Verliefd, verloofd, getrouwd - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu Verliefd, verloofd, getrouwd - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

Verliefd, verloofd, getrouwd

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

25 April 2010 | Bolivia, Cochabamba

Na een whopping zeveneneenhalve week vakantie ben ik weer terug op mijn werk in Turkmenistan. Uiteraard heb ook ík niet stil gezeten, en de afgelopen weken zijn er weer belangrijke mijlpalen bereikt die ik graag met jullie wil delen. Zoals de meeste van jullie wel weten heb ik, tegen alle verwachtingen in, een meisje gevonden die gek genoeg is om met mij te trouwen. Om deze te vinden moest ik wel de halve wereld afreizen. De trouwerij heeft dan ook eindelijk plaatsgevonden op 17 April j.l. Anyway, hieronder de details.

De plannen waren om mijn days-off te beginnen in Iran, waar ik overland heen zou reizen met één van de managers hier. Omdat ik dit idee vijf dagen van tevoren pas kreeg moest ik met spoed een visum aanvragen. De dag dat we zouden vertrekken was de goedkeuring vanuit Iran nog niet ontvangen. Omdat het woensdag was, en donderdag en vrijdag weekend is in Iran, ging het hele verhaal niet door en heb ik dezelfde dag nog mijn ticket geboekt naar Nederland. Daar heb ik mijn tijd nuttig besteed door familie en vrienden te bezoeken.

Twee weken later vloog ik dan eindelijk naar Bolivia. Ik ging hier drie weken voor mijn eigen huwelijk al heen omdat ik als getuige was gevraagd bij het huwelijk van de oudste zus van Ximena, Paola, en haar man Marco. Dit was voor mij een soort generale repetitie, want ik kon zo precies zien wat ik zelf kon verwachten. Die avond, na een paar drankjes kwam één van de neven van Ximena naar mij toe met een grote, brede glimlach. “Alex, I have something for you, come!”. Het was een drankje, Satanas (wat zoveel betekent als De Duivel). Ach, waarom ook niet. De barman begon druk te mixen en zette zijn brouwsel al snel in vuur en vlam. Daarna moest ik een vol glas van deze blauwe rotzooi, al brandend, in één keer achterover slaan. “Gadverdamme” dacht ik nog, “dit is warm”. Dat is ook het laatste dat ik mij kan herinneren van die avond, en de drie dagen erna was ik ziek.

Een week later, toen ik weer helemaal de oude was, organiseerde diezelfde neef mijn vrijgezellenfeest. Tegelijkertijd had Ximena ook haar vrijgezellenfeest met een grote groep vriendinnen en natuurlijk haar drie zussen. We zouden elkaar om één uur ’s nachts treffen in de Mandarina Lounge om met iedereen de avond te beeindigen. Helaas kwam het zover niet. We gingen met de mannen naar een Karaoke bar, en hier moest ik grote hoeveelheden rum drinken. De mensen die mij kennen weten dat ik niet de snelste drinker ben, maar onder de sociale druk zwichtte ik natuurlijk al snel. Ik moest de eer van alle Nederlanders verdedigen, zo voelde het. Goed, een uur later stond ik buiten, doodziek, tegenover de kerk waar ik een week later zou trouwen alles eruit te gooien. Ik belde Ximena dat het voor mij genoeg was, en tegen alle verwachtingen in was ze het met me eens. Ik trof haar tien minuten later, en samen zijn we de hele nacht ziek geweest; Ximena nog zieker dan ik. Als dát niet romantisch is, dan weet ik het ook niet meer!

De weken voor de bruiloft waren we vooral druk met zaken regelen voor de grote dag. Zo kreeg ik voor het eerst de kerk en de locatie van het feest te zien, hebben we alle uitnodigingen gemaakt (wat een intens slecht idee om dit zelf te doen!) en allemaal persoonlijk langsgebracht, en zijn we de taart en het eten gaan voorproeven. Een leuk feitje was dat de chef, een Braziliaan, jarenlang de persoonlijk chef was van niemand minder dan Fidel Castro; of dit invloed heeft gehad op zijn huidige status is niet bekend. We konden voor het voorgerecht, hoofdgerecht en het toetje steeds uit vier opties kiezen, en uiteindelijk hebben we een heerlijk menu samengesteld.

Een ander leuk verhaal is dat we vier avonden lang samen huwelijkslessen moesten volgen bij de kerk. Samen met 12 andere koppeltjes werden we avond in, avond uit, gedwongen bestookt met platitudes en ander geneuzel door een priester en zijn schandknaapjes die ons moesten vertellen over het huwelijk! Een instituut dat ze zelf nooit hebben betreden. Gelukkig kwam er ook een koppel ons wat zaken uitleggen, maar ook dit was helaas geen informatie waar we iets aan zullen hebben.
In de dagen daarna kwamen langzaam maar zeker de genodigden van mijn kant binnen druppelen. Eerst mijn ouders, die eerst nog een rondreis zijn gaan maken door Bolivia, en daarna mijn broer Rolf. Tegelijkertijd kwamen Kristof en zijn nichtje Annemarijn uit Belgie, mijn tante Riet en mijn nichtje Murrielle (die ik al 18 jaar niet meer had gezien) uit de Verenigde Staten, en Sjoerd en Marjolein uit ons eigen Mokum. Na de hele bende compleet te hebben was het dan eindelijk tijd voor de Grote Dag. Langzaam maar zeker begon ik hem wel een beetje te knijpen, maar ik had er zin in!

De dag zelf was echt schitterend. We begonnen de dag gehaast, omdat Marjolein en Annemarijn nog stappers met hakken nodig hadden voor de avond. Ximena besloot om mee te gaan, en omdat ik niet wilde dat Ximena te laat zou komen voor de bruiloft, ging ook ik mee. Daarna ben ik me rustig gaan voorbeiden, terwijl een team van professionals met Ximena bezig gingen. Daarna, om 17.00u precies te zijn, was ik bij de kerk, samen met familie en vrienden om te wachten op de limousine die mijn Inca prinsesje netjes zou afleveren. Uiteraard mocht ik Ximena niet zien in haar jurk voordat ze de kerk in zou komen, en ben ik door mijn moeder naar het altaar begeleid. Daarna kwam het mooiste moment van de dag, toen Ximena, begeleid door haar vader, langzaam de kerk in kwam lopen richting het altaar. Echt een plaatje! De sluier ging omhoog en samen namen we plaats voor de priester. Hij boog langzaam voorover en zijn eerste legendarische woorden waren: “Okay, you guys are a little late, so I’m gonna skip a couple of things”. De ceremonie was prachtig, met een geweldig koor dat tussen de plechtigheden door zong (dit was een cadeau van één van de tantes van Ximena). Op het einde moesten we herhalen wat de priester zei, iets dat ik me niet helemaal meer kan herinneren door de zenuwen, maar het was vast en zeker iets met “in sickness and health” en “till death do us part” (wel in het Spaans uiteraard). Daarna gingen de ringen om en kwam de kus!

Buiten snel de limo in, waar we champagen kregen, en op naar de studio voor een onvervalste fotosessie. De mensen werden langzaam maar zeker hotel Cochabamba, een schitterend vijf-sterren hotel naast de kerk waar we eerst nog zouden trouwen voor de staat, binnengeleid, , voordat in hetzelfde hotel het feest los kon barsten. Op de grote binnenplaats stond een pergola voor de ceremonie, en 120 stoelen voor de genodigden. Een half uurtje te laat kwamen we dan samen over de rode loper binnen, onder begeleiding van wat goede huwelijks-tunes. De sfeer was écht heel goed, en de hele situatie was ook ver boven mijn verwachtingen. Het leek echt precies op een huwelijk uit de Amerikaanse films. Rolf en Samantha, de beste vriendin van Ximena, waren getuigen, en na 15 minuten was ook dit gepiept. We waren officieel getrouwd. Man en vrouw. Vrouw en man. Een familie. Een prachtig idee natuurlijk! Daarna wederom een fotosessie in het hotel, terwijl de genodigden de zaal werden binnengeleid. Ook deze zaal was echt zó mooi. Ik moet binnenkort de foto’s maar eens posten, want dat zegt meer dan duizend woorden, maar ik ga toch een kleine sfeerimpressie geven. Er waren 15 tafels aan weerskanten van de zaal met alle genodigden, een prachtige aankleding met grote bloemstukken en ‘floating islands’ met kaarsen hangend aan het plafond, en een groot podium voor de legendarsiche band. In de zaal staan ook twee enorme palmbomen welke door het dak naar buiten steken. Alle ingredienten voor een topavond. Toen we binnenkwamen liepen we een rondje over de dansvloer en begon de wals (ik had gepland deze goed te oefenen, maar dat werd dus een uur voor de bruiloft met de zus van Ximena). Daarna dansten we beiden nog de wals met de ouders van beide kanten. Daarna kwam een speech van de vader van Ximena en een prachtige speech van mij moeder in het Spaans! Daarna felicitaties, iedereen dansen, eten, wederom dansen, en dat de hele avond lang. We werden wel echt geleefd, maar Ximena en ik hebben beide intens kunnen genieten. Om één uur ’s nachts kwam nog een cadeau van één van Ximena’s tantes. Een Mexicaanse marriachi band met 7 besnorde mannen met hele grote gitaren, een schitterend zingende en dansende zangeres en wat cultureel-correct gekleedde danseressen. Tijdens dit spektakel zijn we er tussenuit gepiept om doodmoe in slaap te vallen. De rest is nog tot half drie doorgegaan. Een dag om nooit te vergeten. De dagen erna waren we redelijk uitgeblust en hebben we niet heel veel meer gedaan, al is het nog wel de moeite waard om te vertellen dat we naar de jungle zijn gegaan om aapjes te kijken. Daarna afscheid genomen van iedereen, en samen met Kristof en Annemarijn naar Santa Cruz gevlogen. Hier zijn we nog een goede drie dagen verbleven in een big-ass hotel suite.

Daarna moest ik ook afscheid nemen van mijn vrouw (klinkt goed he ;) ). Terwijl Ximena zonder mij op huwelijksreis ging naar Peru, vloog ik weer naar de andere kant van de wereld, Turkmenistan, om te gaan werken. Om hier te komen moest ik niet minder dan acht! vluchten nemen, verspreid over 4! dagen. Van Bolivia, naar Brazilie, Italie, Nederland, Turkije en Turkmenistan. Goed voor je miles, maar minder voor je goede zin. Als kers op de taart raakte Alitalia nog mijn baggage kwijt in Rome welke ik dus niet meer mee kon nemen naar de woestijn. Anyway, ik heb gedaan waar ik voor gekomen was. We zijn getrouwd! Weer een vinkje gezet.


Beste mensen, ik wil iedereen bedanken die de moeite had gekomen om langs te komen. Voor iedereen die er niet bij was, schaam je diep! Just kidding.

Cheers!

  • 05 Mei 2010 - 17:37

    Bo:

    Sander,

    Prachtig verhaal..ik moet je zeggen dat ik weer luidkeels moest lachen om je o zo diplomatische woorden: "Weer een vinkje gezet"

    Veel geluk samen en hopelijk zie ik je gauw in NL om de mooie verhalen aan te horen!

    Oh ja...don't work too hard...enjoy!

    Je hebt t verdiend!

    Gr

  • 05 Mei 2010 - 17:51

    Sjarrol:

    Sander, geweldig...Ik kan alleen maar denken: NOOOOOOOOO, ik was er niet bij :( Gelukkig heb je mn filmpje. Check je later, spreken msnnnnnnen snel weer. KUS

  • 05 Mei 2010 - 17:53

    Ralf:

    Alex,
    Van harte! Zoals altijd een schitterend verhaal, maar natuurlijk ook over een fantastische mijlpaal.
    Gelukkig lijkt het erop, dat jouw "huwelijksreis" richting Turkmenistan je humeur niet heeft verpest, als ik dit zo lees heb je die vier dagen gewoon nog in gedachte bij je vrouw doorgebracht!

    All the best!
    Ralf

  • 05 Mei 2010 - 18:19

    Fleur:

    Heynen, wie had dit ooit kunnen denken!! Nu eindelijk een eervol man.
    Leuk om te lezen hoe alles is verlopen, is volgens mij een waanzinnig goed feest geweest. Over ruim twee weken ben ik aan de beurt ;-).

    Succes met alles!

    -x- Fleur


  • 05 Mei 2010 - 18:34

    Bas:

    Sander en Ximena,

    van harte gefeliciteerd! Bijzonder avontuur weer, geweldig al die tradities. Komt ze wel snel naar Turkmenistan?

    Groet,

    Bas.

  • 05 Mei 2010 - 18:49

    Marjolein En Sjoerd :

    Het was waanzinnig getuige te zijn van bovenstaand verhaal.

    Inmiddels weer in het Mokum...

    Groeten en we bellen.

  • 05 Mei 2010 - 21:40

    Peter:

    Sander!
    Mooi verhaal, maar laat die foto's maar eens zien, misschien dat ik het dan echt geloof...
    Anyway, veel geluk samen en tot snel!
    Cheers!

  • 05 Mei 2010 - 21:56

    Tessa:

    Ik schaam me diep!

  • 06 Mei 2010 - 06:43

    Syl:

    Er niet bij kunnen zijn maar op zijn minst toch bellen is toch iets, snotaap.
    Maar goed ik had je verhaal al gehoord en ik vind het fantastisch dat je/jullie zo genoten hebben. Liefst Syl

  • 06 Mei 2010 - 07:56

    Tamara:

    Van Harte Gefeliciteerd!!! Het klinkt echt als een sprookje :) Ik kan niet wachten om de foto's te aanschouwen!
    Groetjes

  • 06 Mei 2010 - 11:08

    Maysa:

    Hey Alexander!

    Gefeliciteerd man!! Wat fijn dat je iemand hebt gevonden die zo gek is om met je te trouwen ;-) (eigenlijk helemaaaal niet gek).. Dat klinkt als een dag om nooit meer te vergeten. Heel veel liefde, gezondheid en geluk toegewenst!

    Groetjes, Maysa

  • 07 Mei 2010 - 09:54

    Rolf:

    Broeder! Uiteraard was de werkelijkheid meer legendarisch, meer betoverend, nog meer lachen en op momenten nog meer kansloos.
    Het was een eer dat ik erbij mocht zijn, de getuige van Ximena mocht zijn (familie mag daar geen getuige zijn blijkbaar. Die gekke Spanjaarden hebben wel wat gebracht, maar bij de vertaling is vast iets mis gegaan) en dat jullie ons zo'n toptijd in Bolivia hebben bezorgd.
    De eerste stap is gezet voor de uitbreiding van de Heynenclan. Het zij je allemaal gegund.
    Hopelijk tot snel en het ga je goed in zandbak Turkmenistn. Ik denk aan je.

  • 07 Mei 2010 - 14:36

    Rini & Thea:

    He lepe vos,hopelijk ben je toch niet AL je wilde haren en je avonturenkoorts kwijt?

    Mooi verhaal en beide van harte gefeliciteerd.

    De hartelijke groeten van je 2 tantetjes.

  • 07 Mei 2010 - 21:37

    Gunnar:

    Mooie en bijzondere tijden voor jullie! en zoals altijd weet je nog in leuk verhaal te verpakken ook. Geniet van je huwelijksreis in Turkmenistan!

  • 08 Mei 2010 - 14:45

    Leo:

    Alexander, al die wegblokkades en andere gevaarlijke activiteiten in Bolivia gedurende de laatste weken waren, zo willen we hopen, bedoeld en georganiseerd om een eind te maken aan het ellendige leven van die neef!?
    Overigens had je mogen vermelden dat je vriend Kristof uit Lier de bruilofsspeech had vertaald in keurig literair Spaans. Geweldig! Een speech, die van je moeder én mij was, maar die Thea natuurlijk veel beter kon voordragen in dat Don Quichote-taaltje.
    Ik sluit me bij Rolf aan: jullie hebben ons een geweldige tijd bezorgd. Bedankt!!
    Het is natuurlijk een heel avontuur dat Ximena en jij zijn aangegaan. Wij wensen jullie dan ook heel veel geluk toe samen!

  • 09 Mei 2010 - 20:35

    Thea:

    Hi Sander,

    Een mooi verhaal. We hebben enorm genoten van de dagen voor je bruiloft en de geweldige gastvrijheid van de familie van Ximena.De bruiloft zelf was sprookjesachtig mooi. Vooral was ik trots dat ik jou naar het altaar mocht begeleiden. Nog een laatste week in Arequipa en ook dan keren wij weer huiswaarts, bedankt voor je tips, we hebben ze allemaal opgevolgd. Het was super.
    Veel liefs, Thea

  • 10 Mei 2010 - 17:23

    Aukje:

    sander,
    wat een mooi verhaal, klinkt als de perfecte bruiloft! ben heel benieuwd naar de pics!
    heel veel geluk samen!!

    kus

  • 13 Mei 2010 - 08:49

    Martin:

    Dude! Van harte gefeliciteerd! En wat een topverhaal. Hopelijk zie je Ximena snel weer, heel veel geluk gewenst!

  • 24 Mei 2010 - 20:32

    Inge Santegoeds:

    He Sander,

    Ik zag deze link op je facebook-pagina en heb meteen alle verhalen gelezen zodat ik weer helemaal op de hoogte ben sinds ik je voor het laatst heb gesproken op de middelbare school. Maar wat een fantastisch verhaal om de afgelopen 10 jaar mee af te sluiten! Gefeliciteerd met je huwelijk! Momenteel ben ik ook al ruim een jaar getrouwd met Erik (ja, al sinds de middelbare school..). Succes in Turkmenistan!

    Liefs,
    Inge

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alexander

Het dagboek omvat de volgende reizen: Midden Oosten 2004 (6 weken): Egypte - Jordanie - Syrie - Libanon - Turkije Azie 2005 (3 maanden): India - Nepal - Tibet - China - Vietnam - Cambodja - Thailand - Hong Kong Afrika 2006 (2 maanden): Tanzania - Kenya - Oeganda - Rwanda - Ethiopie - Somalie Zuid Amerika 2006 (5 maanden) Peru - Bolivia - Chile - Argentinie - Uruguay - Brazilie - Paraguay Motorreis Afrika 2007 (5 maanden): Nederland - Belgie - Frankrijk - Spanje - Marokko - Westelijke Sahara - Mauritanie - Senegal - Gambia - Sierra Leone - Mali - Niger - Nigeria - Kameroen - Oeganda - Kenya - Tanzania - Zambia - Zimbabwe - Botswana - Zuid Afrika Turkmenistan 2009 NIET: Verenigde Staten 2008 (1 maand): Californie - Arizona - Utah - Nevada Zuid Amerika 2008 (1,5 maand): Brazilie - Bolivia Rusland 2009 (2 weken) Abu Dhabi (4 maanden): Abu Dhabi - Dubai Zuid Amerika 2009 (2 weken): Bolivia - Peru Turkmenistan 2009/2010 (3,5 maand) Turkmenistan 2010 (6 weken)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1081
Totaal aantal bezoekers 137229

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn Reisdagboek

Landen bezocht: