Monkey Business in Rwanda - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu Monkey Business in Rwanda - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

Monkey Business in Rwanda

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

11 Juli 2006 | Rwanda, Kigali

De busrit naar Kampala, een helletocht van 20 uur door Kenia en Uganda is er een om snel te vergeten. Aangezien Khaalid en Theo (die nu op safari zijn in Tanzania) deze, door ons aangeraadde, tocht nog moeten doen post ik dit berichtje iets later dan gepland :). Tijdens deze reis zijn we de Nijl bij Jinja (de bron van de Nijl) overgestoken, en hier gaan we over een week nog raften (dit is een grade 5 rivier, vergelijkbaar met de machtige Zambezi rivier!).
In Kampala aangekomen zijn we snel naar 'Backpackers hostel' gegaan en hebben hier een Banda (een soort hutje) gehuurd; apen lopen vrij rond over de camping, erg leuk. De locatie is net buiten de stad, en dit is maar goed ook, want de binnenstad is een TE drukke, warme, zanderige en vooral vieze stad. In Kampala zijn we maar 2 dagen gebleven, om de busrit naar Rwanda te regelen en dollars (en dat valt niet mee met alleen Mastercard). Aangezien we na Rwanda terugkomen om dit land voor eens en voor altijd af te vinken hierover later meer.

Rwanda

When they said ‘never again’ after the holocaust, was it meant for some people and not others?”
- Apollon Kabahizi -

De busrit naar Rwanda nam 9 uur in beslag en was een erg mooie reis. Rwanda wordt 'les pays des milles collines' (het land van de duizend heuvels) genoemd, en dat is geen woord teveel. Je kunt nergens verder kijken dan de volgende heuvel, en al het land is bewerkt en volgezet met koffieplanten, en vooral bananenbomen.
De enige associatie die ik met dit land had is dat van de genocide van april 1994. Na een week hier geweest te zijn, ben ik oneindig veel positiever. Het land is onwijs mooi, de mensen erg aardig (al
kijken ze je wel aan alsof je van een andere planeet komt), en vooral de instelling van alles en iedereen is positief. Er wordt naar de toekomst gekeken, zonder het verleden te negeren; er zijn veel memorials voor de genocide.
De hoofdstad Kigali ligt op een aantal heuvels (kan ook niet anders) en is groen, niet druk en zeer prettig om in rond te lopen. Grotere afstanden in de stad bereizen we met de boda-bodas (motoren). We hebben hier ons eerste genocide memorial bezocht, waar de geschiedenis van het probleem, de genocide zelf, en de toekomst van het land onverbloemd worden verteld. Ook zijn hier erg veel mensen herbegraven (260.000), uit Kigali (in de stad waren meer dan duizend massagraven, waarvan een in het moeas voor het memorial waar 175.000 mensen vermoord zijn). De stad was in april 1994 het toneel van een van de donkerste hoofdstukken uit de geschiedenis van de mensheid, toen de Hutu meerderheid zich tegen de Tutsi minderheid keerde, en waar buren, oude vrienden en zelfs familie op elkaar in begonnen te hakken met machetes, knuppels etc. (je gaat erg twijfelen aan onze zogennaamde 'beschaving'). Deze 'spontane' uitbarstingen waren door de Hutu milities (de Interahamwe) zorgvuldig gepland, en de bevolking werd al jaren lang voorbereid op deze actie door propaganda over de radio (het probleem bestaat overigens al minstens sinds de jaren '60). Het verschil tussen Hutu's en Tutsi's is er een van klasse (minder dan 10 koeien en je was een Hutu, anders een Tutsi), en is door de Belgen in 1932 etnisch gemaakt, waarbij iedereen opgemeten en geregistreerd werd. De Tutsi minderheid werd bevooroordeeld ten koste van de Hutu meerderheid en dit zette veel kwaad bloed. Het resultaat is bekend.
Twee dagen geleden zijn we naar het zuiden afgereisd, naar Butare, en vanaf daar hebben we een dorpje bezocht waar een van de ergste slachtingen uit het conflict heeft plaatsgevonden. Een middelbare school was het toneel van een gebeurtenis waar in twee dagen 50.000 mensen om zijn gebracht (de Interahamwe waren getraind om iedere 20 minuten 1000 mensen om te brengen, en dit hebben ze drie maanden lang volgehouden, terwijl de VN een oogje toe deed). Dit memorial is nog niet af, en staat daarom nog nergens aangegeven (niet in de Lonely Planet; wij hoorden het van de twee Amerikaanse meisjes die 5 maanden in Rwanda hadden gewerkt). Het is veruit de ellendigste plek waar ik ooit ben geweest. De locatie van de school is erg mooi, tussen heuvels op het platteland, net buiten een klein rustig dorpje, en hier zie je dan de lichamen van alle slachtoffers uitgestald liggen in de lokalen. De uitdrukkingen kun je gewoon nog op de wituitgeslagen (verkalkte) gezichten zien, en ook de verwondingen laten niets aan de fantasie over. De kamers zijn verdeeld naar leeftijd en wat direct opvalt zijn de vele kamers met kinderen en baby's. This is not for the faint hearted, en we zijn hier dan ook maar 5 minuten gebleven.
Hierna hebben we in Butare nog een museum bezocht over het land, maar dit maakte na het vorige geen indruk meer. Na een vermoeiende dag, zijn we om 21.00u in Kigali gaan slapen.

Gelukkig heeft Rwanda veel meer te bieden dan haar ellendige verleden, en we moeten dan ook niet nastreven alleen dit te zien. Rwanda is namelijk ook het land van de zeldzame berggorilla's in het 'parc national des vulcans', de beste en mooiste plek van Afrika om dit zeldzame familielid van ons te aanschouwen (er zijn er nog maar 700 in het wild, allemaal in het kleine gebied van oost Congo, Rwanda en zuid Uganda). Aangezien je minstens 3 maanden van tevoren moet boeken was de kans erg klein, maar het is toch gelukt!
Gisteren zijn Agnes en ik naar Ruhengeri gegaan, een klein dorp dat uitkijkt over de Virunga vulkanen (7 stuks, waarvan sommige meer dan 4500m). Deze rij vulkanen vormt een natuurlijke grens met Congo (waar de Interahamwe milities zich hebben teruggetrokken na de inval van Paul Kagame na de genocide). Eelke heeft besloten de apen te laten voor wat ze zijn en is afgereisd naar Congo, Goma om precies te zijn, een roversnest waar moorden en verkrachtingen aan de orde van de dag zijn en waar de VN met tanks en AK-47's de bevolking in toom probeert te houden (Bo is hier vorige week ook geweest). De stad werd in 2002 nog verwoest door een vulkaan, wat de sfeer zeker ten goede komt. Hoe mooi en aanlokkelijk dit alles ook mag klinken, er moeten nu eenmaal keuzes worden gemaakt en Agnes en ik kozen voor 'tha monkeys' (update, Eelke is levend teruggekeerd).
Vandaag hebben we de tocht door het regenwoud naar de gorilla's dan eindelijk gemaakt (nadat ik hierover vorig jaar gehoord had van een engels meisje in Vietnam) en ik moet bekennen dat dit een van de beste ervaringen ooit was (we voelde ons erg bevoorrecht, aangezien weinig mensen deze dieren in het wild hebben gezien). De groep die wij toegewezen kregen (de Amahoro groep) woont op de Bisoke vulkaan (naast Karisimbi, waar Dian Fossey de Susa groep bestudeerde welke Bo vorige week heeft bezocht). De groep bestond uit 15 gorilla's, waarvan een aantal baby's en natuurlijk een silverback! De omgeving is echt ongeloofelijk mooi, en om de gorilla's hier te zien van nog geen 1m afstand is niet te beschrijven. In het begin maakte een aantal apen veel ruzie met elkaar (ze lopen langs elkaar en slaan dan ineens voor ze laf wegrennen). Ook begonnen ze op de borst te kloppen en door onze groep te rennen, wat in het begin even schrikken was. Later werd alles rustig toen de Silverback langs kwam lopen (holy shit wat een enorm beest!). Het laatste halfuur gingen we wat hoger de berg op om de andere leden van de groep te bekijken. Hier zagen we de andere silverback die z'n hand verloren was door stropers (ongeloofelijk maar waar); en nog veel mooier, we zagen wat gorilla baby's en peuters, waarvan er een mij niet met rust wilde laten en zelfs sloeg :). Na vele foto's genomen te hebben moesten we na een uur weer vertekken. Weg van een van de mooiste plekken op deze aarde, en een ongeloofelijke ervaring rijker.

Morgen naar Uganda om onze nieuwe reisgenoten, Khaalid en Theo, te verwelkomen!

Foto's zijn geplaatst!!!


(ps. ik ga nooit meer reizen zonder Rolf, dat BELOOF ik plechtig, met god/allah/jahweh en Hans Teeuwen als mijn getuigen!!!!!)

  • 11 Juli 2006 - 17:50

    Sander:

    Helaas kan ik wederom geen mails versturen via hotmail (error on page als ik op send druk)!
    Dus die houden jullie nog van me tegoed.
    Daaaaaag

  • 11 Juli 2006 - 17:51

    Agnes:

    Het was echt top vandaag heyntje! Eén van de hoogtepunten tot nu toe en ik vond het super dat met jou te delen!

  • 11 Juli 2006 - 19:12

    Sylvia:

    Wat een ongelooflijk verhaal weer! Ik ben erg onder de indruk steeds weer is het alsof ik even bij je ben, zo beeldend weet jij het te beschrijven! Wat een geweldige en indrukwekkende ervaringen weer..geniet broertje geniet samen!! :) heel veel liefs Sylvia

  • 11 Juli 2006 - 19:25

    Reinout:

    potverdorie zeg!

  • 11 Juli 2006 - 20:41

    Roy:

    Dat aapje herkende eindelijk pappa...

  • 11 Juli 2006 - 20:48

    Jose:

    Niet alleen een verslag van jullie reis maar ook nog een stukje geschiedenis.
    Goed verhaal

  • 12 Juli 2006 - 07:24

    Rolf:

    Thuis blijven is ook mooi, houd ik mezelf maar voor. Totdat ik iedere keer weer je verhalen lees en de foto's bekijk, maar dan kan ik ook alleen maar blij voor je zijn, wat ongelooflijk mooi weer. Je weet iedere keer weer een mooie reis neer te zetten en er goed van te genieten, zoals het hoort Heynen broeder!
    Ik volg je op dit moment ook door twee boeken die ik aan het lezen ben, waarvan er een over Rwanda gaat en de andere is van Paul Theroux, die van Cairo naar Kaapstad reist.
    Hoe weinig ik eerder met Afrika had -vooral omdat ik er bar weinig van wist- hoe meer ik er van wil weten, vooral door je enthousiaste verhalen.
    Je gaat onverschrokken door, met steeds verder gaande avonturen en bereikt steeds nieuwe pieken. Ga zo door, geniet en kom snel en veilig terug baasje.
    :D :D :D :D :D

  • 12 Juli 2006 - 08:05

    Jasper:

    Proud to be a Heynen!!!

    Groeten Lil' Heynen

  • 12 Juli 2006 - 08:22

    Mama:

    Hi Sander, wat een geweldig verhaal, ik ben er echt van onder de indruk en de foto's zijn weer geweldig. Op de een of andere manier heeft Afrika mij nooit zo getrokken.(onwetendheid) maar door jouw verhalen begin ik hier toch anders over te denken.Wat een super mooi land. Misschien zijn we toch nog niet te oud om dit in te halen. Geniet ervan samen en ik kijk al weer vol spanning uit naar jullie volgende avonturen. veel liefs.

  • 12 Juli 2006 - 09:41

    Tessa:

    Super mooi, allemaal !!!!

  • 12 Juli 2006 - 10:07

    Lobke:

    die apen staan ook nog op mijn verlanglijstje....
    super coole reis hebben jullie! veel plezier met Khaalid en Theo!

  • 12 Juli 2006 - 17:05

    Sander:

    Hey pap en mam.
    Eerst wil ik snel even kwijt dat we ons erg goed vermaken met z'n 3-en, en dat wordt vanaf morgen alleen maar mooier!

    Verder:
    Het lukt me niet om mailtjes naar jullie te verzenden, dus dan maar zo. Mijn fotoruimte is vol, en de 200 foto's die er al op staan worden binnen 2 weken gewist, tenzij dit verlengd wordt. Kunnen jullie dit voor mij (via Rolf) oplossen. Ipv 200, nu 300 foto's graag. Bij voorbaat dank!

    Hoe is het verder met jullie? En moeder, hoe was Zwitserland???

    Groeten

  • 12 Juli 2006 - 17:13

    Leo:

    Hoi Zoon!
    Jouw mailtjes zijn inderdaad 'leeg'. Dan maar zo.
    Eerst: prachtige verhalen, mooie foto's..
    Wat een ervaringen! Mama en ik zouden er zó graag bij zijn.. Ze begint al: we kunnen toch naar Bolivia gaan, als ze daar zitten..
    Brengt me op een andere vraag: is jullie stage nu geregeld of niet? En zo ja, hoe?? (Je weet wel: Elvia of niet).
    Zal Rolf vragen, of hij snapt, waarvoor ik hem moet 'autoriseren'... Zal het zeker doen.
    Fijn dat jullie vrienden aansluiting hebben gevonden (of bijna). Want nu komt het 'spannendste'; toch??
    Heel veel groeten aan Khaalid (pas op die blanke apen, he!!!), aan Theo, Eelke en natuurlijk Agnes.
    Lezen jullie verhalen weer graag.

  • 12 Juli 2006 - 17:42

    Mama:

    Hi Sander,Het wordt geregeld met de foto's. helaas dat de e.mail niet werkt, dus ook maar zo. We hebben een heerlijke vakantiegehad in Zwitserland, wat is het toch een mooi land. Ook daar zou je van genieten, en ook toppen die voor jou een uitdaging zouden zijn. Helaas geen berggorilla's. Alleen paragliders ook super om te doen. Maar dat komt ook nog wel. Lieverd veel plezier met de hele club en geniet ervan, liefs..

  • 12 Juli 2006 - 18:29

    Rolf:

    Held, je hebt nu ruimte tot 300 foto's. Ik zie ze met veel plezier tegemoet en verwacht natuurlijk wel een speciale voor mij :D
    Groeten.

  • 12 Juli 2006 - 18:34

    Rolf:

    Leuke ps. van je Sander, daar kan ik mij erg goed in vinden, hulde voor je! En ook goed dat je het zo seremonieel maakt met allemaal getuigen, dat spreekt voor je!

    Tot snel held!

  • 12 Juli 2006 - 20:23

    Bogdan:

    Jo Dude,

    Ik heb ff in mijn schuur gekeken en daar staan een paar honderd koeien, dus volgens de Belgische theorie...wat ben ik dan???
    Idd. De landeigenaar!!


  • 12 Juli 2006 - 20:54

    Ria:

    Hoi Sander, geweldig he, als je al die beestenboel in het echt ziet dan ga je toch nooit meer naar de dierentuin.
    Groetjes Ria

  • 13 Juli 2006 - 08:52

    Peter:

    Yo gast, een kort berichtje vanuit Shanghai. Dit klinkt echt ongelofelijk!! Mooie dingen afgewisseld met de donkere kanten van Rwanda. Indrukwekkend. Tot over een maand!!

  • 13 Juli 2006 - 09:27

    Eelke:

    laat ik me nu op mijn eigen site een klein beetje neerbuigend uitgelaten te hebben over jullie aapjes-bezoek, ben stiekem wel een klein beetje jalours.

    je verhaal is erg duidelijk en pakkend geschreven, meneer! een klein stukje geschiedenisles is natuurlijk niet verkeerd voor een ieder die niet wil wegkijken van dit stukje laffe ertussenuit naaien van onze westerse beschaving.

    en dan bogdan... dat is een beschaving apart!

    wel een klein beetje jammer dat je inelkaar geslagen bent door een baby-aapje, maar goed ik weet hoe dapper je bent, en vergeef het je!

  • 13 Juli 2006 - 09:47

    Leo:

    Sander, Leen mij ook even de code van jouw website. Heb ik nog een gavere grap dan Rolf. Zal Hans Teeuwen niet leuk vinden!!

  • 13 Juli 2006 - 12:26

    Sander:

    Haha, leuk Rolf dat je inbreekt op mijn pagina en grove leugens neerzet :)
    Nee hoor, we gaan zeker nog een paar mooie reizen maken!

  • 14 Juli 2006 - 16:25

    Khaalid:

    Check:
    khaalidinafrika.waarbenjij.nu

  • 16 Juli 2006 - 23:32

    Michiel:

    lijkt alsof je zieke dingen meemaakt. Maar zeker de moeite waard om gezien te hebben lijkt me. mooi verhaal! Veel succes met de reis en ben niet bang om ook even te relaxen...;).

    relajato!

    Mazzel, Michiel vanuit Mexico


  • 18 Juli 2006 - 19:36

    Leo:

    Hallo allemaal,
    Van José kregen we een verslag over afgelopen zondag.
    Jullie zijn zeker te zeer onder de indruk om in de pen te klimmen?
    groetjes, en blijf voorzichtig.

  • 19 Juli 2006 - 21:11

    Leo:

    Sander,
    Wat is er met jullie websites loos?

  • 20 Juli 2006 - 09:32

    Sylvia:

    Lieve Xander, wat een ongelooflijke ervaringen weer! Dat doet jullie wel weer even met beide benen terug op de grond zetten is het niet! Gelukkig dat het goed is afgelopen. Door deze ervaring zijn jullie echter wel zo wijs dat jullie het vliegtuig hebben gepakt! en misschien hadden jullie dat wel niet gedaan en waren jullie, tegen beter weten in, zo verder getrokken door Oeganda. Dus ik ben achteraf gezien, hoe traumatisch de ervaring voor jullie ook is, ben ik erg blij dat jullie dit besluit hebben genomen na dit gebeuren. En ik hoop dat jullie elkaar en vooral Agnes, die met elkaar kunnen opvangen. Zodat jullie verder nog een hele fijne reis gaan beleven. Maar daar twijfel ik niet aan :) En laat snel weer wat van jullie horen. Het is in ieder geval fijn dat er tel. contact is. Jullie zijn in ieder geval een super team samen daar vertrouw ik op!!
    Heel veer sterkte en veel plezier verder, liefs xx Sylvia.

  • 20 Juli 2006 - 13:18

    Rini & Thea:

    Hallo gelukskind! Het deed zeker wel pijn om te moeten schrijven "weer weg van een van de mooiste plekken van de wereld". Ik ben het roerend met je eens. Maar je gaat naar Uganda en dat is ook niet te versmaden. Naar de Grade 5 op de Nijl? Maak wat leuke flip overs met je rubber vlot! Deden wij ook op de Zambezi in Zimbabwe. Om nooit meer te vergeten!!!!
    Wat zal je stil geweest zijn na het bezoek van het genocide memorial, helaas komen er veel te veel van dit soort plekken in de wereld, en het gaat maar door, helaas. Wat weer een mooie reis, dit jaar kom je ons dus niet tegen want we hebben de berggorilla's al gezien, in Uganda. Faaaantaaastisch he??!!
    Wist je trouwens dat er een nederlandse vrouw - Annette Lanjouw - sinds 1991 directrice is in Ruanda bij het onderzoekcentrum van het International Gorilla Conservation Programme (IGCP).
    HIER VOLGT EEN BELANGRIJK BERICHT VOOR ECHTE LIEFHEBBERS:
    op woensdag 26 juli van 13.00-14.00 uur zendt National Geographic de film "Gorilla's from the heart of darkness" uit. Deze film gaat over de gorilla's in het Virungagebergte in Ruanda -met opname's van spuwende vulkanen - de eerste filmbeelden van gorilla's -het begin van de burgeroorlog en over de Bahima-stam. Een prachtige film met zeer uniek materiaal.
    OPNEMEN DUS!!!
    Veel liefs en nog een mooie en fijne reis verder, we verheugen ons al op je volgende verslag.
    Rini & Thea

  • 23 Juli 2006 - 14:07

    Thomas.:

    Damn Heynen, wat een mooie avonturen en wat vermakelijk om te lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alexander

Het dagboek omvat de volgende reizen: Midden Oosten 2004 (6 weken): Egypte - Jordanie - Syrie - Libanon - Turkije Azie 2005 (3 maanden): India - Nepal - Tibet - China - Vietnam - Cambodja - Thailand - Hong Kong Afrika 2006 (2 maanden): Tanzania - Kenya - Oeganda - Rwanda - Ethiopie - Somalie Zuid Amerika 2006 (5 maanden) Peru - Bolivia - Chile - Argentinie - Uruguay - Brazilie - Paraguay Motorreis Afrika 2007 (5 maanden): Nederland - Belgie - Frankrijk - Spanje - Marokko - Westelijke Sahara - Mauritanie - Senegal - Gambia - Sierra Leone - Mali - Niger - Nigeria - Kameroen - Oeganda - Kenya - Tanzania - Zambia - Zimbabwe - Botswana - Zuid Afrika Turkmenistan 2009 NIET: Verenigde Staten 2008 (1 maand): Californie - Arizona - Utah - Nevada Zuid Amerika 2008 (1,5 maand): Brazilie - Bolivia Rusland 2009 (2 weken) Abu Dhabi (4 maanden): Abu Dhabi - Dubai Zuid Amerika 2009 (2 weken): Bolivia - Peru Turkmenistan 2009/2010 (3,5 maand) Turkmenistan 2010 (6 weken)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 137272

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn Reisdagboek

Landen bezocht: