The ancient lands of Punt - Reisverslag uit Mogadishu, Somalië van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu The ancient lands of Punt - Reisverslag uit Mogadishu, Somalië van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

The ancient lands of Punt

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

11 Augustus 2006 | Somalië, Mogadishu

Dames en Heeren,
Dit wordt alweer het laatste bericht van de 2 maanden durende reis door Oost-Afrika. De laatste week hebben we doorgebracht in Somalie bij de familie en vrienden van Khaalid Hassan en zijn broertje (en mijn oud collega) Yussuf (leen deze jongen nooit je zuurverdiende geld uit :) ).
De reacties van de mensen in Somalie op ons verschijnen (van zowel de locals alswel de vele expats en NGO aidworkers) is vol verbazing; als we zeggen dat we toeristen zijn reageren ze vol ongeloof en enthusiasme. Tot onze verbazing blijken we de eerste toeristen in Somaliland te zijn (een Italiaan die hier al sinds de bevrijding van Somaliland werkt heeft er in ieder geval nog nooit eerder gezien), en na een week hier doorgebracht te hebben snap ik ook waarom. We (het blanke deel van het gezelschap) mogen niet tussen steden reizen zonder militaire begeleiding en zelfs in de steden wordt het vrij rondlopen ons afgeraden. Een leuker detail van de eerste zijn is dat we als koningen behandelt worden (heeft natuurlijk ook grotendeels met Khaalids vader te maken). In iedere stad waar we verblijven gaan we naar de burgemeester en slapen we in het Somalische Hilton (Maan Soor) op kosten van de overheid. Als iemand interesse heeft in een bepaald onderwerp, dan wordt daar de bijpassende minister bijgezocht, en wordt deze laatste verblijd met een bezoek van onze kant. Ikzelf ben bijvoorbeeld geinteresseerd in geschiedenis, en daarom zijn we gisteren naar het Ministerie van Cultuur en Toerisme gegaan. Hier kregen we aangeboden dat de 'Zahid Hawass' van Somalie (hij beheert alle historische plekken in Somalie en heeft al vele grottekeningen zelf ontdekt in de laatste 30 jaar) met ons meeging om wat grotten met rotstekeningen en oude graven te bekijken van 5000 jaar oud (in het verleden was het beroemde land van Poent in het huidige Somalie en Yemen gesitueerd). Hij vertelde me dat er zeker 400 van dit soort plekken zijn, in Somaliland alleen al! Helaas hebben we te weinig tijd, anders had hij ons graag meer plekken laten zien. Als troost heeft hij aangeboden om veel boeken, artikelen en kaarten aan mij te geven (omdat ik vertelde dat mijn vader daar in geinteresseerd was); ook bood hij aan dat mijn vader (ja jij, pap!) in november en december met een Frans team van archeologen mee mag (en hijzelf) om meer van deze plekken te onderzoeken (ik zou zeggen, pak je koffer alvast, want veruit de meeste grotten zijn zelfs nooit door professionals gezien, laat staan door amateur-archeologen)!
De sites zelf waren echt spectaculair; we hebben veel grote stieren afgebeeld gezien, giraffes, mensen met pijl en boog etc. Helaas waren er ook veel vernielingen aangericht door de plaatselijke nomaden (een reusachtige stier op een rots was op een haar na weggehakt, omdat de stenen gebruikt worden voor huizenbouw; wel waren de andere vier rotsen eerder al weggehakt!). Als de nomaden Europeanen ergens zien kijken, dan beginnen ze daar zelf 's nachts te graven omdat ze denken dat er goud of iets dergelijks moet liggen (waarom anders zouden er Europeanen komen ;) ). Volgens de minister wordt er snel een einde gemaakt aan dit soort praktijken, maar dat is natuurlijk maar afwachten in een bananenrepuliek (Anamousrepubliek voor insiders).
Ook hebben we wat oude graven bezocht met botten van 5000 jaar oud, die de beste man (de gids) er voor ons even uithaalden, en we mochten zelfs in de kleine graven klimmen en klauteren (dat zou echt niet moeten kunnen, maar helaas gebeurt het). Andere graven waren geschonden door de eerder genoemde nomaden, waar we later die dag nog gezellig koffie mee hebben gedronken.

Verder zijn we nog naar de golf van Aden geweest, uitloper van de rode zee; Berbera om precies te zijn om lekker in zee te zwemmen en verder kapot te gaan van de hitte (we zijn dan ook niet lang gebleven). Op weg naar Berbera maakte we op een afschuwlijke manier kennis met de rijstijl van de Somalies. Langs de weg lagen 5 dode kamelen, welke dagen daarvoor dood waren gereden, samen met hun herder door een vrachtauto (de stank was niet te harden). Om het verhaal af te maken, kwamen we vandaag ook nog langs een plek waar 1 minuut daarvoor een auto met 120km/uur op een kameel was geklapt. Omstanders waren net de ongelukkigen uit de auto aan het halen, en de bijrijder leek het, aan al het bloed en de toestand van de auto te zien, niet overleefd te hebben. We hebben gekeken of we nog iets van hulp konden bieden, maar dat was niet meer nodig.

Naast cultuur en site-seeing hebben we ook nog veel leuke mensen ontmoet en kennis kunnen maken met de Somalische gebruiken. Een leuk detail in de Somalische samenleving is de stammenstructuur. Hier werken ze niet, net als wij, met achternamen, maar je hebt 1 naam met daarachter de naam van je vader, zijn vader en zo gaat dat 40-60 generaties terug. Iedereen lijkt wel familie te zijn van elkaar; ben je niet een eerste graads neef, dan toch wel een 2e, 3e, of zelfs 5e. Ook kwamen we ooms van Khaalid tegen van 7 jaar oud, en vrouwen die zijn tantes waren, maar hij was ook weer hun oom (snap je het nog)! Ieder gezin met wat geld zorgt voor de zoveelste graads neven en nichten (het is immers familie) met wat minder geld, en ze beschouwen elkaar practisch als broer en zus (dat noem ik nog eens Sociaal Kapitaal)!

Morgen vertrekt ons vliegtuig alweer naar Addis, om de dag erna terug te vliegen naar Amsterdam; het einde van een fantastische vakantie (niet alleen vakantie, we hebben immers ook nog goede dingen gedaan zoals een schooltje financieel gesteund met $600 in Sheikh, en een jeugdproject in Kampala) in een ongeloofelijk mooi deel van de wereld (rijk aan cultuur en vriendelijke mensen) , waar ik nog de rest van m'n leven op terug zal kijken. Ik heb echt een toptijd gehad met mijn reisgenoten (Agnes, Eelke, Khaalid, Theo en niet te vergeten Bo), en net als alle belevenissen van de afgelopen tijd kan ik ook hen aan iedereen aanraden!
Ik wil iedereen bedanken voor de vele leuke berichtjes en e-mails van de laatste tijd; deze hebben me veel goed gedaan. Ik hoop iedereen in de komende twee weken weer even te zien, voor ik afreis naar Zuid Amerika om daar nieuwe avonturen te beleven en het nodige af te vinken.

Mensen, tot over een paar dagen!
Adios!!!

  • 11 Augustus 2006 - 18:37

    Thomas.:

    Tot snel Heynen!

  • 11 Augustus 2006 - 18:49

    Agnes:

    Jammer dat deze vakantie bijna voorbij is, maar ach, op naar de volgende 4 maanden in Zuid Amerika!! Whoehoe!!! xx

  • 11 Augustus 2006 - 18:53

    Bart En Jose:

    Zijn blij dat jullie binnekort weer hier zijn, al is dat maar even.Hebben soms toch wel wat in de rats gezeten over jullie wilde avonturen

  • 11 Augustus 2006 - 18:53

    Leo:

    Excellentie Heynen!
    Bedankt voor het voorbereidende werk.
    Ben meteen mijn rugtas gaan zoeken.
    Zijn die Franse archeologen blank? Of kan ik me vermommen?
    Begrijp ik dat daar mijn eerste kans ligt op een harem? Maar helaas:
    eind september/oktober krijg ik een nieuwe heup. En het is nog maar de vraag of ik in november weer hard genoeg kan lopen om aan al die gevaren te ontsnappen.
    Sander, ook je laatste verhaal is weer prachtig. Ik benijd jullie. Maar zal blij zijn, als ik je maandag weer vast kan pakken. 12 dagen in Nederland is wel wat kort.
    pa.

  • 11 Augustus 2006 - 22:46

    Mama:

    Prachtig verhaal Sander, ik was al bang dat we verder niets meer zouden horen op de site. Zal toch heel blij zijn alles jullie weer veilig geland zijn op Schiphol en je weer voor even mee kan nemen naar huis al is het dan maar voor even. Allemaal een goede reis toegewenst en tot maandag, liefs.

  • 12 Augustus 2006 - 10:28

    Fleur:

    He Heynen, voel me zeer vereerd dat ik ook nu weer heb mogen meegenieten van alle spannende avonturen. Jammer dat Rolf in dit hele verhaal ontbreekt - aangezien ik jullie beide nauwelijks spreek is dit reisdagboek een ideale manier om van verre vrienden op de hoogte te blijven.
    Ben erg benieuwd naar jullie Zuid-Amerika-avonturen. Vanaf 11 november reis ik een maand door Argentinë, misschien kunnen we ergens daten!!!

    Groetjes, Fleur

  • 12 Augustus 2006 - 18:50

    Bogdan:

    Jo Kerel, weer mooi verhaal. Volgende keer gaan we weer een VOLLEDIGE vakantie op stap en ik heb al nieuwe ideeen....hehe Kili vond ik echt fantastisch, maar natuurlijk volgen er veel meer van die tetsers!! Ik zie je in Delft, en ik ben rond de 15e terug!! FF die schijt vogel inkoppen!

    Msl.

    Boggystyle

  • 12 Augustus 2006 - 19:00

    Michiel:

    tot snel,
    Ik kan je alvast vertellen dat midden amerika geweldig is dus zuid zal vast ook wel goed zijn??? :)

  • 13 Augustus 2006 - 08:49

    Rolf:


    Kerel,

    Wederom een prachtig verhaal, wanneer gaan we weer?
    Tot morgen en geniet nog even!

  • 13 Augustus 2006 - 12:10

    Reinout:

    Sander,
    Respect!

  • 13 Augustus 2006 - 15:21

    Gunnar:

    ik ben blij dat jullie terug komen om snel met mij zuid amerika af te vinken. tot snel

    hasta la pasta

  • 14 Augustus 2006 - 07:11

    Sjoerd:

    Yow dude,

    Top sjit..

    Goede terugreis!

  • 14 Augustus 2006 - 08:47

    Samir:

    Ik heb er bijna spijt vanhet feit dat ik die mooie berichten van jullie niet meer kan lezen.. Sander.. super geschreven hehehehe... leuk dat jullie terug komen en tot zaterdag:P

  • 16 Augustus 2006 - 12:10

    Thomas.:

    Vanmiddag 17:00 op De Beestenmarkt?

  • 20 Augustus 2006 - 08:54

    Denise Kuhlmann:

    Hoi Sander

    Bedankt dat ik weer heb mogen genieten van jullie mooie verhalen.
    Ik heb ze weer met veel plezier gelezen.

    Kus Denise

  • 27 Augustus 2006 - 20:52

    Ellen Kingma:

    een goede tijd toegewenst in bolivia en de reis er heen.

  • 30 Augustus 2006 - 01:28

    Sander:

    We zijn een paar uur geleden veilig in Peru, Lima aangekomen.
    Land ziet er goed uit, vriendelijke mensen en mijn spider-sense heeft al een Gele M weten te vinden.
    Mooie dingen, tot snel.
    Plannen voor de komende tijd:
    Morgen Lima, dag erna naar Nasca, dag erna Nasca lijnen en dan door naar Arequipa en Cochabamba.

    Hasta la pasta

  • 02 September 2006 - 17:33

    Thea En Leo:

    Hoi Sander,
    Sinds jullie vertrek op maandag hebben wij in Leiden zitten (en lopen) te genieten. De foto's van Gunnars vader zijn erg mooi geworden.
    Zijn erg benieuwd naar de verhalen van Rolf uit Turkije, en van jou uit Bolivia.
    Graag snel een nieuwe site (of is di er al van iemand?).
    Hebben gisteren op 'Annie's verjaardag' (ken je dat?) in het zonnetje feest zitten vieren. Komen net thuis.
    Van 20-24 september zijn we i.v.m. Lukas' verjaardag bij Esther in Duitsland.
    Groeten aan iedereen, en we lezen het (heel graag) wel.
    Liefs.

  • 03 September 2006 - 01:57

    Sander:

    Bij deze wil ik ´die ouwe´ nog even feliciteren met zijn 66e verjaardag!
    Ik heb vast nieuwe foto´s geplaatst van Zuid Amerika en ook nog van Ethiopie en Somalie!

    Over 3 dagen zijn we in Cochabamba en dan plaats ik een bericht en nog wat foto´s.

  • 03 September 2006 - 08:23

    Sylvia:

    Hé broer fijn weer van je te horen. Nu het klinkt weer goed, check je mail even, liefs en wie weet ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alexander

Het dagboek omvat de volgende reizen: Midden Oosten 2004 (6 weken): Egypte - Jordanie - Syrie - Libanon - Turkije Azie 2005 (3 maanden): India - Nepal - Tibet - China - Vietnam - Cambodja - Thailand - Hong Kong Afrika 2006 (2 maanden): Tanzania - Kenya - Oeganda - Rwanda - Ethiopie - Somalie Zuid Amerika 2006 (5 maanden) Peru - Bolivia - Chile - Argentinie - Uruguay - Brazilie - Paraguay Motorreis Afrika 2007 (5 maanden): Nederland - Belgie - Frankrijk - Spanje - Marokko - Westelijke Sahara - Mauritanie - Senegal - Gambia - Sierra Leone - Mali - Niger - Nigeria - Kameroen - Oeganda - Kenya - Tanzania - Zambia - Zimbabwe - Botswana - Zuid Afrika Turkmenistan 2009 NIET: Verenigde Staten 2008 (1 maand): Californie - Arizona - Utah - Nevada Zuid Amerika 2008 (1,5 maand): Brazilie - Bolivia Rusland 2009 (2 weken) Abu Dhabi (4 maanden): Abu Dhabi - Dubai Zuid Amerika 2009 (2 weken): Bolivia - Peru Turkmenistan 2009/2010 (3,5 maand) Turkmenistan 2010 (6 weken)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 137265

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn Reisdagboek

Landen bezocht: