Jungle Experience - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu Jungle Experience - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

Jungle Experience

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

31 Augustus 2007 | Kameroen, Douala

Na mijn motorongeluk heb ik nog twee weken in Bamako, Mali, doorgebracht. Ik doodde de tijd hier met internetten, skypen, lezen en wat kletsen met de backpackers in de Mission Catholique. Toen ik me lichamelijk weer iets beter voelde (ik had ook toestemming nodig van de verzekering) heb ik het vliegtuig gepakt naar Niamey, Niger. Hier heb ik nog een goede vijf dagen doorgebracht voordat ik me weer bij de rest van de groep kon voegen. Het samenkomen was erg leuk, iedereen had veel verhalen te vertellen, en de groep was weer compleet. Na twee dagen zijn we weer vertrokken, ik ditmaal als vaste passagier in de auto.
In de weken hierna hebben we Nigeria doorkruist, een erg vreemd land met veel tegenstellingen. Het ziet er veel moderner uit dan de vorige landen, maar de electriciteitsvoorzieningen en de watertoevoer waren slechter dan ooit. De mensen zijn erg aardig, ondanks alle slechte verhalen die we gehoord hebben over het land zelf (de meeste ontvoeringen ter wereld, de zwarte Taliban).
De grensovergang van Nigeria naar Kameroen ging nog redelijk goed. Hierna kwamen we vast te zitten op 80 kilometer ‘weg’, later door enkele doorgewinterde Trans-Afrika gangers, de slechte wegen die ze ooit zijn tegengekomen, genoemd. De auto kwam velen malen vast te zitten, en zo moesten de lokalen Afrikanen ons velen malen helpen. Doordat uiteindelijk alle drie motoren ermee ophielden (één had een verbrande koppeling en de andere twee hadden een geblokeerde kettingkast door al het klei en modder), waren we zelfs genoodzaakt in de jungle te overnachten. De volgende dag heeft een vrachtauto onze motoren meegenomen (eerst die van Doenan, de daaropvolgende nacht de andere twee). De groep was inmiddels opgesplitst in drie groepen, overal en nergens diep in de Kameroenese jungle. Een mooie ervaring.
Na dit avontuur kwamen we voor een dilemma te staan. De discussie ging over de oversteek door Centraal Afrika naar het Oosten, waar we weer velen projecten op ons hadden wachten. Door het regenseizoen waren de wegen vrijwel onbegaanbaar en de recente ontwikkelingen in de Centraal Afrikaanse Republiek (rebellen hebben ondertussen grote delen van het land overgenomen, en alternatieve routes waren ook geen optie door de al decennia durende oorlogen in de Congo, Tsjaad, Soedan en Noord Oeganda) zorgden ervoor dat we alle voertuigen op een containerschip hebben moeten zetten richting Mombasa, Kenia.
Uiteindelijk zijn Doenan en Bogdan naar de Centraal Afrikaanse Repulbiek gevlogen om daar de universiteit te bezoeken. Uudzuu, Hans, Robbert-Jan en ik hebben het vliegtuig gepakt naar Kampala, Oeganda. Hier aangekomen zijn Uudzuu en ik naar Kibale National Park in West Oeganda gegaan om het project voor onze hoofdsponsor, Eon, te verslaan. We hebben een script geschreven en afspraken gemaakt en zijn toen drie dagen lang interviews af gaan nemen en Chimpansees in de jungle gaan filmen (Hans en RJ waren hier ook bij). Dit filmpje is voor de Nederlandse televisie, en natuurlijk zal een apart filmpje te bewonderen zijn op www.africalive.nl. Na vorig jaar al de Gorilla’s in het wild gezien te hebben in Rwanda, was dit wederom een onvergetelijke ervaring. Mensapen zijn toch wel de leukste dieren om naar te kijken, omdat alles wat ze doen zo herkenbaar is (niet bij mezelf natuurlijk, maar in mijn directe omgeving, bij vrienden en familie enzo).
We zitten nu in het Backpackers Hostel in Kampala. We zorgen dat alles voor de media de komende dagen de deur uit kan en dat we helemaal klaar zijn met de voorbereidingen voor de komende twee projecten de komende tien dagen. Morgen komen Bo en Doenan hierheen en dan gaan we met ons nieuwe busje (gehuurd voor de komende maand) op weg naar Zuid Kenia, naar Amboseli National Park (met geniale uitzichten op de Kilimanjaro).

Helaas kan ik er voor de derde keer op rij weer niet bij zijn, maar ik wil bij deze mijn vader feliciteren net zijn 67e verjaardag (morgen). Pap, een fijne dag gewenst en tot eind oktober/begin november.

• 31 Augustus 2007 - 17:48

Leo:

Dank je, zoonlief!
    En ook nog voor dat schitterende kado van jullie samen: 'Alle de Werken van Flavius Josephus', een facsimile-uitgave uit 1975 (van 1722). SUPER!
    Jullie reis heeft een onverwachte wending genomen, maar zeker niet minder interessant. We wachten de verdere verslagen met veel belangstelling af.
    Heel veel succes!
    Liefs,
    Pa.

• 01 September 2007 - 09:08

Rini & Thea:

Hoi Alexander,
    Fantastisch om weer de alom bekende verhalen te kunnen lezen. Natuurlijk herken je nooit bij jezelf die lachwekkende karaktertrekken.
    Dat doen wij wel!
    Geweldig dat het weer zo goed met je gaat dat je in ieder geval weer verder kunt avonturen. Op welke TV-zender komt je mooie film van de chimpansees? En wanneer en hoe laat en welk programma? Wij willen dat natuurlijk graag zien want we zijn daar ook geweest. Helaas zijn ze in Congo de berggorilla's weer aan het afslachten. De laastste 7 maanden, 7 vrouwtjes.
    Nog veel mooie avonturen toegewenst, blijf gezond en tot de volgende keer.

Rini & Thea

• 01 September 2007 - 11:09

Gunnar:

Buenas! Veel gedaan wederom lees ik. heel erg nice. Maar ik mis je in de nl... dus dump die motoren en kom maar weer terug. Stay black!

• 01 September 2007 - 12:10

Sjoerd:

Yow vent...wat een mooie avontureen weer...wel wat lafjes dat jullie het vliegtuig hebben gepakt...hahaha. Maar goed scheelt weer botbreuken.....Super toffe tijd nog!

Latersss

• 01 September 2007 - 15:49

Kristel:

Fijn om te lezen dat je na een paar weken rust weer op avontuur bent gegaan!! Ik ga nu eens kijken of ik het filmpje al kan zien...

• 02 September 2007 - 09:18

Mark:

Sander, mooi dat je je weer bij de groep hebt gevoegd en weer full-pull mee reist. Veel succes en hou je haaks!

Aluego, Mark.

• 02 September 2007 - 15:29

Ella:

Goed te horen dat je weer verder kan met je avontuur!
    Nogmaals ik vind het echt top wat jullie doen. take care!

liefs
    ella

• 05 September 2007 - 17:56

Mama:

Hola querido,

Wat een mooi verhaal, vooral die bij je soortgenoten!! Hoe is het met je schouder, wanneer mag je weer motorrijden? Ben heel benieuwd. Kijk weer uit naar je volgende verhaal en foto.s
    Veel succes met de komende projecten en veel genieten van de natuur.
    Groetjes aan het hele team, veel liefs.

• 09 September 2007 - 17:45

Sylvia:

Hé broertje, fantastisch dat het weer zo top met je gaat, dat doet me goed. En nog even en dan kan je héérlijk echt even relaxen. Dat heb je dit verdiend. Ben benieuwd of jullie plannen slagen. Spreek je snel weer, dikke kus.

• 15 September 2007 - 13:44

Eelke:

goed zo, goed zo!! lekker bezig gebleven. hadden ze de diaree op de plee's van het backpackers hostel ondertussen alweer opgeruimd? Doe Said de groeten als je in de buurt van de Kili bent. Nog over de Nijl gereden?

Backpadeau, backpadeau!!

thanx voor je verhalen, enjoy Mother Nature in L'Afrique

• 15 September 2007 - 13:46

Eelke:

hoeveel blauwtjes ben je nu eigenlijk al tegengekomen in die 21 landen?? dat staat er in die opsomming op africalive dus niet bij hè.

• 13 November 2007 - 09:22

Max:

hi ben sinds 2 weken in douala bel me op deze nummer:94423296
    maximenino@yahoo.fr

Alexander

Het dagboek omvat de volgende reizen: Midden Oosten 2004 (6 weken): Egypte - Jordanie - Syrie - Libanon - Turkije Azie 2005 (3 maanden): India - Nepal - Tibet - China - Vietnam - Cambodja - Thailand - Hong Kong Afrika 2006 (2 maanden): Tanzania - Kenya - Oeganda - Rwanda - Ethiopie - Somalie Zuid Amerika 2006 (5 maanden) Peru - Bolivia - Chile - Argentinie - Uruguay - Brazilie - Paraguay Motorreis Afrika 2007 (5 maanden): Nederland - Belgie - Frankrijk - Spanje - Marokko - Westelijke Sahara - Mauritanie - Senegal - Gambia - Sierra Leone - Mali - Niger - Nigeria - Kameroen - Oeganda - Kenya - Tanzania - Zambia - Zimbabwe - Botswana - Zuid Afrika Turkmenistan 2009 NIET: Verenigde Staten 2008 (1 maand): Californie - Arizona - Utah - Nevada Zuid Amerika 2008 (1,5 maand): Brazilie - Bolivia Rusland 2009 (2 weken) Abu Dhabi (4 maanden): Abu Dhabi - Dubai Zuid Amerika 2009 (2 weken): Bolivia - Peru Turkmenistan 2009/2010 (3,5 maand) Turkmenistan 2010 (6 weken)