Ethiopie en Somalie - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu Ethiopie en Somalie - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

Ethiopie en Somalie

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

04 Augustus 2006 | Ethiopië, Addis Abeba

Mensen!

We zijn eergisteren aangekomen in het noorden van Somalie (Somaliland om precies te zijn). Na een vlucht van 2 uur in een oude Antonov-24. De vlucht was erg lawaaierig en koud aangezien ze vergeten waren de vliegtuigen te isoleren; maar goed, we hebben het overleefd.
Aangezien we in Addis geen tijd meer hadden om visa's te regelen voor een officieel niet-bestaand land zijn we op goed geluk maar gaan vliegen. Eerst wilden de Ethiopiers ons niet laten gaan, maar na wat 'leugentjes om bestwil' van onze kant mochten we toch inchecken.
In Somaliland aangekomen, op het vliegveld van Hargeisa, werden we direct voor het vliegtuig opgewacht door de minister van onderwijs (Khaalid's vader, ook wel Grote Baard genaamd :) ) en zijn gevolg; en werden onze visa's meteen geregeld. Terwijl de rest van het vliegtuig naar de douane moest en de baggage afhandeling, werden onze tassen direct in wat gepantserde 4WD geladen, en scheurden we er vandoor, richting het Maan Soor hotel. Hier kregen we allemaal ons eigen appartementje voor de komende tijd toegewezen; genieten geblazen dus. De komende dagen zullen we nog wat ministeries bezoeken, naar de kust gaan en naar Djibouti.

De afgelopen 17 dagen waren volledig gewijd aan Ethiopie. We hebben hier gekozen voor de Noordelijke route, welke erg veel cultuur bevat. Na een 4WD gehuurd te hebben met een Chat-kauwende en hoeren-bezoekende junkie, waar we in de loop van 2 weken wel van zijn gaan houden, gingen we op weg richting de 2e bron van de Nijl, Lake Tana. hier hebben we de Blue Nile Falls bezocht, en zoals eerder vermeld was dit echt een topdag!
Hierna zijn we naar het middeleeuwse Gondar gegaan, met haar kastelen, daarna naar Aksum met de oude obelisken en de kerk waarin de ark van het convenant zou liggen. Dit waren allemaal erg mooie dagen vol met cultuur en natuur (Simien Mountains). Wat het meest is bijgebleven is echter de interactie met de Ethiopische mensen zelf; een ongeloofelijk lief volk en helaas ook schandalig arm. Eerst zag ik de armoede niet, mede omdat alle mensen vriendelijk lachtten en te trots zijn om hun armoede te laten zien, maar als je een klein kind wat eten geeft, of 's avonds door de steden loopt en goed kijkt in steegjes waar half naakte kinderen liggen te rillen van de kou wordt het ineens allemaal wat duidelijker. In Lalibela, bekend om de in rotsen uitgehakte kerkjes, hebben we 4 jongetjes 's nachts voorzien van eten, kleding en wat geld, en als dank kregen we het enige wat ze zelf hadden, wat kettingkjes; dit was behoorlijk confronterend maar ook hartverwarmend.
Ethiopie was tot nu toe het mooiste land, met de vriendelijkste bevolking, en wederom een land wat ik iedereen aan kan raden, en zelf ook snel weer naar terug wil.

Dit was 'm weer voor deze keer; komende keer het laatste bericht, dan over Somalie en Djibouti en dan ben ik al weer bijna thuis, ook mooi!

• 04 Augustus 2006 - 08:04

Lobke:

Ik ben jalours!

• 04 Augustus 2006 - 08:07

Agnes:

Mooi en vooral erg beeldend verhaal! De afgelopen weken waren weer top, heb superzin in de laatste weekjes Somaliland en Djibouti!! Op naar de laatste loodjes!!

• 04 Augustus 2006 - 08:10

Samir:

Niet te geloven die jongens... (en meid:P) o en vrindien van Sander hahaha

• 04 Augustus 2006 - 08:18

Jose:

Weer een boeiend verhaal, we genieten erg met jullie mee.
    Nog veel plezier de laatste week en blijf goed op elkaar letten.

• 04 Augustus 2006 - 08:34

Tony En Marian:

Oh ja daar iestie weer onze schrijver! Heerlijk weer iets te mogen lezen. Geniet er nog van! en misschien een stomme vraag hoor maar wat is in hemelsnaam: Chat-kauwende...? Veel liefs Marian

• 04 Augustus 2006 - 09:20

Roy:

Goed te horen dat jullie die rafts verruild hebben voor gepantserde 4WD's!
    tot snel en nog veel plezier...

• 04 Augustus 2006 - 10:57

Reinout:

Hoi wereldreizigers,
    Volgend jaar sluit ik me sowieso bij jullie aan! Moet ik mezelf inkopen?

Groeten,
    Reinout

• 04 Augustus 2006 - 15:27

Sylvia:

Wat weet je toch (ont-)roerend mooi te schrijven ;)
    Geniet van de laatste dagen in Somalieland, het klinkt heel decadent ;)Pas op elkaar maar ik heb gehoord dat,dat geen probleem is super om te horen! Have fun!

• 05 Augustus 2006 - 09:48

Rini & Thea:

Hoi superbink.
    Geweldige foto's, ik herken dat wel van de Zambezi, eindelooooos!!! De herinnering naderhand wordt alsmaar mooier en spannender.
    Van Ethiopie herken ik ook alles. Ik kan alleen maar bevestigen wat jouw ervaringen zijn dat dat ook de onze zijn. Mocht je terug gaan wij hebben mooie fotoboeken en een film over Ethiopie en wij zijn ook in het zuid oosten en zuid westen - bij de stammen in de Omovallei - geweest. Het hele land is boeiend en mooi met inderdaad heel lieve en straatarme mensen.
    Je bent nu in een gebied waar ik alleen maar jaloers op kan zijn want daar ken ik nog niets van maar wil dat graag van je horen. Super met al die "hoge omes" toch, of niet?
    Blijf gezond en geniet, graag tot je volgende boeiende aflevering.
    Rini & Thea

• 06 Augustus 2006 - 09:09

Mama:

Sander zoalsgewoonlijk weer een geweldig mooi verhaal. Hoop dat je weer opgeknapt bent en weer in gewicht toeneemt, maar dat zal wel lukken als ik hoor waar jullie nu verblijven. Geniet ervan en ik kijk al heel erg uit naar de 14e, veel liefs.

• 06 Augustus 2006 - 11:04

Rolf:

Broeder, je bent een held en kan goed schrijven. Tijd voor wat boeken met mooie verhalen.
    Ik blijf je volgen en ben toch blij je snel weer te zien.
    Maar 'minister van onderwijs' of groot Moefti van Djibouti, wat is het nou?

Groeten aan het gehele 'bonte' gezelschap

• 08 Augustus 2006 - 17:09

Eelke:

Je moeder is bezorgd ofdat je opknapt en weer op gewicht raakt, maar ik weet wel beter na die humoristische afzeiksessie van gisteravond. Mevrouw Heynen, er is helemaal niets aan de hand met uw zoon!!

• 09 Augustus 2006 - 20:15

Sjefke Mirakel:

Wat een originele titel!

• 09 Augustus 2006 - 20:18

Hassan Hadji \'El Geurweny\':

huh

• 11 Augustus 2006 - 09:30

Leo:

Als het vandaag niet meer lukt om nog een laatste verslag op de website te zetten, hebben jullie volgende week des te meer te vertellen. Maar tot nu toe was het, in elk geval voor ons om op afstand te volgen, een zinderend maar wel enerverend avontuur. Als jullie een andere studie volgden, zou ik het klimmen in die Antonov-24 uit 1950 roekeloos hebben gevonden.
    Geniet nog even, en tot ziens op maandag!

Alexander

Het dagboek omvat de volgende reizen: Midden Oosten 2004 (6 weken): Egypte - Jordanie - Syrie - Libanon - Turkije Azie 2005 (3 maanden): India - Nepal - Tibet - China - Vietnam - Cambodja - Thailand - Hong Kong Afrika 2006 (2 maanden): Tanzania - Kenya - Oeganda - Rwanda - Ethiopie - Somalie Zuid Amerika 2006 (5 maanden) Peru - Bolivia - Chile - Argentinie - Uruguay - Brazilie - Paraguay Motorreis Afrika 2007 (5 maanden): Nederland - Belgie - Frankrijk - Spanje - Marokko - Westelijke Sahara - Mauritanie - Senegal - Gambia - Sierra Leone - Mali - Niger - Nigeria - Kameroen - Oeganda - Kenya - Tanzania - Zambia - Zimbabwe - Botswana - Zuid Afrika Turkmenistan 2009 NIET: Verenigde Staten 2008 (1 maand): Californie - Arizona - Utah - Nevada Zuid Amerika 2008 (1,5 maand): Brazilie - Bolivia Rusland 2009 (2 weken) Abu Dhabi (4 maanden): Abu Dhabi - Dubai Zuid Amerika 2009 (2 weken): Bolivia - Peru Turkmenistan 2009/2010 (3,5 maand) Turkmenistan 2010 (6 weken)