Motorongeluk in Mali - Reisverslag uit Bamako, Mali van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu Motorongeluk in Mali - Reisverslag uit Bamako, Mali van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

Motorongeluk in Mali

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

27 Juli 2007 | Mali, Bamako

"All my life I've been in dramas that I've had no control of and I've been in problems that I've created myself. But I've always been lucky enough to get out of them reasonably unscathed".
-Andy Mc Nab, Bravo Two Zero-

Het moest er vroeg of laat van komen, en velen hadden me al gewaarschuwd. Toch kwam het voor mij onverwacht en als een harde klap, zowel mentaal als lichamelijk. Twee weken geleden reed ik met Uudzuu door de straten van Bamako, de hoofdstad van Mali. Het is een erg drukke, chaotische stad waar duidelijk het recht van de sterkste geldt. Er zijn geen regels, en als ze er wel zijn dan heb ik ze in ieder geval nog niet ontdekt.
Uiteindelijk was het geen slim idee om de motor te pakken om wat beelden te schieten en om wat te gaan eten, maar goed, dat is achteraf. Uudzuu en ik werden aangehouden door een agent omdat ik een verkeerde straat was ingereden. Het werd een boete van 6000 Cefa, die ik niet bij me had. Ik zei tegen de agent dat ik het geld ging halen bij het hotel, en als onderpand gaf ik Uudzuu, die wel vijf minuten wilde wachten. Twee minuten later, ik was bijna bij het hotel, steek ik een kruispunt over. Links van me gebeurt er iets, waardoor ik eerst nog niet rechts van me kijk, maar toch oversteek. Als ik mijn hoofd uiteindelijk draai is het al te laat, en ik heb een volle seconde de tijd om me dit te beseffen. Een taxi komt snel op me afgereden, en ik moet snel beslissen; remmen, niets doen of gas bijgeven. Ik kies uiteindelijk voor het laatste en ik denk dat dit de goede beslissing was. De auto raakt uiteindelijk de motor net achter mijn been en ik word gelanceerd op het asfalt. Vanaf hier weet ik niet meer precies wat er allemaal gebeurt is, maar ik had veel pijn in aan mijn rug. Het eerste wat ik dacht was, ik moet stil blijven liggen, voor het geval er echt iets met mijn rug aan de hand was. Helaas dachten de mensen om mij heen daar anders over. Ik werd rechtop getrokken, protesteren had geen zin meer, en het bloed gutste uit al mijn porien. Ik werd in een auto geduwd en ze wilden wegrijden. Gelukkig was ik nog zo helder om mijn voet tussen de deur te houden totdat ze mijn motorsleutels hadden gegeven en toen reden we met een rotgang naar het ziekenhuis. Nu had ik door eerdere ervaringen niet heel veel vertrouwen in Afrikaanse ziekenhuizen, maar dit sloeg toch wel alles. Ik werd op een smerige brandcard gelegd, waar het bloed van het vorige slachtoffer nog niet eens van was afgehaald, overal schreeuwende en krijsende mensen om me heen, en zo lieten ze me bloedend achter. Er flitste van alles door mij heen. Hoe was het met mijn rug, waar is de motor, hoe is het met Uudzuu en Oom agent, en waarom helpt niemand mij. Ik begon wat te schreeuwen en in het engels te roepen: "why don't you help me?" Ik spreek vrijwel geen Frans en niemand wist waar ik was. Ik begon langzaam aan redelijk in paniek te raken. Uiteindelijk kwam er iemand aanlopen met een spuit, en deze weigerde ik, want T.I.A. Uiteindelijk hadden ze daar geen boodschap meer aan en kreeg ik toch de nodige injecties. Nu was de paniek toch wel compleet. Hier lag ik dan in een smerig ziekenhuis in Mali, te bloeden als een rund, en niemand wist waar ik was.
Toen ik wat harde korreltjes 'zand' tussen mijn tanden voelde merkte ik dat dit stukken tand waren. Mijn kiezen waren op elkaar geklapt en twee kiezen waren afgebroken, een was doormidden en de ander in vier stukken. Tja, dat kan er ook nog wel bij.
In een helder moment vroeg ik om een telefoon en belde mijn zus, Sylvia, in Nederland. Omdat ik niet heel goed kon praten verstond ze er vrij weinig van, maar de woorden 'ziekenhuis' en 'iemand bellen' waren duidelijk doorgekomen. Een uur later stonden Hans en Doenan aan mijn bed om me weg te halen uit deze ellende. Eerst moesten er een paar rolletjes Rontgen-foto's geschoten worden, en werd er vastgesteld dat ik mijn sleutelbeen had gebroken. Daarna mocht ik eindelijk gaan.
Bij het hotel aangekomen hoorde ik de verhalen van de groep. Bo had een voicemail van mijn zus ontvangen en had gelukkig snel gereageerd. Robbert-Jan en Uudzuu (hij mocht uiteindelijk gaan van de agent) gingen de motor zoeken, Doenan en Hans gingen naar het ziekenhuis en Bo bleef achter om alles te regelen. Bij deze wil ik de groep nogmaals bedanken voor het adequate reageren en de hulp die ze mij gegeven hebben in de dagen daarna.
Aan ieder feest komt een eind, en ook aan deze. De expeditie moest door en na drie dagen, waarin vele dingen zijn geregeld en waar Robbert-Jan en Doenan de motor hebben gerepareerd, vertrok de groep dan eindelijk naar Burkina Faso. Ik moest een paar weken revalideren in Bamako, en daar zit ik nu nog steeds.
De laatste weken heb ik veel tijd gehad om na te denken. Ik heb erg veel geluk gehad met het ongeluk, want het had veel erger kunnen aflopen. Wat als ik geremd had? En wat als Uudzuu nog achterop had gezeten? Waren de spuiten wel schoon? Goed, genoeg dingen om 's nachts wakker van te liggen.
Een paar dagen later heeft een kaakchirurg na 15 minuten hakken en zagen mijn kies verwijderd. Ik was gelukkig goed verdoofd, ndat hij me een keer of twintig had neergesabeld in mijn tandvlees en tussen de brokstukken van mijn kies. Tijdens de 'operatie' ging de kies weer pijn doen, en snel werd ik weer platgespoten. T.I.A.

Sinds gisteren gaat het lichamelijk en geestelijk gelukkig weer een stuk beter, en vandaag heb ik een visum voor Niger gehaald. Morgen hoor ik of mijn ticket wordt bevestigt, en met een beetje geluk vlieg ik volgende week vrijdag Nyame, en terug naar de groep!
Ik hoop dat ik over een paar maanden terug kan kijken op dit ongeluk als een vervelende ervaring, waaruit ik een wijze les heb geleerd. Ik heb in ieder geval veel geluk gehad.

Ik wil bij deze nog iedereen bedanken voor de lieve emailtjes en telefoongesprekken. Deze hebben me echt geholpen.
Volgende keer hopelijk weer een vrolijk bericht vanuit het knotsgekke Afrika!

  • 27 Juli 2007 - 16:08

    Mark V.:

    Zo Sander, idd een erg heftige en nare gebeurtenis! Ik hoop iig dat je snel herstelt, veel beterschap!!

  • 27 Juli 2007 - 16:48

    Peter:

    Yo Sander, mooi dat het al weer een beetje beter gaat! Nog even en je knalt weer met 100+ door de bush ;-) dit keer zal de rest van het verkeer wel uitkijken als ze weten dat de brokkenpiloot eraan komt ;-) succes gewenst vanuit het altijd knotsgekke Delft...
    ciao, Peter

  • 27 Juli 2007 - 17:02

    Peter:

    Yo Sander, mooi dat het al weer een beetje beter gaat! Nog even en je knalt weer met 100+ door de bush ;-) dit keer zal de rest van het verkeer wel uitkijken als ze weten dat de brokkenpiloot eraan komt ;-) succes gewenst vanuit het altijd knotsgekke Delft...
    ciao, Peter

  • 27 Juli 2007 - 17:15

    Sylvia:

    Hé broertje, mooi dat het gelukt is met het visum, hoor snel weer van je. Je ziet de zon wel niet door al die vervuiling maar ook achter als die smog schijnt voor jou de zon weer......:)
    liefs

  • 27 Juli 2007 - 17:33

    Thijs:

    goed werk sander, ben trots op je! ach ja, je moet maar zo denken: lelijker kon het niet worden.. ik ben benieuwd, kom maar door met de foto's!

  • 27 Juli 2007 - 21:17

    Sjoerd:

    Sjeesus gast, wat een verhaal! Maar goed om te horen dat het iig weer beter gaat! Succes verder met bijkomen, en hopelijk ben je volgende week weer bij de rest!

    Groeten en veel sterkte!

  • 27 Juli 2007 - 21:28

    Eelke:

    Ja, dat was behoorlijk schrikken allemaal, hier ook. Gelukkig kan je het nog weer met de nodige humor omschrijven, t bewijs dat alles in je hoofd in ieder geval nog wel op zn plek zit!

    Zoals je die situatie in dat ziekenhuis omschrijft is echt ook beroerd zeg. Kan me voorstellen dat het indruk maakt! Ja, daar leer je idd. een wijze les van, je hebt ervaren hoe ze je als hulpbehoevende afrikaan behandelen. geen aanrader voor n vinkje. maar niet meer doen hè!

    Klop Andy nog maar ff af, citaten uit t graf bestaan niet! take care, beterschap & succes met t visum!

    Eelke


  • 27 Juli 2007 - 21:45

    Mama:

    Hi Sander,
    Wat een prachtig verhaal, niet voor herhaling vatbaar, maar wel iets als een T.I.A ervaring. Naar de tandarts moest je toch al, dus nu heb je echt een reden om te gaan,maar goed dat is van later orde. Nog een weekje rust (verveling!!!)en dan kun je er hopelijk weer tegen aan. Houd moed, veel sterkte en veel liefs,

  • 28 Juli 2007 - 03:53

    Gunnar:

    Jezus gast; wat klote! jouw paniek kan ik mij goed voorstellen. maar goed, weer een vinkje zou ik zeggen. Hebben ze ook nog naar je voorhoofd gekeken?
    Hoop snel weer een absurd verhaal te lezen. Misschien een keertje eentje zonder dat er iets met je tanden gebeurt. Zet hem op! Stay black

  • 28 Juli 2007 - 07:06

    Richard Martens:

    We volgen je handel en wandel. Vervelende ervaring heb je gehad. Heel veel sterkte en probleemloze voortzetting van je reis. Henny & Richard

  • 28 Juli 2007 - 09:06

    Roy:

    He Sander!

    Gelukkig gaat het weer wat beter. Toevallig liep ik tegen een quote aan die wel bij je past:

    “Many will call me an adventurer - and that I am, only one of a different sort: one of those who risks his skin to prove his platitudes.” - Che Guevara

    Good luck!!

  • 28 Juli 2007 - 12:46

    Rolf:


    What the fuck... Ik vraag me af hoeveel engeltjes jij nog op je schouders hebt zitten. Dat ze nog met je doorgaan! Godzijdank, je bent een Heynen en je bent een taaie. Ik heb bewondering voor je en heb alle vertrouwen in je. Ik vind het knap wat je allemaal doet en hoop dat je ook voorzichtig bent en blijft. Hopelijk ga ben je snel weer bij je groep en hebben jullie samen veel tijd om even te recapituleren wat er allemaal in godsnaam is gebeurt. Hou je taai daar in het ziekenhuis en alleen in Afrika op dit moment. Het ga je goed en pas op jezelf, er is niemand die dat nu voor jou kan doen.

    Alle sterkte amigo en ik zie je snel!

    Liefs je broeder,

    Rolf

  • 28 Juli 2007 - 13:01

    Reinout:

    Sander,

    Hemeltjelief wat een kutverhaal. Normaal geloof ik geen zak van je stoere verhalen, maar nu hoopte ik alleen maar dat het niet waar zou zijn. Ik ben nog steeds ongelooflijk jaloers, sorry.

    Ga nou maar snel weer op avontuur, want van stilzitten zal je nooit beter worden.

    Ik ga even lekker een weekje all inclusive Alanya boeken, met me dikke reet vastgeplakt in een voorgevormd plastic kuipstoeltje. Avontuurlijker kan het niet...

    Les ballonnes,
    Reinout

  • 28 Juli 2007 - 17:21

    Michiel:

    Sander het ga je goed. Iig, is je kamer nog wel heel.;)

    Ik ben net terug van Zwitserland waar ik 3 4000+ bergen heb gevinkt.
    Hopelijk zit je in een week of wat weer voorzichtig op de motor! Zorg goed voor jezelf aleen in Afrika!


  • 29 Juli 2007 - 11:46

    Margot:

    Hey Sander,
    Zo, dat is wel heel heftig. Ik hoop dat het snel beter met je gaat en dat het engeltje op je schouder nog even blijft.. Doe voorzichtig en veel plezier en succes nog verder!

  • 29 Juli 2007 - 12:26

    Leo:

    Hoi Sander!

    Zó klinkt het verhaal al een stuk plausibeler. We konden ons ook al niet voorstellen dat jij helemaal alleen op pad was gegaan.
    Ja, zo’n agent ziet rijke blanken, en ruikt dan geld. Neem het hem eens kwalijk. Zou hij zijn (enkele) kans niet proberen te grijpen in dat straatarme Mali? Hoeveel mensen uit dat deel van de wereld verdrinken niet, in overvolle bootjes op weg naar de Canarische Eilanden?
    Maar ja, als die witman met de buit vervolgens niet meer op komt dagen, kan hij niet eeuwig blijven wachten.
    Geweldig, dat je al na 12 dagen je eigen relaas op papier kunt zetten, met de nodige zelfspot. Dat te lezen was voor ons een hele opluchting. Want het was natuurlijk domme pech, dat wij niet thuis waren toen het gebeurde. Gelukkig heeft Sylvia alles perfect opgevangen. Chapeau!
    Telefonisch meldde je ons dat je al morgen, maandag 30 juli, naar Niamey/Niger vliegt (wordt weer Frans praten!), waar de groep een paar dagen later via Togo en Benin vanuit Accra arriveert.
    We wachten vol spanning jullie volgende avonturen af!
    Liefs,
    Pa.


  • 29 Juli 2007 - 14:36

    Thomas.:

    Hi Sanderman,
    Wat een ellendige gebeurtenis. Veel succes met de komende stappen in je revalidatie! Maar je klinkt weer erg strijdlustig.

  • 29 Juli 2007 - 16:00

    Karin:

    Hoi Sander,
    Wat heb je een geluk gehad. Als ik je verhaal lees lopen de rillingen over mijn rug, laat staan dat hoe het voor jou moet zijn geweest. Ik hoop voor je dat je snel opknapt en je verdere reis gezond doorkomt evenals voor je groepsgenoten. Ik moet het toch even kwijt ,kan het natuurlijk niet nalaten, om je te zeggen : Doe voorzichtig!!
    Ik volg jullie spannende verhalen op het net
    Een hele goede en gezellige reis verder en beterschap.
    Liefs Karin

  • 29 Juli 2007 - 18:03

    Leonie Schijvens:

    Alexander Emiel!!Wat horen wij nu allemaal over jou? Je was gewaarschuwd zei je? Rij je dan zo roekeloos? Bijna was je begraven geworden in Malinese grond.Da's toch een tof project, waarin een mens zo gehavend uit tevoorschijn kan komen.Je ouwelui moeten heel wat hartverzakkingen doorstaan met twee van "sulk soort"zoons.Verslaafd aan het globetrotteren en daar komen jullie nooit meer vanaf!!Ik merk het aan mezelf."Lack of money"houdt mij mooi thuis en er is geen hond die mij zou willen sponsoren om nog wat wereldreizen te maken.China heeft mij aardig gegrepen en ik vond het boeiend, inspirerend en fantastisch. Smaakt naar meer, maar ja...Twee kiezen kwijt is ook niet niks en na diverse reizen zou je zomaar toe kunnen zijn aan een kunstgebit.Jongeman..je hebt deze keer verdomd veel geluk bij een ongeluk gehad!Al bij al wensen we je natuurlijk heel veel beterschap en een volledig herstel toe.De verkeersregels in Mali zijn dus al niet veel beter dan in China want daar maakt ook iedereen zijn eigen regels en als je daar geen claxon hebt dan ben je behoorlijk in de aap gelogeerd want het is een aaneenschakeling van een claxonorkest op de wegen.Joh, hou je taai en we horen nog wel hoe het je verder zal vergaan.
    Groetjes vanuit het Goirlese. Leonie en Kees.

  • 29 Juli 2007 - 19:28

    Marijke:

    Hey Sander, wat een naar verhaal, zeg! Heel veel beterschap gewenst. Ik hoop dat je snel weer de mooie reis kunt voortzetten.

  • 30 Juli 2007 - 09:27

    Martien & Mieke:

    Alexander,
    We hebben jouw avonturen tot op heden gevolgd, dus ook je ongeluk. En we begrijpen dat je er eigenlijk nog heel goed vanaf gekomen bent.
    Gisteren zijn we bij jouw ouders geweest en zij overwegen om jou en je avontuurlijke broer met St. Nikolaas een fietsreisje cadeau te doen op Ameland. Want daar zijn geen auto's, motoren en andere snelle voertuigen toegestaan. Daarnaast hadden ze al allerlei foldernmateriaal in huis. Zo zagen we fietsen met zijwieltjes, helmen, kniebeschermers en nog veel meer van die hulpmiddelen om schade te voorkomen.
    Maar voordat het zover is, zul je eerst je Afrikaanse avonturen tot een goed einde moetn brengen.
    We begrijpen dat je eind deze week weer aansluit bij de groep.
    Nog een fijne en ben een beetje voorzichtig, zodat er niet teveel Afriaanse gewonden achterblijven.
    Groet,
    M. & M.

  • 30 Juli 2007 - 09:53

    Leo:

    Alexander,
    Het zal je duidelijk zijn, dat dit 'lumineuze' idee van Martien zelf was (na een paar gezellige glaasjes wijn).
    Weer nuchter trekt hij 'zijn keutel' in en laat ons voor de kosten opdraaien.
    Doe je werk serieus in Afrika, want het is een ongelukkig continent, en probeer ondertussen te genieten van het avontuur.
    Liefs,
    Pa.

  • 30 Juli 2007 - 14:07

    Anne:

    jee wat een verhaal!
    volgens mij gutste er niet alleen veel bloed je porien uit, maar ook veel kracht erin...!
    ik hoop dat je botten en overdenksels snel weer aan elkaar groeien en je bloed binnen blijft voor de rest van de roadtrip, en geniet dan.
    daag!
    anne
    (als lid van je lijst voel ik mij soms geroepen iets terug te schrijven.dit vormde wel aanleiding.nu echt daag)

  • 30 Juli 2007 - 14:37

    Senne:

    Holy shit, dat is zeker schrikken! Ben blij dat je er nog relatief goed vanaf bent gekomen! Succes met herstellen en keep on going!

  • 01 Augustus 2007 - 09:51

    Gosse:

    Hey Sander,
    Wat een verhaal zeg. Gelukkig ben je -relatief- met de schrik vrijgekomen. Je kunt nu wel zeggen dat je echt álles in Afrika hebt meegemaakt ;)

    Succes met opknappen en de rest van de reis!
    Gosse

  • 12 Augustus 2007 - 12:09

    Chris:

    Hey Sander ouwe koning,

    Echt kut dat dit je moet overkomen. Echt een worst case scenario. Gelukkig is het allemaal nog redelijk goed gekomen en kan je het nog navertellen!
    Maar misschien moet je het van de goede kant zien. Als je terugkomt in Nederland kan je een boek schrijven over je ervaringen en miljoenen gaan verdienen.

    Veel succes!

    Kusjes

    Cassis

  • 19 Augustus 2007 - 09:07

    De Jungle-trommelaar:

    Voor het laatste nieuws: zie
    www.africalive.nl
    Houdoe.

  • 20 Augustus 2007 - 18:58

    Ella:

    Hey sander
    wat een heftig verhaal, Ik hoop dat je snel 100% bent en je weer lekker door kan gaan! dit is echt een hele ervaring zeg. heel veel succes en doe een beetje voorzichtig ;)

    veel liefs ella

  • 10 Augustus 2008 - 08:01

    Martine:

    heftig verhaal. Ik ken je niet maar kwam toevallig op deze site toen ik iets anders op zocht over Douala.
    Sterkte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alexander

Het dagboek omvat de volgende reizen: Midden Oosten 2004 (6 weken): Egypte - Jordanie - Syrie - Libanon - Turkije Azie 2005 (3 maanden): India - Nepal - Tibet - China - Vietnam - Cambodja - Thailand - Hong Kong Afrika 2006 (2 maanden): Tanzania - Kenya - Oeganda - Rwanda - Ethiopie - Somalie Zuid Amerika 2006 (5 maanden) Peru - Bolivia - Chile - Argentinie - Uruguay - Brazilie - Paraguay Motorreis Afrika 2007 (5 maanden): Nederland - Belgie - Frankrijk - Spanje - Marokko - Westelijke Sahara - Mauritanie - Senegal - Gambia - Sierra Leone - Mali - Niger - Nigeria - Kameroen - Oeganda - Kenya - Tanzania - Zambia - Zimbabwe - Botswana - Zuid Afrika Turkmenistan 2009 NIET: Verenigde Staten 2008 (1 maand): Californie - Arizona - Utah - Nevada Zuid Amerika 2008 (1,5 maand): Brazilie - Bolivia Rusland 2009 (2 weken) Abu Dhabi (4 maanden): Abu Dhabi - Dubai Zuid Amerika 2009 (2 weken): Bolivia - Peru Turkmenistan 2009/2010 (3,5 maand) Turkmenistan 2010 (6 weken)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 788
Totaal aantal bezoekers 137247

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn Reisdagboek

Landen bezocht: