AfricAlive Expeditie 2007; Delft - Kaapstad - Reisverslag uit Delft, Nederland van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu AfricAlive Expeditie 2007; Delft - Kaapstad - Reisverslag uit Delft, Nederland van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

AfricAlive Expeditie 2007; Delft - Kaapstad

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

29 April 2007 | Nederland, Delft

"I am so convinced of the advantages of looking at mankind instead of reading about them, and of the bitter effects of staying at home with all the narrow prejudices of an Islander, that I think there should be a law amongst us to set our young men abroad for a term among the few allies our wars have left us"
- Lord Byron –

Afgelopen November in Cochabamba, Bolivia, krijg ik een telefoontje van Bogdan Dumitrescu of ik samen hem en Doenan Mager, werkzaam als stress-engineer bij Stork Fokker, een motorexpeditie op wil zetten naar Afrika; een reis van Delft naar Kaapstad in Zuid Afrika. Over het idee hadden we het al vaker gehad, maar nu was er een uitgelezen kans; de TU Delft viert namelijk dit jaar haar 33e lustrum, met als thema’s Afrika en Duurzaamheid. Ondanks het feit dat ik in maart af wilde gaan studeren vond ik dat dit een te mooie kans was om te laten liggen en zei ik direct toe. Nog voor dat Bogdan naar Zuid Amerika afreisde om samen met mij de Aconcagua te beklimmen kregen we een ‘ja’ van de TU Delft met een bijbehorend sponsorbedrag. Nu we een grote partij achter ons hadden konden we gaan beginnen. Toen ik in februari terugkwam hadden we precies vier maanden de tijd om een volledig gesponsorde expeditie op touw te zetten.
Het doel van de expeditie is het promoten van Duurzaamheid binnen Nederland. Om dit te bereiken willen we vijf sprekende projecten die met Duurzaamheid te maken hebben gaan verslaan in de media. Daarnaast besluiten we ook nog kleinere zaken te ondernemen, zoals het inventariseren van problemen van de Afrikanen zelf en stageplaatsen te formuleren uit bepaalde projecten die we bezoeken. Omdat veiligheid voorop staat, en we ons niet teveel vertraging kunnen veroorloven besluiten we om een volgauto mee te laten rijden met een expeditiearts, een monteur en een professionele cameraman om alles te documenteren. Via onze directe omgeving komen we al snel uit op Hans Schuit, bezig met zijn laatste jaar co-schappen in Rotterdam, als expeditiearts en Robbert-Jan van Oeveren, student aan de TU Delft, als monteur. Zes weken en vier sollicitatieprocedures verder nemen we Uudzuu Kartodikromo, laatstejaars student Communicatie, Multimedia & Design aan de Noordelijke Hogeschool te Leeuwarden, aan als cameraman. Na het zien van zijn showcase, het feit dat hij erg veel met nieuwe media doet, en een avond hard zuipen besluiten we dat Uudzuu het beste in ons team past.

I have found out that there ain't no surer way to find out whether you like people or hate them than to travel with them.
- Mark Twain -

Met ons doel, het promoten van Duurzaamheid binnen Nederland met een focus op Technologie, is het al snel duidelijk dat we een grote nadruk moeten leggen op media-aandacht; dit lijkt ons ook de beste strategie om sponsoren binnen te halen. Door de tijdsdruk kunnen we ons weinig fouten permitteren en daarom besluiten we om mensen met ervaring te benaderen. Als eerste ga ik met mijn oom, Martien Heijnen, praten; in de jaren negentig maakt hij samen met Cees-Rijn van den Hoogenband, de vader van Pieter, binnen een recordtijd het PSV-zwemteam tot een groot succes. Mede hierdoor heeft hij erg veel ervaring met het binnenhalen van grote sponsoren. Hij heeft veel bruikbare tips zoals al snel zal blijken: “leg de focus niet alleen op media, maar vooral op de meerwaarde die jullie als jonge toekomstige ingenieurs hebben voor bedrijven, en jullie relatie met de TU Delft”. Dit blijkt een gouden zet. In de tweede week komt Doenan aan met een contact die hij via zijn broertje kent, Mark Blaisse van Pilgrims Consult. We weten niet precies wat hij voor ons kan betekenen, maar we horen dat Mark erg veel ‘handige’ mensen kent; hij is hoofdredacteur geweest van de Quote, had een televisieprogramma, was journalist in Afrika, heeft twaalf boeken geschreven, was met zijn bedrijfje mede-verantwoordelijk voor de ‘ merger’ tussen KLM en Air France en blijkt veel CEO’s en politici persoonlijk te kennen. Kortom, een interssante man waar we zeker mee moesten gaan praten. Na een kleine presentatie gegeven te hebben samen met Doenan besluit Pilgrims Consult om ons te helpen met het opzetten van de expeditie door middel van strategiebepaling en, zoals later zal blijken, het binnenhalen van onze hoofdsponsor EON, een van de grootste energieconcerns ter wereld. Hiervoor zijn we veel dank verschuldigd aan Anna Damsma, die veel tijd vrijmaakte om ons te helpen, en aan Nico Blauw, oud-directeur communicatie bij Nuon.
Na de functies in de groep verdeeld te hebben word ik verantwoordelijk voor Media en Projecten en ben ik vooral de eerste maand samen met Bogdan ook druk bezig met de het binnenhalen van bedrijven. Na twee weken wordt bekend dat we een vaste column in de Sp!ts krijgen, nadat medewerkster Margreet van Beem langskomt in Delft; ook andere dagbladen, zoals de Telegraaf, zijn geinteresseerd. We verschijnen al snel ook in andere bladen, waaronder universiteitsbalden in Delft en Rotterdam. Binnen de kortste keren zitten we aan tafel bij mediagroepen zoals RTL Productions, de AVRO, Discovery Channel en RNN7. Ook komen we bij diverse bedrijven zoals EON, Yacht, Yamaha, Nissan, Fjallraven en Klimaat Neutraal, die ons allemaal gaan sponsoren; van Yamaha krijgen we drie motoren van het type XT660R Dakar en Nissan geeft ons een Pathfinder.
Om de expeditie zelf ook duurzaam te laten zijn, nemen we alle mogelijke maatregelen. Voor de brandstof die we gebruiken hebben we C02 certificaten, zodat we het milieu minimaal belasten. Daarnaast zijn we druk bezig met zonnepanelen op het dak, een nieuwe duurzame waterzuiveringsmethode, en nog een aantal leuke zaken.

Voor de mensen die meer willen weten over dit grote avontuur, kijk dan op www.africalive.nl. Hierop staat de precieze route die we afleggen, informatie over de diverse projecten, het team, onze sponsoren en natuurlijk houden we hierop ook een blog bij met filmpjes en foto’s. Ook zijn we te volgen via diverse kranten, bladen, internet en televisie.
We vertrekken op 8 Juni tijdens de zomerspelen op het terrein van de TU Delft. Iedereen is uitgenodigd om bij dit feest aanwezig te zijn. Er is eten, drinken en muziek en hoogstwaarschijnlijk geeft de minister van VROM, Jacqueline Cramer, een toespraak. Andere interessante mensen die je tegen het lijf kunt lopen zijn Wubbo Ockels, Nederlands eerste ruimtevaarder, en de jongens van het AfricAlive team.

• 29 April 2007 - 21:04

Reinout:

Petverdegerrie wat lekker geregeld weer!

Wanneer gaan we nou de Mt Everest doen Sander? Was het 2011, ik zet het alvast in mijn agenda...

Heel veel succes,
    Reinout

ps. yes ik ben 1

• 01 Mei 2007 - 05:58

Martien Heijnen:

Ben trots op jullie. Weet hoe hard jullie eraan getrokken hebben.
    Maar bij een gedegen aanpak is succes verzekerd.
    Fijne reis en we komen zeker om jullie op 8 juni uit te wuiven.
    Groet,
    Mieke & Martien Heijnen

• 01 Mei 2007 - 09:29

Anne:

dag sanderrr
    klinkt erg goed wat je weer gaat ondernemen! vindingrijk persoon dat je er rondloopt met je kuiten!
    omdat die vette JS-jahre forbei sind ga ga ik je maar weer volgen via je sites. dat is ook leuk! succes meneer!
    x anne

• 01 Mei 2007 - 12:08

Sylvia:

Xander het was lang niet makkelijk en het heeft je heel wat stress gekost maar dan heb je ook wat nu de laatste zware loodjes, doorzetten!! he. Ik wil je op die motor zien. Echt het is weer super mooi ik ben echt trots op je! dikke kus.

• 01 Mei 2007 - 12:16

Agnes:

Mooi verhaal, en de qoutes die je erbij hebt gezet passen er perfect bij! Ik hoop wel dat je daar voldoende tijd en middelen gaat hebben om ons goed op de hoogte te houden, want het wordt wederom een erg spectaculaire reis denk ik zo.
    Ik kom je 8 juni zeker uitzwaaien!
    xx

• 01 Mei 2007 - 13:16

Eelke:

dude! gefeliciteerd, want plannen maken is mooi, maar ze uitvoeren nog veel mooier en dat is je gelukt. Zie uit naar alle verhalen tijdens de reis. Briljant geregeld...

a masterpiece of art!!!

• 02 Mei 2007 - 09:17

Gunnar:

Sander, ik heb je nooit aardig gevonden!

• 04 Mei 2007 - 16:50

Karin:

Jullie gaan een fantastische reis maken en ik wens jullie alle sterkte toe en ...geniet er vooral van. Ik blijf jullie volgen en heel veel plezier.
    liefs karin

• 05 Mei 2007 - 14:09

R & T:

Hoezo TROTS op je, GVD, GVD, GVD!!!
    Good Luck, be happy and stay cool.
    Veel liefs, goeie reis en blijf gezond... maar vooral geniet!
    Rini & Thea

• 17 Mei 2007 - 18:13

Riekele:

Heel veel respect.
    Ben nu zelf in Ouagadougou, Burkina, en reis een beetje rond in West-Afrika op een brommertje die ik Benin gekocht heb. Jullie reis klinkt echt ziek interessant en hard, complimenten en veel succes met de voorbereidingen.

• 04 Juni 2007 - 05:28

Lobke:

Hoorde je gisteren bij vroege volgens: grappig! zet hem op en op welke site kunnen we jullie afrikaanse avonturen volgens?

• 13 Juni 2007 - 14:28

Roy:

Heynen!!! Geen goodbye kisses kunnen geven...awhh.... baal ervan.
    Anyway, maak er een absoluut onvergetelijke tocht van en doe geen dingen die ik ook niet zou doen...ehh..dus.. ;)

Alexander

Het dagboek omvat de volgende reizen: Midden Oosten 2004 (6 weken): Egypte - Jordanie - Syrie - Libanon - Turkije Azie 2005 (3 maanden): India - Nepal - Tibet - China - Vietnam - Cambodja - Thailand - Hong Kong Afrika 2006 (2 maanden): Tanzania - Kenya - Oeganda - Rwanda - Ethiopie - Somalie Zuid Amerika 2006 (5 maanden) Peru - Bolivia - Chile - Argentinie - Uruguay - Brazilie - Paraguay Motorreis Afrika 2007 (5 maanden): Nederland - Belgie - Frankrijk - Spanje - Marokko - Westelijke Sahara - Mauritanie - Senegal - Gambia - Sierra Leone - Mali - Niger - Nigeria - Kameroen - Oeganda - Kenya - Tanzania - Zambia - Zimbabwe - Botswana - Zuid Afrika Turkmenistan 2009 NIET: Verenigde Staten 2008 (1 maand): Californie - Arizona - Utah - Nevada Zuid Amerika 2008 (1,5 maand): Brazilie - Bolivia Rusland 2009 (2 weken) Abu Dhabi (4 maanden): Abu Dhabi - Dubai Zuid Amerika 2009 (2 weken): Bolivia - Peru Turkmenistan 2009/2010 (3,5 maand) Turkmenistan 2010 (6 weken)