Chinese toestanden... - Reisverslag uit Chengdu, China van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu Chinese toestanden... - Reisverslag uit Chengdu, China van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

Chinese toestanden...

Door: Rolf

Blijf op de hoogte en volg Alexander

04 Augustus 2005 | China, Chengdu

Beste mensen!
Vanuit een wat onwennige situatie, die zo wordt uitgelegd, ga ik even een resume geven van onze afgelopen avonturen.

Eenmaal in Tibet aangekomen hebben we eerst een paar dagen heerlijk rustig aan gedaan en binnen de stad wat dingen bezocht (Potala, Jokhang) en wat zaken geregeld. Het Potala is een zeer indrukwekkend gebouw en ook van binnen zeer mooi. Het is lastig te vergelijken na al die verschillende kloosters, maar indrukwekkend zijn ze zeker. Ook de Jokhang tempel heeft veel indruk gemaakt en heeft een briljant uitzicht op het plein vanaf het dak. Helaas overschaduwt de chinese invloed de stad enorm, maar ondanks dat is het een zeer ontspannende en mooie stad met veel sfeer. De afgelopen dagen zijn we met een tour naar het Nam Tso meer gereisd en onderweg een groot Tibettaans (paarden) festival bezocht, waar Sander en ik bijna gelynched werden door een balonkraamhouder die de sterke mening had dat wij meer moesten betalen. Dit verschil hebben wij opgelost door ons moedig los te trekken en hem te laten verrekken.
We zaten toen op bijna 5km hoogte met een lekker Lhasa biertje in de hand in het zonnetje, wat niet verkeerd was. Eenmaal bij Nam Tso aangekomen was het een rustig en heerlijk uitzicht op het meer (wat een lengte heeft van 70km en 30km doorsnee) en bergen eromheen (enkele boven de 7km). Het was een soort schiereiland waar we zaten met 2 bergtoppen die we beklommen hebben om nog meer van het uizicht te kunnen genieten. Na daar een dag rustig te hebben vertoefd zijn we terug richting Lhasa gereden en onderweg nog even gestopt bij de paardenrace en bij een warmwaterbron (beide niet zeer boeiend). De dag nadat we in Lhasa aankwamen hebben we het vliegtuig gepakt naar Chengdu voor de China reis (tot hier nog alles tip top...).
Eenmaal in Chengdu (wat een stad van ongeveer 12miljoen inwoners is!) hebben we meteen een hotel geregeld en wilden we ons visum verlengen. (jullie herinneren je nog het verhaal dat ons eerdere visum van China is geannulleerd voordat we Tibet binnenkwamen). Het groepsvisum wat we voor Tibet (en dus China) hebben gekregen is maar van beperkte duur, dus nu nog tot 12augustus. Dit wilden wij gaan verlengen bij een plaatselijk PSB bureau waar ze ons verkondigden dat dat niet mogelijk is volgens de wet. Na een telefoontje naar Beijing werd dit bevetigd wat dus betekent dat Sander en ik voor 12 augustus het land moeten verlaten!!!!
Nu gaan we morgen nog 1 ander bureau proberen om het te verlengen en anders gaan deze twee reislustige rakkers naar Laos om daar een Chinees visum te regelen. Voordat het zover is moeten we in Kunming nog een visum voor Laos regelen en staat ons een busrit tegemoet van 20uur plus de beetjes...
Jullie begrijpen het al liefste thuisblijvers dat we aardig om moeten reizen door een fout die de Chinese ambassade in Den Haag heeft gemaakt, dit laat ons beeld wat we van de gemiddelde Chinees hebben uiteraard niet beinvloeden, wat jullie...? Het blijven luxe problemen, maar toch aardig vervelend allemaal. Dus morgen richting Leshan om daar het plaatselijke 'visumbureau' (PSB) te bezoeken en dan meteen de grootste buddha ter wereld mee te pakken. Overmorgen reizen we dan richting Kunming.

Allemaal nogmaals bedankt voor jullie bemoedigende mailtjes en hilarische reacties. Tot snel weer!

• 04 Augustus 2005 - 09:46

Marijke:

Zo komen jullie nog eens ergens. Geniet er maar erg van. Ik hoop dat alles goedkomt met jullie visum. Maar jullie kennende zal dat vast allemaal goedkomen. Heel veel plezier!

Liefs, Marijke

• 04 Augustus 2005 - 09:47

Marijke:

P.S. Gave foto's!

• 04 Augustus 2005 - 12:07

Bogdan:

Jo Sander,

Klinkt allemaal mooi man!! Erg mooie dingen (foto's) hebben jullie al gezien en mooie verhalen. Ben benieuwd naar het vervolg v/d reis!!!
    Mssl

(P.s ben al druk met die stinkvissen bezig ;-) )

• 04 Augustus 2005 - 15:15

Sylvia:

Lieve broertjes, wederom weer een fantastisch verhaal.Hebben jullie veel foto gemaakt van de natuur daar, want jullie schrijven daar veel over en zoals jullie weten ben ik daar reuze benieuwd naar, ik hoor het wel via de mail. Ik hoop dat het gaat lukken met het visum. Een goeie busrit richting Kunming, en controleer of er voldoende sleepkabels meegaan dit keer. Het verkort de busrit aanzienlijk en het maar de vraag of er toevallig zoveel aardige chinezen zijn die een handje kunnen komen helpen.... Veel plezier en een dikke kus voor beide. Veel liefs Sylvia.

• 04 Augustus 2005 - 15:38

Jose:

ik hoop dat jullie het visum snel geregeld krijgen Wel allemaal spannende verhalen ik kijk met belangstelling uit naar het vervolg Nog heel veel plezier en de groeten uit dinteloord

• 04 Augustus 2005 - 16:36

Thomas.:

Bedankt voor je fiets Sander!

• 04 Augustus 2005 - 16:36

Thomas.:

Oh ja, veel plezier in China en Laos enzo...

• 05 Augustus 2005 - 13:27

Tessa:

Hey JOngemannen, gaat het nog een beetje en is het gelukt met dat visum? als jullie eerder terug komen is dat helemaal niet erg hoor ;), jullie zijn altijd welkom!..grapje.. blijf maar lekker reizen ook al moet ik wel zeggen dat ik jullie mis .. ja jou ook sander! tot ooit xxx

• 05 Augustus 2005 - 15:18

Sander:

Thomas, dief die je bent! Je blijft eraf enzo he...!!!!

• 05 Augustus 2005 - 19:58

Bas:

Das godverdomme ook niet te geloven!!!! Maarja, je weet het he, Chinezen kijken nogal nauw.... dat had ik je ook wel kunnen vertellen!

Maar maten, heel veel succes ermee en anders... TOT SNEL ;-) haha..

Komt goed! Groeten,

Bassie

• 07 Augustus 2005 - 10:16

Neef Jorrit:

Masters,
    Alles wel daaro? Met ons gaat het ook uitstekend hier in Thailand. Mooie verhalen van jullie om te lezen en die van ons krijgen jullie bij terugkomst wel te horen. Geniet er nog van en de groetsels! Mzzls, Jorrit & Dimphie

• 07 Augustus 2005 - 11:18

Eelke:

prachtige verhalen rolf en sander! net terug van ecosy maar jullie reis doet er niet voor onder.

fijn te horen dat andere heynenmensen ook zo geinteresseerd zijn in natuurfoto's (hoe je lijkverbrandingen wel niet kan vangen in zo'n mooi begrip)

wel uniek dat je zo ontdekt dat je niet overal op de wereld zo welkom bent. vraag me af of de delfse methode niet werkt om daar een visum in de wacht te slepen.

mooie tijd. tot snel!
    eelke

• 07 Augustus 2005 - 15:18

Tim:

He Snolfo!

Wat een begerenswaardige trip ben jij aan het maken zo te lezen. Ben jou nu al onnoemelijk dankbaar voor het maken van deze site aangezien het een perfect studie-ontwijkmiddel vormt voor mijn tentamen IP! (Statistiek doe ik volgend jaar wel)
    Mijn eigen vakantie in het oostblok is prima verlopen en heb iig geen grotere problemen ondervonden dan het krijgen van 1 lekke band. Hopelijk zijn die visa nog wel te krijgen voor je! Verder gaat alles hier prima zijn gang en moet ik je de hartlijke groeten van al je huisgenootjes bij deze overbrengen. Waarschijnlijk heb je toch een gebrek aan liefde daar in dat ijzige Azie. Voor de rest valt er weinig opzienbarends te vermelden behalve dat S(l)alomon Kalou een eikel is en dat als je nog langer dat Duitse toeristenhoedje ophoudt wij jou in de toekomst niet meer willen kennen en nog liever met Mrs. Jinx opgescheept willen blijven zitten. Je had haar namelijk ook even moeten leren hoe ze het gas weer uitzet na te hebben gekookt en haar dus niet een halve Morschendlosung te laten creeren.
    We zien je iig weer relatief snel Insjah Allah...

• 07 Augustus 2005 - 16:33

Mama:

Hoy kids,
    Toevallig was ik nog even de foto's aan het checken, of er nog nieuwe waren na mijn e.mailtje en jawel hoor, geweldig leuke foto's bedankt. Zo te zien lukt het allemaal wel met jullie. Op zijn tijd een pilsje is ook niet gek en waarschijnlijk goed tegen bacteriën. We wachten op de volgende sessie want ik kan er geen genoeg van krijgen. Veel liefs en legio kusjes.

• 07 Augustus 2005 - 16:52

Leonardo Van 'je Weet Wel'.:

Hallo jonge Marco Polo's,
    Of jullie dit jaar nu noordoost Azië doen of zuidoost Azië, ooit wil je het toch allemaal zien.
    Jullie avontuur wordt wel steeds ingewikkelder. Trein je nu naar Hanoi (aan te bevelen) of vlieg je naar Chiang Mai? En dat allemaal voor een nieuw visum voor China! .....
    Als het lukt, kun je de Yang Tze rivier afzakken tot Shanghai (zakken, NIET zwemmen!!) Shanghai is het laatste wereldwonder. Dan de trein nemen via Kai-feng naar Xian voor de terracottabeeldjes ( wat zeg je, oh dat wisten jullie allemaal al! sorry!). Bij Peking ligt een héél oude muur. Ook al geen nieuws.
    Lukt het visum niet, dan volgen er van Agne en ons (en Jorrit cum suis) geweldige tips voor die andere kant in Azië. Het zit daar vol backpackers met Lonely Planets!
    En die Chinezen krijgen we dan nog wel een keer!
    Veel plezier, en tot lezens! Trouwens: zojuist zag ik nieuwe, héél mooe foto's!
    by by

• 08 Augustus 2005 - 05:24

Sylviia:

SJEZUS Broertjs wat een magnifieke foto's zeg!! Echt super, jullie weten de thuisblijvers wéér fantastisch de ogen uit te steken ;) En een pilsje op zijn tijd is niet gek! Jullie gebed tot Buddha heeft weinig uitgehaald helaas?! Wanneer gaan de Chinezen jullie het land uitzetten? Nu, jullie zijn inventief genoeg! Broertjes goed om te horen dat jullie goed zijn aangekomen in Kunming ik spreek jullie snel weer dikke kus. SIl

• 08 Augustus 2005 - 07:14

Peter:

Yo mannen,

Ik hoorde afgelopen vrijdag pas dat jullie in Azie zitten. Super gaaf. Succes met het visum en al die 1,306,313,812 Chinezen.

Groetjes,
    Nora en Peter

PS. ook de groetjes van Anneke en Geer

• 08 Augustus 2005 - 11:38

Rolf:

Kleine update:
    Deze jongens reizen naar Vietnam, waarschijnlijk morgen in de namiddag. Dan hebben we in Vietnam een aantal dagen om te onspannen en wat mooie dingen te bekijken: Halong Bay ofzo... ;)
    Tot over een paar dagen!

• 08 Augustus 2005 - 15:43

Sonja:

Ghelloooo!
    Wat gaaf allemaal en indrukwekkend zeg... mooi om te zien en te lezen. Ik blijf lekker door lezen wat jullie allemaal doen (en wat de rest daarover te zeggen heeft: BAS wat ben je toch grappig!) en ben benieuwd hoe het nu allemaal verder gaat! Heel veel plezier verder en geniet (nog steeds, alweer: ik blijf het zeggen)!!
    Dikke kus Sonja

• 09 Augustus 2005 - 16:10

Suzan:

Jeetje wat een pech! Maar het gebeurt allemaal vast met een reden... (suzan's interpertatie van haar boedhistische ervaringen:)). Enne, sorry dat we zo lang niets geschreven hebben, veel te druk met afscheid nemen van Tibet en ook hier in Kathmandu hebben we een aardig druk programma! Maar dat kun je zometeen allemaal op onze site lezen!
    Ik hoop dat jullie een hele mooie omweg zullen maken en je niet te alleen zult voelen zonder ons ;)!

• 09 Augustus 2005 - 16:28

Nynke:

Arme jongens... We hebben jullie nog niet alleen gelaten, of jullie lopen al in zeven sloten tegelijk... Wat ons betreft: we leven nog hoor! Ik ben inderdaad wat nalatig geweest met mn weblog, maar wil nu geen moment meer van de kindjes missen (over een paar dagen is het afscheid al!), dus ben daar druk mee. Hoop dat jullie vanaf nu meer gelukg in China zullen hebben!

• 20 Augustus 2005 - 13:48

Robin:

Wauw die Buddha is echt gaaf!