It's Kili time! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu It's Kili time! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

It's Kili time!

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

28 Juni 2006 | Tanzania, Arusha

Then they began to climb and they were going to the East it seemed, and then it darkened and they were in a storm, the rain so thick it seemed like flying through a waterfall, and they were out and Compie turned his head and grinned and pointed and there, ahead, all he could see, as wide as all the world, great, high, and unbelievably white in the sun, was the top of Kilimanjaro. And then he knew that there he was going.
-Ernest Hemingway, the snows of Kilimanjaro-

Ik zit hier nu in een internetcafe de kakkerlakken van me af te slaan om te melden dat we eergisterochtend de Kilimanjaro (hoogste berg van Afrika, 5895m) hebben bedwongen! Gisterochtend, na een hele nacht keihard bikkelen, bloed overgeven, een hartslag in rust van boven de 130, en bijna te moe om nog een stap te zetten, hebben Sander (ik), Agnes, Eelke en Bogdan de top, Uhuru peak, bereikt! Voor de geinteresseerden hieronder het hele verhaal:

Eindelijk is het dan zover, tijd om naar het dak van Afrika af te reizen en de eerste van de 'seven summits' af te vinken (zie foto's). De reis begint in Arusha, (1200m AMSL) op de Afrikaanse savannen. Vanaf hier hebben we met z'n vieren, 8 porters (waarvan 1 ook kok), een gids en zijn assistent de bus gepakt naar de Machame gate. De route die we gekozen hebben wordt beschouwd als een van de moeilijkere, en daarom ook de Whiskey route genoemd (in tegenstelling tot de Marangu route, welke in de volksmond de Coca-Cola route heet), maar beslist de mooiste, en dat is reden genoeg!
De eerste dag zijn we vanaf 1800m door het dichte regenwoud naar de volgende klimaatzone gaan lopen op 3000m hoogte. De tocht werd door mij als zeer ellendig ervaren, aangezien ik mijn regenjack vergeten was (voor $20 heb ik een poncho van nog geen Euro gekocht). De komende 6 uur was ik volledig weggedoken en verkrampt water uit mijn nieuwe aanwinst aan het scheppen, terwijl de rest liep te genieten van het wonderschone 'Enchanted Forest'.
Die avond, na droge kleren aangetrokken te hebben (alles was zeiknat, dus neem dit met een korreltje zout) hebben we genoten van de plek waar we gingen camperen. De omgeving is het best te omschrijven als de aarde zoals die er 200 miljoen jaar geleden uit gezien moet hebben (in mijn verbeelding althans), met onkruid uit de Nederlandse achtertuin, alleen dan 15m hoog, en kraaien (scavenger birds) die de wacht hielden bij onze tenten, zo groot als een gemiddelde kalkoen, en een permanente mist, zodat je niet verder dan 20m kon kijken. Die nacht werd Eelke ziek en moest overgeven.
De tweede dag begon goed, behalve voor Eelke. We ruimden snel onze tassen in, maakte de keuze om Eelke toch maar niet achter te laten voor de scavenger birds (die verdacht lang en aandachtig cirkeltjes om hem heen vlogen), en gingen door deze nieuwe zone klimmen tot 3800m (hier begon wederom een nieuwe klimaatzone, namelijk de heather moorlands, ook wel moonland genoemd). De hele dag werden we omgeven door mist. Halverwege de tocht werd Eelke steeds zieker en moest een aantal keer overgeven, waarna hij ook flauwviel (en daarmee een zeldzame boom doodde). Na deze ellendige gebeurtenis waren we allemaal behoorlijk bezorgt en twijfelde of Eelke de top wel (levend) ging halen. 's Avonds kwamen we aan, aan de rand van het Shira plateau, uit de mist, en met een topuitzicht op KIBO, de besneeuwde hoogste top van Kilimanjaro. Hier hebben we zitten genieten van de mooiste zonsondergang op het zuidelijk halfrond, waarbij we vergezeld werden door Mt. Meru in de verte.
De derde dag was een acclimatisatiedag, en hebben we onze spullen laten drogen in de zon. Eelke was te ziek om iets te ondernemen, en om hem niet tot last te zijn, zijn Agnes, Bogdan en ik 4 uur gaan hiken naar de Shira huts met een uitzicht op het Shira plateau (1 van de drie kraters die de Kilimanjaro reik is, naast Kibo (5895m) en Mawenzi (5149m)). Die dag heeft Eelke, tot schrik van Said (onze gids), weer niets kunnen eten. De sfeer was enigzins bedrukt, zeker omdat iedereen twijfelde of Eelke nog wel op tijd zou herstellen.
Dag vier begon erg goed, Eelke voelde zich goed genoeg om te stijgen naar een hoogte van 4600m naar Lava Tower, om daarna weer af te dalen naar 3950m, de Barranco valley (8 uur gelopen). Deze dag heb ik eigenlijk alleen maar kunnen genieten, voornamelijk van alle 'Giant Senecia's' (aka Senecia Kilimanjarii), welke je maar op de foto's moet bekijken (een zeldzaam mooie boom/plant die alleen op deze berg voorkomt).
Dag vijf voelde Eelke zich wederom iets beter en de ochtend begon met het beklimmen van de Barranco wall, een 400m practisch verticale wand, waar vorig seizoen 2 hikers om zijn gekomen. Bovenaan gekomen hebben we nog een paar uur gelopen tot we bij het laatste waterbijvulpunt van de route kwamen, de Karanga valley (4100m).
Dag zes was wederom slechts 4 uur lopen naar Barafu huts (4600m), het laatste station, vanwaar we die nacht om 23.30u zouden vertrekken voor de ellendigste tocht sinds mensenheugenis.
Hoe we die nacht ervaren hebben is moeilijk te beschrijven. Het is in ieder geval het zwaarste, mooiste en idiootste wat ik ooit heb gedaan. Agnes werd al vrij snel ziek van de hoogte en moest constant overgeven, maar volgens Said kon ze door gaan. Na een paar uur kreeg ik een druk op de borst en mijn hartslag wilde niet meer onder de 130, ook niet als ik stilstond. Vanwege de hartproblemen in de familie, en die bij mijn geboorte begon ik me erg zorgen te maken en wilde een aantal keer stoppen (ik was echt bang). Said bleef echter volhouden dat we verder konden en dit hebben we dan ook gedaan. Ik vertraagde mijn tempo tot bijna nul en ben zo verder de berg op gekropen tot aan Stella point (het was nu 5 uur 's ochtends), het 2e hoogste punt (de meeste mensen haken hier af). Vanaf hier was het nog anderhalf uur lopen langs de kraterrand en de tientallen meters hoge gletsjers totaan Uhuru peak. Dit moment deed al het voorgaande vergeten, en hier hebben we wat mooie foto's gemaakt, terwijl de zon net opkwam. Toen ik hier bloed begon over te geven was het tijd om te gaan.
Naar beneden namen we de, volgens de LP, LOCO route. Lawine skiiend over grind zijn we 1300m afgedaald in een goed halfuur. Tijdens deze vrije val ben ik een aantal keer gevallen waarbij ik een bergstok brak (gelukkig maar, want het had ook m'n nek kunnen zijn).
In Barafu hebben we 2 uur gerust waarna we weer af moesten dalen tot 3100m (de Mweka Huts). De laatste dag zijn we snel door de jungle gerend totaan de poort, waar we onze gouden certificaten opgehaald hebben. De crew heeft die ochtend nog voor ons gezongen en gedanst (staat op film)en dit was echt een topafsluiter (spontane reactie nadat we ze $600 fooi hadden gegeven).
Kortom, dit was een week om NOOIT te vergeten, en zeker aan te raden aan iedereen!
But remember: this is NOT a mountain to be triffled with!

Bij deze wil ik nog bedanken:
Mijn moeder voor de ORS waar iedereen veel baat bij heeft gehad, mijn zus voor de warme kleren (zonder was ik een wisse dood gestorven :) ), de ouders van Agnes voor de zonnebril en de skistokken, en Agnes, Bogdan en Eelke voor een SUPERweek!

Mensen, foto's volgen hopelijk snel.

ps, Sjoerd gefeliciteerd met het winnen van New Venture!

pps, onze vriend Bogdan is vanmorgen vertrokken richting Rwanda om daar de zeldzame berggorilla's te gaan bekijken. Met een beetje geluk weet ie voor ons ook een plek te reserveren voor over een goede week, als wij daar ook heengaan. So Bo, take care, see those monkeys and get the hell outta there, aaaaaight!
wijzelf gaan morgenvroeg 4 dagen op safari, maar hierover volgende keer meer.

  • 28 Juni 2006 - 09:08

    Khaalid(Afrikaan):

    Jongens,

    Dat was dus al met al een flinke kotspartij. :-)
    Vinden jullie het gek dat Afrikanen nooit die berg beklimmen.

  • 28 Juni 2006 - 09:28

    Peter:

    Yo Sander (Agnes,Eelke en Bogdan), dit klinkt echt geweldig! Valt me 100% mee dat je het hebt gehaald, maar makkelijk is anders dus. Moet ik volgend jaar dan ook maar doen, ik loop toch altijd een jaartje achter de feiten aan :-) Mijn vliegtuig naar Hongkong vertrekt over 4 uurtjes, ik zal jullie zo nu en dan ook wel eens een update geven!

  • 28 Juni 2006 - 09:29

    Thomas.:

    Ouwe GEK!

  • 28 Juni 2006 - 09:30

    Marijke:

    Kili time? Dit klinkt meer als "killing time" ;)

  • 28 Juni 2006 - 09:38

    Agnes:

    Mooi verhaal! Het was echt een TOPweek, maar vind het ook wel fijn om nu weer lekker te relaxen ;-)!!
    En morgen: SAFARI!! Whoehoe

  • 28 Juni 2006 - 10:00

    Roy:

    Klinkt geweldig. Gefeliciteerd met jullie geslaagde beklimming! Al wat kilootjes lichter??


  • 28 Juni 2006 - 10:07

    Reinout:

    Damn!
    Wat vet.
    Reinout

  • 28 Juni 2006 - 10:11

    Gunnar:

    schitterend verhaal! ik kan wel huilen van jaloezie.
    kusje

  • 28 Juni 2006 - 10:47

    Tony & Marian:

    Geweldig verhaal! En heel dapper dat je ondanks het natte pak,het ehm over je nek gaan,de angst en de hoge hartslag (en aanwezigheid van scavenger birds ;-))toch door bent gegaan. Een prestatie om trots op te zijn!Veel plezier op Safari en tot snel.
    Groetjes Tony en Marian

  • 28 Juni 2006 - 11:31

    BART EN JOSE:

    Geweldig dat je het ondanks je hoge hartslag en pijn op de borst toch gehaald hebt ,EEN WERELDPRESTATIE
    we volgen jullie verdere belevenissen met spanning
    blijf goed op elkaar letten

  • 28 Juni 2006 - 11:45

    Mama:

    Sander,Agnes Bogdan en Eelke proficiat met jullie fantastische prestatie. Als ik je verhaal lees (geweldig!!)dan hebben jullie wel heel wat moeten afzien en ben ik blij dat jullie weer heelhuids beneden zijn.De foto's zijn prachtig en wij genieten met jullie mee.

  • 28 Juni 2006 - 12:08

    Leo:

    Ha, die Sander Hemingway!
    Zelfs zonder foto’s komen de beelden van jullie avonturen ons al spontaan voor de geest bij zulke verslagen.
    Wat heerlijk om zo te lijden; en voor zoveel geld!
    Ik ben dan ook behoorlijk sjeloers om met R&T te spreken. En de wilde beesten moeten nog komen.
    Dat bloed opgeven klinkt niet erg gezond, maar was zeker een grap!? Of had je iets erg roods gegeten?
    Jullie foto’s staan al bij de andere, en komen vanaf nu regelmatig voorbij als screensavers.
    Houd je taai, mijn zoon, doe de groeten aan Agnes en de andere kornuiten; en houd vooral ook verder één oog op en één oog langs de weg….
    Pa.
    P.S.: Aan het Nederlands voetbal heb je niks gemist. Marco mag zakjes plakken.


  • 28 Juni 2006 - 12:43

    Thijs:

    Pussy's...

    Nee hoor echt een bijzonder strak verhaal! Klinkt fantastisch, en ik wil er ook naartoe!

  • 28 Juni 2006 - 16:04

    Charles:

    Cristus, wat is het daar mooi!
    Heb lol!

  • 28 Juni 2006 - 20:56

    Ria:

    Ha die Sander, gefeliciteerd met deze geweldige prestatie en zoals ik ook aan Agnes schreef "OP NAAR DE K2".
    Groetjes van (grote) Ria

  • 28 Juni 2006 - 21:21

    Rolf:


    Back in time...

    Vorig jaar, Hong Kong, 3d Studio Max, film 'Kilimanjaro'. You remember? Kun jij je ook nog herinneren dat we 50plussers die berg op hebben zien gaan, met nauwelijks een centje pijn en een kind van 14...? And you cryin' bout some pain... You pussy...!!!!

    Jullie worden reeds overladen met felicitaties dus back to real life, back to the real jungle:

    Ik heb verdomme een tentamen op zaterdag.

    Lekker belangrijk allemaal, ik kan op dit moment niet veel anders doen dan jullie reisverhalen lezen en vooral veel boeken lezen over andere reisverhalen om je de volgende keer af te kunnen troeven! Echter liever met je dan zonder je baas!
    Ik ben super trots op je en hoe graag je ook klaagt, je doet het wel allemaal en je haalt ook ook iedere keer weer, dat doen weinig mensen je na! Geniet, ik volg jullie op de voet, bedankt voor het telefoontje vanaf het dak van Afrika en tot snel amigo.

    Je trotse bro'!

  • 29 Juni 2006 - 11:10

    Robin:

    Wauw, super mooie foto's! Heel dapper van jullie allemaal om ondanks de ontberingen toch door te zetten! Machtig mooi, ik ben heel jaloers!

  • 29 Juni 2006 - 22:15

    Mark:

    Ongelooflijk, wat een geniale foto's. Dat moet wel super indrukwekkend zijn!

    Ik zal je foto's van Cambodja ter voorbereiding ook nog weer eens bekijken.

    Nog een mooie tijd daar!

    Groeten, Mark.

  • 30 Juni 2006 - 08:34

    Sylvia:

    Een en al jaloezie na het zien van die foto's en hou nou op met al die drama er om heen dat geloven wij hier toch niet. Zeker niet na het zien van die foto's. Bewijzen dat is het enige wat telt! ;)
    Veel plezier op safari. dikke kus. Sylvia.

  • 30 Juni 2006 - 09:07

    Leo:

    Even van het thuisfront:
    Het kabinet Balkenende II is gevallen.
    Niet vanwege zijn aanhoudende steun aan die illegale oorlog in Iraq en aan andere ‘vreemde praktijken’; of voor het op schandelijke wijze in levensgevaar brengen van uitgezette asielzoekers; noch om een andere zinvolle reden; maar omwille van die zwervende onruststookster uit een van die gevaarlijke landen, die jullie nog gaan bezoeken. Kijk maar dubbel uit. Misschien is ze daar (nu via de CIA etc. want ze werkt voor de neoconservatiefste denktank in Washington) ook wel bezig.
    Succes, jullie!

  • 30 Juni 2006 - 12:15

    Rini & THea:

    Hoi ferme knoesten. Wat een schitterend verhaal en wat een gave foto's. Wat had ik daar graag gelopen, want wat een schitterend bos. Het doet me wel denken aan iets wat zich steeds zal herhalen. N.l. een paar jaar geleden toen ik jouw leeftijd had deed ik wel eens dingen en dacht dan "het is maar goed dat ouders niet altijd weten wat kun kinderen doen en meemaken"!!! Deze gedachte kwam onmiddellijk bij me op toen ik jouw schitterende verhaal las.
    Ga door en geniet en ik hoop voor je dat je een plaats krijgt om naar de berggorilla's te gaan. Die hebben wij wel al gezien in Uganda. Jonge, jonge ook dat zal een reuze geweldige ervaring zijn en........vertederend!!!!
    Van de safari zal je ook wel genieten.
    Veel liefs en hopelijk tot je volgende plastische beeldspraak.Blijf gezond.
    Rini & Thea

  • 01 Juli 2006 - 11:23

    Tollema:

    Koningen!

  • 01 Juli 2006 - 13:41

    Rolf:


    Broeder,

    'Eat your heart out', ik ga morgen naar ZWITSERLAND!!! Met waarschijnlijk weer een tentamen in de 'pocket'. Geniet en ik meld mij wieder in ein woche.

    Bis gleich bruder.

  • 02 Juli 2006 - 12:08

    Martijn:

    He heyntje, tegen al die uitzinnige reacties kan ik niet op hoor...maar ik krijg zeker de kriebels van dat topverhaal

  • 02 Juli 2006 - 14:01

    Boggystyle:

    AAAARRAHH!! Wazzzaaaa!!

    Jo Bikkels!
    Hoe is t op safari?? Nog dieren gezien onderweg??
    Ik heb echt een TOP tijd gehad in Rwanda (en heb ook de Gorillas gezien op 1 m afstand....bijna omvergeschopt door een ziverrug gorilla, omdat ik een banaantje zat te eten..hahahahahahah, anyway)
    Ik heb gelijk maar ook Congo afgevinkt....wat een f*&^ing DUMP!!! Echt een WARZONE met allemaal UN tanks en zwaar geschut....maar dat had er ook te maken dat president KABILA in town was (Goma). Ik zit nu in Burundi en ga morgen even een balletje slaan op de golfbaan hier.

    Cheerio!!
    Boggystyle

  • 02 Juli 2006 - 16:11

    Eelke:

    gedeeltelijk sluit ik me aan bij voorgaande verhalen, gedeeltelijk wil ik ze s.v.p. beetje overtreffen. prestatie die je hebt gelezen is zoals ze dat zo mooi zeggen 'uitmuntend' en die van agnes en boggy natuurlijk ook! allemaal helemaal mooi vooral omdat we niet eens door de tijgers zijn opgegeten tijdens het 'wild'plassen, hahahhaaha!!! asanti meistro!
    see ya (naast me)
    Eelke

    in lijn met de rest (market ears) eelkegaatlos.waarbenjij.nu

  • 04 Juli 2006 - 09:27

    Michiel:

    Zo ziet er mooi uit zeg, enchaunted forest lijkt wel op een landje van MagicCardsTM, net een kunstwerk! Veel plezier in de bush en een voorspoedige reis! Groeten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alexander

Het dagboek omvat de volgende reizen: Midden Oosten 2004 (6 weken): Egypte - Jordanie - Syrie - Libanon - Turkije Azie 2005 (3 maanden): India - Nepal - Tibet - China - Vietnam - Cambodja - Thailand - Hong Kong Afrika 2006 (2 maanden): Tanzania - Kenya - Oeganda - Rwanda - Ethiopie - Somalie Zuid Amerika 2006 (5 maanden) Peru - Bolivia - Chile - Argentinie - Uruguay - Brazilie - Paraguay Motorreis Afrika 2007 (5 maanden): Nederland - Belgie - Frankrijk - Spanje - Marokko - Westelijke Sahara - Mauritanie - Senegal - Gambia - Sierra Leone - Mali - Niger - Nigeria - Kameroen - Oeganda - Kenya - Tanzania - Zambia - Zimbabwe - Botswana - Zuid Afrika Turkmenistan 2009 NIET: Verenigde Staten 2008 (1 maand): Californie - Arizona - Utah - Nevada Zuid Amerika 2008 (1,5 maand): Brazilie - Bolivia Rusland 2009 (2 weken) Abu Dhabi (4 maanden): Abu Dhabi - Dubai Zuid Amerika 2009 (2 weken): Bolivia - Peru Turkmenistan 2009/2010 (3,5 maand) Turkmenistan 2010 (6 weken)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 137265

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn Reisdagboek

Landen bezocht: