Doing Cambodia... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu Doing Cambodia... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

Doing Cambodia...

Door: Rolf

Blijf op de hoogte en volg Alexander

27 Augustus 2005 | Cambodja, Khett Siem Reab

Dus...
zoals jullie vernemen wijkt onze tocht steeds verder af van het originele pad. Gezien de tijd is dat geen probleem, alleen moeten we nu wat minder tijd overal nemen in China. We waren van plan om dit jaar wat rustiger te reizen, maar die illusie is al lang voorbij. Niet dat dat vervelend is, maar wel de laatste keer het is toch enorm vermoeiend en we worden wel sneller ziek. Daarnaast is de tijd die we overal besteden en de vele bezienswaardigheden waar we aan voorbij gaan wel jammer. Gelukkig maakt dat allemaal onze reis niet minder interessant.
Het lijkt iedere keer kort geleden dat we een bericht plaatsen, maar als ik dan weer terug lees merk ik wel dat er veel gebeurd is sindsdien.
We zijn naar de demiliterized zone gegaan waar we op de brug tussen 'wijlen' noord en zuid Vietnam hebben gestaan. Daar staan wat monumenten en een grote vlag. Toen zijn we naar de Vinh Moc tunnels gereden net ten noorden van de grens. Dit was een groot dorp en in de oorlog is een compleet dorp verhuisd naar ondergrondse tunnels. Tientallen gezinnen woonden hier jarenlang in een complex van 3verdiepingen tot een diepte van 23m. Grote stukken zijn verstevigd door houten structuren, maar grote delen zijn gewoon tunnels uit klei gehakt. Het is werkelijk ongelooflijk en hoe enorm klein deze tunnels waren en kilometers lang die bij een aantal stukken uitkwamen in een begroeiing direct aan het strand. Het was een hele ervaring om daar doorheen te lopen met al de historische achtergrond in je achterhoofd, samen met vele films en documentaires.
Weer terug in Hoi An hebben we een nacht moeten ontspannen omdat onze bus naar Nha Trang niet geboekt was (grrrr), maar het was uiteindelijk geen verlies van tijd. Dus de volgende dag in de middag hadden we een directe bus naar Saigon (dat zou 19 uren worden, maar dat werden uiteindelijk 26 slopende uurtjes). In Saigon waren we blij dat we snel konden douchen, eten (waar we allebei aardig ziek van zijn geworden, Rolf iets meer dan Sander :S ) en slapen. De dag erop stonden we vrij vroeg op (13.30u) en zijn we naar het oorlogsmuseum gegaan en daarna naar het reunification palace. Het oorlogsmuseum was zeer indrukwekkend en tegelijkertijd om goed ziek van te worden. De zeer indrukwekkende foto's (bijna allemaal gemaakt door westerse en vooral amerikaanse journalisten), zijn niet goed voor je nachtrust en het negatieve beeld wat je toch al hebt van oorlog. Vooral de foto's van Agent Orange (de chemicalien die vele mensen, generaties lang hebben misvormd), waren zeer aangrijpend.
De dag erop zijn we 's ochtends vroeg met de bus naar Phnom Penh gereden, wat een redelijk normale tocht bleek te zijn. Hier was het weer gelijk: aankomen, tocht voor volgende dag boeken, douchen, eten en slapen.
De volgende dag was er een van vele pieken en dalen die elkaar redelijk snel afwisselden. 's Ochtends reden we eerst naar Choenk Ek, beter bekend als de killing fields, waar we een gids hadden die ons rondleidde over de massagraven. Er is een groot glazen monument met ruim 8000schedels gesorteerd op leeftijd en sexe. Het walgelijke is dat veel schedels vol met gaten zitten, niet compleet en misvormd zijn. Onderaan lag een grote lading kleding. Daarna gingen we rondlopen over het terrein eromheen, waar vele kuilen waren met voormalige graven, maar je moet nog steeds opletten dat je niet op tanden, botten of stukken kleding gaat staan. De borden bij de diverse plaatsen maken het verhaal helemaal gruwelijk: 'op deze boom werden kinderen en baby's doodgeslagen...' Onze gids heeft zelf zijn ouders verloren aan de Khmer Rouge zoals een enorm percentage in Cambodia.

Het volgende stukje is niet voor de gevoelige kinderzieltjes, dus je bent gewaarschuwd!
Dat was dus een dieptepunt en je zit dan ook aardig teneergeslagen in de bus naar de volgende bestemming: shooting range! Daar konden we uit vele verschillende wapens kiezen om te gaan schieten. Dat lieten Sander en ik ons geen 2 keer vertellen dus wij kozen een AK-47 ook wel bekend als de 'populaire' kalashnikov. Rolf had al 15 kogels afgevuurd op een stuk papier en uiteraard niets gemist. Als toetje mocht Sander op een levende eend schieten, Het was net een tekenfilm (sorry voor deze analogie) na de eerste 7 allemaal net rond de eend te hebben geschoten (de eend begon al te lachen), nam Sander wraak door hem eerst in zijn been te schieten en daarna in z'n hoofd, er was geen ontkomen aan. We konden de eend helaas niet meenemen om te eten, maar ze zouden er iets nuttigs mee doen. Daarna hebben we nog met een handvuurwapen geschoten en zijn we vertrokken naar de volgende bestemming.

Nu kwamen we aan bij Tuol Sleng (S-21), de meest beruchte gevangenis van het Khmer Rouge regime. Hier werden ruim 18.000 mensen gemarteld en doorgesluisd naar de killing fields om daar, meestal met een stok, doodgeslagen te worden (kogels waren te kostbaar). Er hangt een verschrikkelijk macabere sfeer en je ziet overal de foto's van de slachtoffers, waar ze verbleven en een legio aan martelapparatuur. De foto's en verhalen worden werkelijk op je netvlies gebrand en de omgeving (het is een oude school...) maakt het allemaal nog ongelooflijker. Sander heeft nauwelijks tot niet geslapen en Rolf heeft nogal wat nachtmerries gehad over de gevangenis en killing fields en dus ook super onrustig geslapen. In de middag is Rolf nog naar het koningklijk paleis gegaan van Sihanouk, wat een erg mooie architectuur heeft.
Vanochtend zijn we naar Siem Reap gereden, wat een magere 6uur was. Hier gaan we vanavond voor de zonsondergang naar Angkor Wat en de komende dagen gaan we daar de tempels bezoeken met een gids.
Hierna reizen we naar Bangkok om even te ontspannen en het nachtleven te Heynificeren en daar gaat Sander heerlijk wat eendenfiletjes, eendenyoghurt, eendenshake en een eenden-omeletje eten (hij heeft de smaak te pakken). In Bangkok gaan we trouwens ook naar de Bang Kwang gevangenis (aka bangkok Hilton) voor een bezoek aan wat Nederlandse gevangenen indien mogelijk. En 3september vliegen we naar Hong Kong.

Er is copyright op deze tekst en niets hiervan kan/mag tegen ons gebruikt worden!!

Rolf en Sander

• 27 Augustus 2005 - 08:50

Dagobert Duck:

Jullie zijn vanaf heden niet meer welkom en ik heb jullie geschrapt uit de erfenis!

• 27 Augustus 2005 - 09:30

Sylvia:

Indrukwekkend en adembenemend verhaal, ik had jullie nog gewaarschuwd maar goed dat jullie het toch ook opschrijven en blijf er ook met elkaar over praten en schrijf het ook op voor jullie zelf! Het is niet zomaar iets wat je daar zo ziet en toch heel wat anders dan de "spectaculaire films gemaakt door de Amerikanen hoe realistisch ook" het is echt wel andere koek als je daar rondloopt ook al is het jaren later.
    Zorgen jullie er ook nog voor dat jullie nog leuke dingen gaan doen!! Weet ik het bungee jumpen van de chinese muur ofzo ik noem maar een dwarsstraat?? Of zoek eens een leuke chinese kapper Rolf en laat je eens heerlijk verwennen en die mooie baard afscheren?? Wat zal Tessa daar wel niet van vinden? :)
    En echt nog lekker ontspannen is geen gek idee want geloof het of niet wij hier in Nederland zijn al hard aan het aftellen ;)
    Vermaak jullie en ik spreek jullie snel weer heel veel liefs knuffelkus Sylvia.

• 27 Augustus 2005 - 09:37

Sylvia:

Trouwens weer indrukwekkende en mooie foto's.

• 27 Augustus 2005 - 13:36

Tessa:

Bluh , ik word een beetje misselijk van jullie verhalen.. het lijkt me wel boeiend maar is het nog leuk ? ik ben het met sylvia eens : doe is rustig aan ga van de natuur genieten ofzo de historie van die landen is breder dan oorlog! Ik weet niet of ik nog wel met jou wil/durf te reizen hoor Rolf, het begint steeds meer te klinken als eeuwen in de bus zitten en daarna een zo gruwelijk mogelijke plek opzoeken.Okay dat is misschien ietwat overdreven maar Rolf en Sander jij ook moeten me beloven dat jullie op 1 plek minstens 5 dagen stil blijven zitten voordat jullie terug komen. Uit rusten is verplicht !..Veel plezier in bangkok en geen rare thaise vrouwen versieren he ?!!! kus Tessa

• 27 Augustus 2005 - 17:15

Mama:

En dan te bedenken dat ik vroeger met jou de eendjes ging voeren. Als ik dat geweten had!!!Foei.

• 28 Augustus 2005 - 10:37

Bogdan:

'Alle eendjes zwemmen in het water....' NOT!!!
    Klasse Sander, echt mooi zo'n gun, ga ik ook eens proberen als ik daar ben, he he. Klinkt weer bijzonder wat jullie allemaal aan het doen zijn daaro. Ik heb even een weekje vakantie en om mijn hoofd een beetje te 'clearen' ga ik morgen even een paar dagen chillen in Cyprus, berggeiten schieten en zo...;-) Veel plezier daar enne ik zie je wel in september!!
    Ciao

• 28 Augustus 2005 - 12:06

Fleur:

Tja, en dan denk je dat je je vrienden kent. Ooit pretendeerde dit duo pacifistisch-socialistisch te zijn... Zijn jullie te royeren? Dan start ik alvast de procedure, hahaha.

Leuk jongens, heerlijk om weer wat te lezen, de MSN-sessie donderdag was ook te gek! Have fun, enne Rolf, luister gvd eens naar je vrouw. Die 5 dagen rust zou je wel eens goed kunnen doen!

Lator! -xxx- Fleur

• 28 Augustus 2005 - 12:27

Sander En Rolf:

Mensen, er staan weer extra foto's op. Helaas is 90% van de foto'd van vandaag extreem donker en dus onbruikbaar, is er een fotokenner onder jullie met tips, geven jullie ook een keer in plaats van alleen maar te nemen ;D
    Groeten!

• 29 Augustus 2005 - 08:38

2 Sjeloerse Tantetjes,:

Jonges, jonges.
    Wat schreven we de vorige keer ook alweer: KEI SJELOERS! SJELOERS? Ik weet niet meer hoe dat heet wat ik voel als we jullie verhalen lezen. Maar het is geweldig en vind het fantastisch voor jullie. Je weet toch wel dat je in het vliegtuig kunt "uitrusten"!!! EN... je onthoudt later uitsluitend de prettige en mooie dingen. Ga zo door en GENIET. Zo'n reiservaringen neemt niemand jullie meer af.
    De foto's zijn klasse, hoop ze zelf ook nog eens te kunnen maken.
    De te donkere foto's kan je eventueel nog bewerken op de computer (speciaal programma). Of zie je bijna helemaal niks meer, dan weet ik het ook niet. Fotografen kunnen ook nog veel.
    Heel veel groeten en tot de volgende sessie.

Rini & Thea

• 29 Augustus 2005 - 10:17

Thea En Leo:

Jullie zien en beleven nu in het echt, waar wij van dromen als we de TV-documentaires zien.
    Wat een schitterende reis! Jullie maken toch wel foto’s in de beste kwaliteit!? Beter 50 prachtige foto’s dan 1000 2de rangse.
    We blijven jullie natuurlijk op de voet volgen (via webmail.onsnet.nu). We gaan namelijk zelf ook een paar daagjes weg. I.v.m. het langdurige slechte weer hier hadden we Noord Frankrijk geannuleerd.
    En nu is het plots schitterend weer. De zon schijnt! Het kan niet op (3-4 dagen). Drenthe verwacht ons. Natuurlijk het Hunebedmuseum in Borger. En in het Museum te Assen bezoeken we die oude Ötzi (5300 jaar), die daar een tijdje op bezoek ik. Verder vooral BUITEN.
    Jongens, geniet en laat ons meegenieten.
    En blijf goed opletten!
    Veel liefs.

• 29 Augustus 2005 - 13:44

Jose:

Het zijn allemaal erg indrukwekkende verhalen maar vergeten jullie ook niet om op tijd uit te rusten.
    En Sander wat is dat nu ? op eenden schieten???
    Hele mooie foto"s.ik kijk uit naar jullie volgende verslag.

• 29 Augustus 2005 - 16:10

Roy:

Je kunt ook gewoon je laars op de nek van die eend zetten en met een soepele beweging zn lichaam omhoog trekken...spaart kogels

• 30 Augustus 2005 - 07:34

Leo:

Hallo jonge onderzoekers,
    Had even niet gezien dat jullie er weer nieuwe, prachtige foto's bijgezet hebben.
    Wat een reis! Ik begrijp dat er daar nogal wat archeologen bezig zijn. Is er ook al interessante lektuur tekoop?
    We blijven jullie avonturen volgen.
    Tot de volgende stop.

• 30 Augustus 2005 - 09:34

Rolf:

na alle negatieve berichten aan Sanders adres volgt hier een kleine aanvulling / rectificatie...
    Rolf heeft ook 1 keer naar het eendje geknipoogd met een AK-47...

• 31 Augustus 2005 - 08:08

Marion:

Rolf!
    Dat je je broertje zomaar
    op weerloze eendjes laat schieten! Had ik niet achter je gezocht! Maar God straft meteen (Je was toch nog ziek geweest?!)
    Ok is niet leuk. Gr

• 31 Augustus 2005 - 08:45

Marijke:

Cool!

Groeten uit NZ

• 31 Augustus 2005 - 12:48

Leo + Thea:

Jongens, ik heb uit het e-mailtje begrepen dat jullie drie uur bezig zijn geweest om bij diverse verslagen meer foto's te zetten. Echt voor mijn verjaardag?
    Heel hartelijk bedankt.
    en nog heel veel plezier.
    Papa.

Wat een mooie foto"s bedankt jongens en blijf maar sturen. Die mooie bloem die je gefotografeerd had voor Agnes is een klaproos/ papaver die oorspronkelijk uit de Himalaya komt en heet Meconopsis. Komt nu ook in Nederland voor. Groetjes en veel liefs Mama

• 01 September 2005 - 10:24

Tessa:

Hi Rolf, wil je dat ik je inschrijf voor Comparative analysis of political systems werkgroep ? ik zit in wg 4. Vond het super om je te spreken, XXXXXXX

• 01 September 2005 - 10:54

Sonja:

Hai!
    Indrukwekkend allemaal en mooi om te lezen en te zien... Geniet ervan en good luck met alles,
    Kus Sonja

• 01 September 2005 - 11:05

Sylvia:

Bedankt voor de onvergetelijke msn-gesprekken van de laatste week heeft erg goed gedaan we kunnen er weer tegen aan alleen vragen wij ons af of jullie dat ook nog wel kunnen ;)

• 01 September 2005 - 11:14

Raddraaier En Consorten:

Sander ik zal jou na vandaag niet langer meer plagen met de eend enzo maar ja ik heb natuurlijk niets te zeggen over de rest ;) (grapje) We plagen je maar.
    En Rolf ik geloof dat ik van jou niet hoef te leren wat knipogen is... :) Doeg tot de volgende keer maar weer.

• 01 September 2005 - 14:09

De Broertjes:

Bij deze willen wij onze paps (die ouwe) feliciteren met zijn 65e verjaardag. Zou je niet zeggen, toch? :D
    Dus: GEFELICITEERD!!!

• 02 September 2005 - 14:10

Leo:

Jongens,
    Heel hartelijk bedankt voor jullie felicitaties (en de foto's).
    Dat jullie daar nog aan gedacht hebben bij zo'n druk reisprogramma!
    Zo zie je maar weer...
    Nog een fijne tijd. We zijn weer erg benieuwd naar jullie volgend verslag, en foto's.
    liefs
    pa.