Guerra de la Prefectura - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu Guerra de la Prefectura - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

Guerra de la Prefectura

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

29 Januari 2007 | Brazilië, Foz do Iguaçu

Mensen!

Dit wordt alweer het laatste bericht dat ik schrijf deze reis. Ik heb weer veel mee mogen maken tijdens de laatste maand in Zuid Amerika. Zo heb ik door Argentinië, Uruguay, Brazilië, Paraguay en Bolivia gereisd, om uiteindelijk uit te komen in Lima, Peru, vanwaar ik overmorgen terug zal vliegen naar Nederland.
In Buenos Aires hebben Bo en ik helaas geen culturele dingen meer kunnen ondernemen, door gebrek aan initiatief en zin, en door chronische luiheid. We hebben eigenlijk alleen maar wat feestjes meegepakt, en veel bij de Gele M (eMMe amarillo) gegeten. Om dit tokkie-gedrag enigszins te compenseren hebben we een ‘ culturele’ dagtrip ondernomen naar Colonia, Uruguay (volgens de Lonely Planet één van de hoogtepunten van het land; volgens Thijs, een wat objectievere bron, een shithole waar je niet langer dan een dag moet blijven). We hebben hier meteen bij aankomst (na een boottocht over de Rio de la Plata) een golfkarretje gehuurd en hier de hele stad mee verkend. Later op de dag hebben we nog gegolfd (dit betekent dat Bo de ballen een kilometer ver probeert te slaan, en dat ik het gras even herschik) bij het Sheraton Hotel, om later op de dag weer snel terug te gaan naar Argentinië.
De 7e van Januari besloot ik dat het tijd was om mijn reis te hervatten. Ik heb snel afscheid genomen van Bo (bedankt nog voor de mooie tijd, was een erg vette maand), en ben met Ximena (die ondertussen terug was uit Mar del Plata) afgereisd naar Foz do Iguaçu, Brazilië. Hier bevindt zich de grootste en breedste waterval ter wereld (het zijn er meedere, 275 om precies te zijn), welke zich uitstrekt over een lengte van drie kilometer, de watervallen van Iguaçu. Het stadje Foz do Iguacu ligt op een drielandenpunt met Argentinië en Paraguay, wat nogal wat geruchten over smokkel en ander illegaal gedoe oplevert; eerder dit jaar meldde een nieuwsbericht dat belangrijke Al-Qaeda leiders hier onlangs een topconferentie hebben gehouden en dat er tientallen trainingskampen zijn in de omliggende jungle (die boefjes hebben in ieder geval wel smaak). Na de eerste dag genoten te hebben van de Braziliaanse zijde, wilden we de tweede dag de Argentijnse kant bezoeken. Helaas was Ximena haar paspoort vergeten mee te nemen (had alleen haar identiteitsbewijs bij zich), en mochten we Argentinië niet terug in. Natuurlijk lieten we ons niet zo makkelijk afschepen, en hebben we die middag, zoals het een Delftsche student betaamt, een helikopter gehuurd. Zo vlogen we over de dichte Braziliaanse jungle naar de watervallen, voor een nóg spectaculairder uitzicht dan de dag ervoor, echt een aanrader!
Na dit avontuur zijn we snel doorgereisd naar Asunción, Paraguay. Hier hebben we een paar dagen uitgerust, en verder niet veel gedaan. Vandaar hebben we de Trans-Chaco bus naar Santa Cruz, Bolivia, gepakt. De Chaco is een gebied wat Bolivia in de vorige eeuw aan Paraguay is verloren in een oorlog (waarbij Paraguay geholpen werd door Royal Dutch Shell, bravo!). Uiteindelijk is er nooit de olie gevonden waar zo vurig op gehoopt werd, en bleek het gebied ook voor andere zaken nutteloos (er woont nu vrijwel niemand en er wordt niets verbouwd; het lijkt een beetje op de Oost-Afrikaanse savanne). In Santa Cruz hebben we AquaLand bezocht en nog gekart, om daarna snel de nachtbus te pakken naar Cochabamba!
In Cochabamba bleek een ware burgeroorlog (de media noemde het ‘La Guerra de la Prefectura’) uitgebroken te zijn (je laat ze even alleen, en ze maken er meteen een bende van). Net als Santa Cruz wil Cochabamba onafhankelijk worden; helaas zijn de Campesino’s het hier niet mee eens en besloten ze de stad te bezetten. Uiteindelijk braken er rellen uit tussen verschillende groepen met verschillende politieke belangen en vielen er een aantal doden, raakten veel mensen gewond en werden er wat gebouwen in de fik gestoken. Uiteindelijk heeft het leger de stad overgenomen, met als gevolg dat er overal militairen zijn bij alle belangrijke bruggen en pleinen; gelukkig is de rust nu weer redelijk teruggekeerd.
De week in Cochabamba ben ik vooral veel ziek geweest. Ik had een voedselvergiftiging opgelopen in Santa Cruz en raakte als gevolg uitgedroogd. Na een bezoek aan een privekliniek, waar ze me een liter water (sin gas) gaven via een infuus, en me vol spoten met medicijnen was ik weer beter. Helaas was het alweer tijd om afscheid te nemen van Ximena, en te vertrekken naar het laatste hoogtepunt van de reis, Machu Picchu! Ik ben via La Paz uiteindelijk afgereisd naar Cusco, de oude Inca-hoofdstad, om vanuit daar de heilige stad gelegen in de Peruaanse jungle te bezoeken. Na veel over MP gehoord en gezien te hebben was het nog steeds een ongeloofelijk mooie ervaring (en mag het zich was mij betreft tot één van de nieuwe wereldwonderen rekenen). Het wordt vaak als te toeristisch bestempeld (is ook waar), maar dan wel om een verdomd goede reden. In de stad heb ik wat rustig rondgewandeld, foto’s gemaakt en uiteindelijk ook Waynapicchu beklommen; de hoge top achter de stad, bekend van de beroemde MP foto, vanwaar ik een geniaal uitzicht had op de, half in de wolken gelegen, stad.

Ik ben vandaag vanuit Cusco naar Lima gevlogen (en werd getrakteerd op één van de mooiste vluchten ooit; we vlogen over Lima, en er kwam maar geen einde aan deze enorme stad). Ik zit nu te wachten op Gunnar om met hem terug te reizen naar Nederland (en om schandalig mooie verhalen uit te wisselen; hij over Finse blonde chica’s en de succesvolle beklimming van de Cotopaxi in Ecuador, en ik over al het bovenstaande).

Iedereen bedankt voor de leuke berichtjes de laatste vijf maanden. En ik hoop jullie allemaal snel te zien in NL!

Chau!

  • 30 Januari 2007 - 04:09

    Eelke:

    Sander!!

    Fantastische verhalen waarmee je je reis afsluit!! Iets om verdomde jaloers op te worden. Met veel genoegen heb ik je verhalen gevolgd de afgelopen maanden en het is iets om enorm trots op te zijn. Ga zo door!!

    Over die aanstaande burgeroorlog heb ik nog wel een kanttekening, dat die campesinos hun land willen behouden is zo gek nog niet. Dr is al genoeg van ze gejat.

    Dude, tot snel. Enjoy the good live, geniet van alles wat je hebt meegemaakt! Goede reis naar huis!

    chiao,
    Eelke

  • 30 Januari 2007 - 07:00

    Sylvia:

    5 maanden, meer dan trots om op te zijn en met veel plezier op terug te kijken. Je hebt het weer knap gedaan. Genoten van je verhalen en je prachtige foto's en onze ,soms, urenlange msn-sessies. Heerlijk om je weer te zien deze week.

  • 30 Januari 2007 - 08:46

    Fleur:

    -Ook voor Rolf-

    Meneer, gaat het er dan EINDELIJK van komen dat ik de gebroeders weer eens live samen ga zien? Dat ik jullie nu eindelijk eens de jongeman kan laten zien met wie ik inmiddels samenwoon!!??!!?! En dat ik jullie nog even kan bedanken voor jullie gave bijdrage in het grote Fleur-boek?!

    Het zou leuk zijn!

    10 februari staat er heel veel bier koud in A'foort. Mochten jullie in de gelegenheid zijn, let me know.

    -x- Fleur

  • 30 Januari 2007 - 09:06

    Leo H.:

    Hoi Sander!
    Je bent waarlijk een man van de wereld geworden; een wereldreiziger die de mooiste en de interessantste plekken weet te vinden om er ook van te genieten.
    De watervallen van Iguaçu zien er werkelijk indrukwekkend uit, vooral vanuit een helikopter (je hebt stijl!), maar naar Machu Picchu had ik je toch wel heel erg graag vergezeld.
    Hoe dan ook, we zullen blij zijn, als we je donderdagavond weer bij ons hebben. Het is nu voor jou ook lang genoeg geweest, begrijpen we.
    Goede terugvlucht, en tot ziens.
    Liefs,
    Pa.

    P.S.: Wat precies zijn die campesinos; de arme Indiaanse boeren? Mijn Spaans is niet zo goed, weet je.


  • 30 Januari 2007 - 09:22

    BS:

    Jo Loco!

    Wederom mooi verhaal en superfoto's. Ik vond t mooi die pukkel met jou te beklimmen en daarna af te toppen in Buenos!! Ga zo door en ik zie je binnenkort weer in Delft, waar wederom een nieuw avontuur voor je begint, die voor mensen om je heen denk ik, als meest bizar gezien zal worden!! Maak je borst maar nat, because, 'you haven't seen anything yet!'

    BS

  • 30 Januari 2007 - 10:43

    Rini & Thea:

    Bolleboos wat ben je verstandig om zo te profiteren van je studenten tijd. Het is zo voorbij.
    Ben je bij de Machu Pichu ook nog naar de zonnetempel gelopen? Erg mooi als 's morgens om 6 uur de zon op komt boven MP. Zeer spiritueel!
    Jammer dat je Argentinie niet in kon want aan die zijde loop je boven de watervallen en is zeker zo spectaculair als in Brazilie. In Brazilie kan je ze het mooiste zien maar in Argentinie sta je echt boven de keel van de duivel, zoals de grootste waterval heet. Wat nog veel gaver is, is om met een gehuurd bootje (georganiseerde trip), dwars door een van die jonges te varen (Braziliaanse kant).
    Dat is pas echt vet en gaaf. Die Braziliaanse macho's weten wel wat touristen willen.
    Fijn dat je weer zo'n mooie tijd kunt afsluiten en waar je veel van kunt nagenieten.
    Ik heb je pa een website-adres doorgegeven waar je alsvast een diashow kunt bekijken over de Mount Elbrus.
    Veel succes met je afstuderen en tot ziens. Als jij in Nederland land dat vertrekken wij naar het tropisch regenwoud in Suriname.
    Veel liefs en tot ziens.
    R & T


  • 30 Januari 2007 - 13:08

    Reinout:

    Potverdorie,

    Wat een reiskoning ben jij. Over je volgende plannen, ik ben er dit keer graag bij. Hoogste berg van Europa? Ik zal je sherpa zijn...

    Goeie reis terug, en geef Gunnar even een trap onder zijn reet van mij.

    heb jullie gemist,
    reinout

  • 30 Januari 2007 - 15:06

    Mama:

    Een prachtig slotverhaal. Wat jij de afgelopen maanden,(jaren) gedaan hebt dat vergeet je je hele leven niet meer. Nu weer terug en het oude leventje. Zal blij zijn je weer thuis te hebben. Geniet nog even na en tot Donderdag. Veel liefs,mama

  • 31 Januari 2007 - 05:53

    De Gunmeister!:

    Hoogste berg van z-a, breedste watervallen van de planeet... nog meer records gepakt?
    nog een nachtje tussen stinkende backpackers en naar nl. wat gaan wij eigenlijk in nl doen?
    eerst maar eens sushi eten lijkt mij. toptijd gehad en dat was mede door jou!
    chau corazon

  • 31 Januari 2007 - 14:59

    Rolf:

    .... GOEIE shit, mooie verhalen, mooie chick en mooi uitzicht! Je bent een echte Heynen! Ik ben trots op je en zie je morgen!

    Rolf

  • 01 Februari 2007 - 13:12

    Mark:

    Sander, geniale verhalen en kom goed thuis!

    Tot binnenkort, Mark.

  • 02 Februari 2007 - 15:03

    Roy:

    Vakantieman!!!

    Hoop je snel te zien voordat je het volgende continent onveilig gaat maken....

  • 03 Februari 2007 - 12:23

    Peter:

    Yo gast!
    Mooie verhalen en fantastische avonturen! Zie je binnenkort in Delft.
    Ciao, Peter

  • 19 Februari 2007 - 19:19

    Dildo:

    kakkend mooio shit lullo

  • 11 April 2007 - 15:22

    Loek Vermeulen:

    Beste Alexander Heynen,
    Gaat die motorreis van Delft naar Kaapstad nog door. Wat is jullie route?
    Wij willen graag wel wat advies geven.
    Wij zijn Holland Africa Tour en hebben de laatste 3 jaar in etappes geheel rondom Africa gereden. Vroeger (1968-1970ok al een keer met ook 33 landen.
    Laat maar weten aan loek.vermeulen@planet.nl
    www.hollandafricatour.nl

    groeten
    Loek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alexander

Het dagboek omvat de volgende reizen: Midden Oosten 2004 (6 weken): Egypte - Jordanie - Syrie - Libanon - Turkije Azie 2005 (3 maanden): India - Nepal - Tibet - China - Vietnam - Cambodja - Thailand - Hong Kong Afrika 2006 (2 maanden): Tanzania - Kenya - Oeganda - Rwanda - Ethiopie - Somalie Zuid Amerika 2006 (5 maanden) Peru - Bolivia - Chile - Argentinie - Uruguay - Brazilie - Paraguay Motorreis Afrika 2007 (5 maanden): Nederland - Belgie - Frankrijk - Spanje - Marokko - Westelijke Sahara - Mauritanie - Senegal - Gambia - Sierra Leone - Mali - Niger - Nigeria - Kameroen - Oeganda - Kenya - Tanzania - Zambia - Zimbabwe - Botswana - Zuid Afrika Turkmenistan 2009 NIET: Verenigde Staten 2008 (1 maand): Californie - Arizona - Utah - Nevada Zuid Amerika 2008 (1,5 maand): Brazilie - Bolivia Rusland 2009 (2 weken) Abu Dhabi (4 maanden): Abu Dhabi - Dubai Zuid Amerika 2009 (2 weken): Bolivia - Peru Turkmenistan 2009/2010 (3,5 maand) Turkmenistan 2010 (6 weken)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 137237

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn Reisdagboek

Landen bezocht: