten kolossen liggen 2 uur rijden hiervandaan en de hoogste top, welke natuurlijk afgevinkt is, telde maar liefst 2160m. De uitzichten waren weer echt... jaja, jullie raden het al, en we hebben ons dus weer echt goed vermaakt. Een leuk detail was dat tijdens de klim naar beneden ineens een enorme wolkenpartij tussen de bergen in kwam te liggen en dit witte laken ons met een rotgang omhoog kwam verrassen, erg mooi en zeker verfrissend. Nu zijn we weer 'thuis' in Xi'an en hebben we de tickets voor ons einddoel, Beijing, geboekt voor morgenavond. Overdag gaan we nog even de stadsmuur van dichtbij bekijken en naar het 'forest of steles' museum.
We laten snel weer iets horen, in afwachting van jullie altijd leuke berichtjes
De broertjes
ps, Paps en Mams, bedankt voor alle moeite voor het opsturen van de vliegtickets naar de ambassade in Beijing, zijn we toch nog voor de kerst thuis.

• 19 September 2005 - 13:15

Agnes:

Whoehoe!

• 19 September 2005 - 13:23

OEHF . . OEHF . .

• 19 September 2005 - 13:29

Sander:

Niveau van de reactie mag wel iets omhoog hoor! ;)

• 19 September 2005 - 13:42

Leo:

Leuk te merken dat jullie ook achter de computer zitten, daar in die oude beroemde Chinese stad.
    Ik dacht na van Agnes der verbazing kennis genomen te hebben, dat de veelzeggende kreet van Opperhoofd Winnitou het best tot uitdrukking bracht, wat ik voelde na het lezen van het zoveelste reisverslagjuweeltje.
    Nu nog de foto’s en dan is het helemaal af.
    Jongens, geniet nu nog, zolang je kunt, want dat wordt natuurlijk weer maanden op water en brood zitten. Nou ja, als ik jullie niet beter kende.
    Hou je taai, en blijf ons zo goed bezig houden.
    Liefs,
    Pa.

• 19 September 2005 - 14:08

+mama:

Het niveau begint zo langzamerhand voor ons allemaal te hoog te worden, wat valt er nog anders te doen dan klanken uit te stoten.
    veel liefs

• 19 September 2005 - 14:18

Leo:

Nou, Thea, wij zijn hier ook wel goed bezig, zou ik zeggen. Zo hebben we b.v. bij het Kruitvat toch die dubbel-DVD gekocht (miniserie van 7,5 uur) over Marco Polo’s reis naar het Verre Oosten, en dan speciaal naar het China van Kublai Kahn (Mongoolse dynastie, je weet wel na Djengiz Kahn). Zo hebben we toch een beetje het gevoel dat we, zo niet meereizen, dan toch een beetje kunnen ‘gluren’.
    Heel interessant, zo’n verre reis!!!!

P.S.: de foto’s druppelen inmiddels binnen, de ene nog mooier dan de andere.
    Heel goed, mannen!
    Pa.

• 19 September 2005 - 14:19

Marian & Tony:

Wat een gave foto's! En wat een verhalen weer!Ben (iedere keer) helemaal onder de indruk, gaaf..en Sander wel lief blijven voor mijn kleine zusje he!
    Ik plaag ze al voor twee ;-) Groetjes!

• 19 September 2005 - 15:03

Jose:

Onvoorstelbaar wat jullie allemaal zien en weer hele mooie foto's.
    Ben benieuwd naar de complete serie en Sander we hebben nu ook een gave tv om ze te bekijken. groetjes

• 19 September 2005 - 15:53

Sylvia:

Tja, wat valt er zo onderhand nog toe te voegen aan al dit moois??? Dat jullie, vooral dat van Rolf ;)het kapsel begint te lijken op dat van de plaastelijke bevolking?? Ofwel een stille hint! Kijk eens of je naar de een bezoekje kunt brengen aan de plaatselijke barbier aldaar maakt de foto's wellicht nog mooier :)
    Ik weet dat je er tegen kunt.
    Het is fantastisch verder. Spreek jullie weer snel kanjers dikke kus. XXXX Sil

• 19 September 2005 - 16:15

Kunstenaar:

Ik ben wel benieuwd naar die schilderijen. jullie foto's zijn %^&$#@_+":?>+&^%
    Daar kan ik niet tegenop
    groet jullie zus.

• 19 September 2005 - 18:47

Eelke:

en ook geen enkele blijk van heimwee naar huis of het vaderland hè. krijg bijna het idee dat jullie het wel naar je zin hebben daar...

• 20 September 2005 - 08:40

Sjoukje(pbr):

t is weer in 1 woord GEWELDIG!!!niets meer toe te voegen ook aan de vorige reacties, ik zei t al eerder doe wat met jullie verhalen, sander. echt waar denk daar maar eens over na , als jullie weer thuis zijn.
    lieve groetjes sjoukje ( o en san, nog bedankt he!)

• 20 September 2005 - 10:32

R & T:

Hoi recordbrekers!!!
    Wat zal het moeilijk voor jullie worden om dit record (als je dat al zou willen) weer te verbeteren. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Het is werkelijk fantastisch wat jullie meemaken. Daar kunnen wij absoluut niet tegen op. Maar ook wij gaan door. Thea zit per 1 september ook in de VUT dus alle tijd nu.
    Maar hoe geweldig jullie verhalen en foto's ook zijn, wij willen graag alles uit jullie eigen mond horen natuurlijk. Wij zijn zeer nieuwsgierig en hopen zo veel tips van jullie te krijgen - t.z.t. - voor als wij weer die kant opgaan.
    Wij willen graag een afdrukje van de foto waar wij met 4-en opstaan bij de Potola in Tibet. Lang geleden alweer he??
    Nog een heel fijne tijd verder en succes op de chineese muur!!
    Graag weer tot hoors en ziens.
    Veel liefs van 2 tantetjes.

• 21 September 2005 - 06:21

Deugniet:

die 2 2/3 maand gingen wel snel Rolf en Xander maar nu gaat het wel super langzaam. En nu ben ik kei ongeduldig. Sjors en Sjimmie ook!

• 21 September 2005 - 14:34

Sander En Rolf:

We zijn vanochtend veilig in Beijing aangekomen, onze laatste bestemming!!! Nieuwe berichten volgen nadat we overmorgen de muur hebben bezocht! Verboden stad is vandaag al 'gedaan'.
    Groetsels!!!

• 21 September 2005 - 15:03

Robin:

Dat terracotta leger moet echt geweldig zijn... wauw!

• 21 September 2005 - 15:12

Gwaarlese Berichten:

woensdag 21-09-05. Hier even een berichtje met een hoog literair gehalte!!!!Daar snakte Sander toch zo naar? Nou dan.De foto's zien er weer fraai uit.Wat een overweldigende indrukken hebben jullie weer opgedaan. Voor at die inlandse kunstenaar betreft:Exposeren met de nodige ah's en ooh"s in Tibet en China en dollars en euro's incasseren in het Westen. Zo werkt dat nou eenmaal.Die ontdekker van het Terra-cottaleger heeft dat ook begrepen. Niks voor niks! Tjonge, je zou toch wensen dat alle legers uit dit soort lieden zouden bestaan. Dan mochten ze van mij de scherpste wapens hebben, ze kwamen toch niet van hun plek.Dan zou je er absoluut geen moeite mee hebben met de bijbelse slogan:hebt uw vijanden lief.O o wat hebben die luitjes een hoog knuffelgehalte. Dat was even paniek in de tent jongens...met die tickets. Maar zoals jullie zien DHL die verzorgt het wel! Het kost wel wat eurootjes maar dan heb je ook wat. Leren jullie het thuisfront ook weer hoog te waarderen.Na al jullie omzwervingen lijkt het mij toe dat jullie best wel weer zin zullen hebben in de Hollandse pot. Een gehaktballetje,lekkere rode kool en gekookt aardappeltje. Ik zeg maar wat hoor, dat begrijpen jullie wel.Zo'n reis is natuurlijk overweldigend maar op een zeker moment is het welletjes geweest en verlang je weer naar de ouwe hap. Waar of niet? De suggestie van iemand op jullie site om en lokale barbier te consulteren lijkt mij wel op zijn plaats want jullie beginnen op echte Palesheyntjes te lijken.Die piepkleine sikjes hè... Over minder dan 10 dagen zijn jullie alweer thuis dus sluit ik nu mijn reactie af en wens jullie een goede thuisreis maar voor de time-being geniet nog effe met volle teugen van het gebodene want het kan best wel weer een jaartje duren alvorens jullie weer zo'n kans krijgen!!!Groetjes,Houdoe en hou oe taai! Leonie en Kees.

• 22 September 2005 - 13:42

OOM Ton:

Hi boys, al hetgeen jullie in de afgelopen weken / maanden hebben gezien en meegemaakt "in de Oriënt", daar kan NIETS tegenop.
    Dachten wij {T+M} even iets spectaculairs meegemaakt te hebben op Gran Canaria tijdens onze vakantie aldaar (Scirocco = Sahara-wind met een temperatuur tot wel 48 graden). Poeh das pas zweten.
    Maar dan zijn die herinneringen "maar behelpen", alhoewel wij ook een leuke vakantie hebben gehad.
    Nou boys, see you soon in het wunderschöne Nuenen Dwèrs. Ciao, OOM Ton.

• 22 September 2005 - 13:47

Schlampe!:

Looks as if you two are doing well out there in China, although I don't understand a f***ing word of your report!!! So when is your adventure over? Sadly probably quite soon. I am back in India (I Needed to Do It Again) after visiting Dhaka/Bangladesh. Spend some time in Kolkata/Bodh Gaya/Lucknow. Am back in Delhi now and on my way to Pakistan. Having a very good time. Drop me a e-line, would be great to hear from you, regs, Achim

• 22 September 2005 - 17:21

Herman Hueber:

Beste Rolph en Sander,
    Wat een prachtige reis maken jullie een reis die je nooit meer zult vergeten.
    Ik lees eelk verslag van jullie met veel interesse
    want vele van de plaatsen die jullie bezochten en bezoeken komen mij erg bekend voor.Ik kan dan gemakkelijk vergelijken
    hoe het 20 jaar geleden was en hgoe het nu is.
    Er veranderd toch veel in
    deze periode merk ik.
    Jullie zijn erg bevoorrecht
    dat je dat op z'n jonge leeftijd mag meemaken en het geeft je een stuk levens ervaring die niet in
    te schatten is.
    Ik hoop jullie eens te kunnen spreken over deze enorme reis
    Hou je taai deze laatste
    dagen en goede reis terug
    naar het kikkerland neder-
    land.

• 22 September 2005 - 23:58

Rene:

Klinkt goed en ziet gut aus! Op mijn site staat inmiddels een link naar mij foto's, misschien leuk Rolf, voor de afwisseling zeg maar. Leuk om jou foto's te zien, die terracotta's herinner ik me nog goed. Knallen en beschadigen!

RR.

• 23 September 2005 - 13:35

Thea En Leo:

Hoe is Peking?
    Zijn erg benieuwd naar foto's van de Chinese muur, de Verboden Stad, het Plein van de Hemelse Vrede, etc.
    Meld je maar weer gauw, een van de twee bij familie en vrienden inmiddels 'wereldberoemde' auteurs.

• 24 September 2005 - 01:15

Rolf En Sander:

Deze 2 jongens zijn even bezig met gewoon de stad verkennen en even helemaal bijkomen. Dus deze dagen even geen sightseeing. Dat betekent dus, even geen foto's, maar we gaan de 25e de mauer op en daarna volgt uiteraard dus weer een sessie.
    Verder willen we even Lucas Jan feliciteren met zijn verjaardag!!! Deze koning is weer een jaartje ouder geworden.

• 24 September 2005 - 18:46

Tessa:

HI rolf , tot super snel !!! xxxxxxxxx heb nog een minuutje op deze comp dus nog niks gelezen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 27 September 2005 - 12:06

Sonja:

Errug mooi!! Geniet nog even de laatste paar... wat eigenlijk? Daagjes denk ik... In ieder geval heel veel plezier nog en tot snel.
    See you, X Sonja