The promised land - Reisverslag uit Yangshuo, China van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu The promised land - Reisverslag uit Yangshuo, China van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

The promised land

Door: Rolf

Blijf op de hoogte en volg Alexander

09 September 2005 | China, Yangshuo

Geachte belastingbetalers,

Hier wederom een bericht, maar nu vanuit China. Hopelijk zijn jullie onze hoogst positieve berichten nog niet beu en is de jaloezie nog niet toegeslagen.
Kunnen jullie je nog herinneren dat Tibet wordt beschreven als Shangri-La? Nou Yanshuo en het karstgebergte mag ook meedingen voor deze titel!
We kwamen dus vroeg in de ochtend aan in Yangshuo na een lange busrit vanuit Shenzen (en ervoor Hong Kong). Uiteraard waren de bedden in deze (tamelijk luxe) slaapbus weer te kort, wat niet bevorderlijk is voor de nachtrust. Dus na aankomst in Yangshuo hebben we eerst een paar uur meegepakt op bedje en hebben we 's middags een boottocht gepakt op het mooiste stuk tussen Yangshuo en Guilin. Dat was een tocht door het karstgebergte van anderhalf uur op de Li Jiang rivier.
In den avonden zijn we op tijd gaan slapen na een geniale eettent te hebben ontdekt en heerlijk te hebben gegeten. We hadden direct het idee dat we hier zeker wat dagen door konden brengen gezien de rust en sereniteit die dit 'dorp' (300.000) inwoners telt. Hier hebben we ook eindelijk wat bijgetankt, nadat we wat afgevallen waren (vooral Rolf) in zuid-oost Azie.
Na deze enerverende dag hebben we de volgende dag uitgeslapen tot 2.00u, we waren KAPOT. Maar dat mocht de pret niet drukken dus hebben we voor de middag scooters gehuurd. Daarmee zijn we door de countryside gaan scheuren, op zandweggen met een uitzicht... (ja, het moet ondertussen bijna als cliche klinken). We wisten niet hoeveel foto's we moesten maken.
Na de gehele tocht, die gekleurd werd door waterbuffels, eenden ( ;) )en Chinezen. De eindbestemming van deze tocht was dragon bridge, een brug uit 1421 van 9m hoog. Toen wij daar eenmaal aankwamen en wat verhalen hadden gehoord dat je eraf kon springen zijn we eerst onder de brug gaan zwemmen. Omdat er alleen Chinezen waren die wat mompelden dat we eraf moesten springen gingen we ervan uit dat het diep genoeg was en sprong Rolf er vanaf. (dat was HEERLIJK). Terug gekomen in Yanshuo zijn we lekker gaan eten en internetten en op tijd naar bed.
De volgende dag moesten we weer vroeg op voor een reis van 4 uur naar de Dragon backbone rice terraces in Longsheng. In Longsheng, wat uiteraard 'infested' was met chinese touristen, zijn we de klim aangegaan tot 1800m voor een spectaculair uitzicht.
De regio wordt bewoond door 'Dong' mensen, een minderheid die verbazingwekkend veel gelijkenis vertoond met Tibettanen. Deze mensen zijn zeer 'persistent' in hun verkooptechnieken en je kunt er bijna niet omheen met zo'n intens vriendelijke lach. Na gegeten te hebben bij een van hun restaurantjes werden we tot bovenaan belaagd en begeleid door senioren dames met kuiten waar veel bodybuilder jaloers op zou zijn. Ze bleven maar lachen en hielden onze armen vast om ons zo te 'claimen'. Uiteindelijk hebben we maar wat kaarten gekocht van ze (zover 'kijken, kijken, niet kopen'). De hele weg was tussen rijsvelden/terrassen door en het uitzicht werd steeds mooier. Aan de top konden we rijstterrassen zien zover we konden kijken. Alle bergen waren gecultiveerd tot rijstvelden, een knap staaltje menselijke arbeid!
De volgende dag, vandaag dus, hebben we weer lekker uitgeslapen (Sander uiteraard meer dan Rolf :P ) hebben we in de middag weer scooters gehuurd. We hebben vandaag dan ook de rest van Yangshuo verkend. Onder andere de: Moon Hill, wat grotten (waar we niet in zijn gegaan) en verder gewoon door kleine dorpjes en rijstvelden gescheurd. En vanavond weer heerlijk rijst gegeten, spaghetti, cashew noten, friet en lemon juice erbij.
MORGEN:.... bus, bus, nachttrein!
Overmorgen: aankomst in Zhangjiajie (Hunan provincie), wat aan een natuurreservaat ligt. En je raad het al: bergen met geniale uitzichten. Je kunt je uiteraard vast verkneukelen door op google te zoeken naar Tianzi Shan of Wulingyuan. Daar zijn bijna verticale pieken tot 1200m hoogte waar je op kan lopen (lees KLAUTEREN...) voor hele mooie plaatjes.
Nu gaan we foto's plaatsen en slapen! Slaap lekker allemaal, en tot snel!

• 09 September 2005 - 13:18

Rolf En Sander:

Gewoon fans van onszelf ;)

• 09 September 2005 - 14:42

Mama:

En hier is dan nog een fan van jullie, jongens geweldige foto's. Wat een paradijs, geniet ervan, veel liefs

• 09 September 2005 - 14:47

Sylvia:

Jullie positieve berichten ben ik zeker nog niet beu sterker nog ik geniet ervan. Ook wás ik tot op heden nog niet, noemenswaardig, jaloers tot het moment dat ik op google ging zoeken naar afbeeldingen van Tianzi Shan en Wulingyuan. Beste mensen ga vooral niet kijken want je wordt jaloers!! ;) Echt adembenemd zó waanzinnig mooi! En dan zie ik alleen nog maar de foto's. Wat moeten jullie wel niet zien, voelen, ruiken, beleven?? Het lijkt me in één woord adembenemend, dat kan niet anders. Kortom ja, ik ben jaloers. :) Maar ik gun het jullie van harte!! Geniet jongens met volle teugen. Liefs van je zus(je)

• 09 September 2005 - 14:52

Leo:

Na alles wat we al van het Karstgebergte in Peking-Express hebben gezien, hadden we niet verwacht dat jullie ons nog 'plat' zouden kunnen krijgen met jullie foto's.
    Ze zijn werkelijk geweldig.
    En jullie zien er ook weer gezond uit. Veel Peking-eend gegeten, zeker? Overigens: Chinese spaghetti heet in die dorpjes Mie. Jullie spreken nog geen Mandarijns?
    Overigens ben ik de grootste fan: bijna 1.80 en ruim 85 kg.
    liefs.
    pa.

• 09 September 2005 - 15:40

Bush:

'Promised Land', you said?
    Als ik die foto's van jullie bekijk, dan had ik mij (ware in Abraham geweest) toch niet met Palestina af laten schepen!
    Was overigens ook voor mij een stuk simpeler geweest. Ik kan New Orleans al niet aan!!
    Even weg van mijn eeuwige vacantie op de ranch.

• 09 September 2005 - 15:52

Anoniem:

85kg, whahahahahahaa, humor nog niet verloren hoor ik ;D

• 09 September 2005 - 16:13

Kristel:

tip voor Sander, volgende reis naar Legoland - de kleine zeemeermin bezoeken - en natuurlijk de deense kroeg....alleen niet teveel pintjes achterover slaan, krijg je misschien wel spijt van....

• 09 September 2005 - 16:30

Jose:

Nog een fan. Fantastisch wat jullie allemaal meemaken en zien

• 09 September 2005 - 17:23

Karin:

Rolf, dat t-shirt met B.A. kan echt niet hoor. En jullie laten de eendjes wel met rust he. Jullie foto's zijn adembenemend mooi en ik vind het nog steeds fantastisch om jullie belevenissen te volgen. Hoezo jaloers? Wie, ik???? Geniet van deze unieke ervaring.
    Veel liefs.

• 10 September 2005 - 13:48

Sjoerd:

gasten! mooie verhalenb weer! Leuk om te lezen....enige jaloezie tov mij is ook op zijn plaats! Ben nu op de WestBank, echt te relaxed hier! Ramallah is echt een prima stadje, super relaxete mensen! Vandaag graf van arafat gezien en de Birzeit universiteit...te mooi allemaal...checkpoints door gaat ook easy. Het is hier alleen net een openbare gevangenis. En de muur, geen woorden voor.....echt bizar! ik hou jullie op de hoogte! Mazzel en veel plezier nog!

• 10 September 2005 - 13:52

Www.joostopreis.blogspot.com:

NiHow,
    Gewelidige pic's idd. Kzou willen dat ik eens een beetje kon reizen. Mijn site vermeld, was ik vergeten te meelen.
    Zo te zien heb jij ook een body zo wit dat het de zon weerkaatst. Weet hoe het is. Maar genieten doen we er niet minder om. Groeten aan het kleine kikkerlandje.
    De Allergrootste fan; 1, 97 (6Ft6/oftewel twee gem Chinezen)

• 11 September 2005 - 12:20

Ik Ben Leo Nie..maar Leonie:

zondag 11 september 2005 Eindelijk de computer weer veroverd op onze kleindochter die inmiddels weer in Portugal zit maar hier de hele dag zat te MSN-en. Heb jullie super schone en verleidelijke foto"s gezien, ben nog niet op Google geweest maar toch al stikjaloers op zoveel schoonheid wat jullie ogen heben mogen aanschouwen en de mijne niet. Potdomme, de Staat zou dat moeten financieren voor een paar arme AOW-ers.Wij hebben ook recht op al dat schoons alhoewel wij jullie klipgeitmanoeuvres niet zouden kunnen nadoen. Wat zien ik?? Hebben jullie al vakantiesouveniertjes gekocht in de vorm van Kalashnikovs? Jullie gaan toch niet in de voetsporen treden van Pol Pot hè? Zeg Rolf, toen die Chinezen zeiden dat je van die hoge brug af moest springen bedoelden ze daar wel mee dat al die Chinezen voor jou zelfmoord hadden gepleegd. En jij maar denken dat het royaal diep genoeg was. Je hebt het overleefd maar niet vanwege de diepte maar louter en alleen omdat ik stiekem een paar engelen op je af heb gestuurd om je tijdig op te vangen. Volgende keer goed nadenken hoor jochie!!! Wat mij in al die foto"s opvalt dat er zo weinig Chinezen,Cambodjanen,Tibettanen en Dong-mensen op jullie foto's staan. En wij hier in het Westen maar denken dat die landen overbevolkt zijn! Ik kom er nu eindelijk achter dat dit het best bewaarde geheim van het Verre Oosten is...die overbevolking. Ja,ja louter en alleen in de wereld gebracht om ons daar weg te houden. Dat nou uitgerekend de Heintjes uit Holland dit aan het licht moeten brengen.Zag ik het goed dat jullie hoog op de berg tegen die autobanden aan zaten te genieten van een Heineken-pils? Of was het een lekkel Chinees bieltje? Ik kan me niet indenken dat jullie ooit nog zin hebben om dit overgereguleerd landje te wonen, te leven en te werken. Jullie darmgestel wel maar jullie geesten niet.Lijkt me zo. Gisteren zijn we trouwens naar een wijnpruuverij geweest en Kees en Thea hadden zich opgeworpen als de "Bob"(je weet wel, daar kun je mee thuiskomen!) Leo en Leonie hebben hem intussen lekker geraakt en de twee Bobs zaten zich buiten te verbijten in al hun nuchterheid.Toen wij lallend naar buiten kwamen vielen ons dus geen al te vrolijke blikken ten deel.Maar ja je hebt Bobs en dan wil je wel es wat. Zeg jongens wat boffen jullie toch dat mam en pap er destijds vor Rolf een broertje hebben bijgemaakt want er is toch niks leukers om met je nestgenoot de wijde wereld in te trekken! Toch?? By the way...gisteren las ik in de krant dat Bush voortaan mensen in de kerker kan gooien zonder reële verdenking en zonder enige vorm van proces en zonder ook maar gebonden te zijn aan de tijd die de verdachte in de nor moet doorbrengen. Was Amerika nou een democratie?? Stom dat ik dat nou altijd heb gedacht. Bush heeft de kunst van Saddam goe afgekeken. Nee, hij heeft hem zelfs overtroffen. Trouwens de smeekbede van Bush met zijn "God bless America"is in ruime mate bewaarheid geworden in New Orleans. Hele bakken met wijwater zijn er over die regio uitgestort. En..er komen nog meer zegeningen aan heeft God gezegd. Zeg jongens pas goed op julliezelf geniet van jullie resterende weken en doe als Winnie de Poeh..snoep lekker van jullie honing. Liefs en groetjes van Kees maar bovenal van Leonie.....

• 11 September 2005 - 13:12

Leo:

Jullie zien het wel: Leonie geniet nog volop na! Maar laat je niets wijs maken: er was zoveel eten, dat er niemand aan lallen toekwam. Niet Richard, niet Leo en al helemaal niet die immer fijnbesnaarde Leonie.
    liefs, ook namens mama.
    pa.
    P.S.: Wat is het laatste nieuws? En smaakt de rijstwijn?

• 12 September 2005 - 17:19

Richard:

Ze willen hier weten, of jullie onderhand uitgeslapen zijn van die nachttrein.
    Jullie maken het té spannend.

• 13 September 2005 - 06:38

Joke Van Beek:

Jongens ik vind het fantastisch wat ik allemaal over jullie krijg te lezen en van de foto's geniet ik nog meer.Blijf jullie dus volgen op internet.
    Groetjes en nog veel plezier Joke

• 14 September 2005 - 09:41

Marian & Tony:

Hoi, Fantastisch mannen! Klinkt allemaal super! tot volgend bericht!

Groeten Marian