Amazonia - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu Amazonia - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

Amazonia

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

14 Oktober 2006 | Bolivia, Cochabamba

Het was wederom een drukke maar erg leuke week; met als logisch gevolg dat ik jullie wéér moet vervelen met wat spannende verhalen.

Bij Canedo hebben we de afgelopen week aan het besturingssysteem gewerkt. We zijn begonnen met de ailerons (kleppen aan de vleugels die beide naar een andere kant uitslaan zodat het vliegtuig naar links en rechts kan bewegen). We hebben eerst de kabelspanning gecontroleerd, daarna hebben we de aileronuitslagen afgesteld en de hele zaak schoongemaakt. Nu klinkt dit allemaal misschien niet heel erg boeiend, ware het niet dat tijdens dit hele gebeuren Carlos (al vijftien jaar één van de verantwoordelijken voor dit soort zaken bij Canedo) ons het afstellen eerst uit ging leggen. Volgens de Service Manuals van de Curtiss waren de maximale aileronuitslagen 20º naar boven en 32º naar beneden. Volgens onze goede vriend Carlos waren dit echter centimeters. Na hem hier meerdere malen op geattendeerd te hebben wist hij mij gerust te stellen (door onverstaanbaar Spaans te spreken en rustig met z’n hoofd te knikken alsof hij wel wist waar hij mee bezig was) en ‘luisterde’ ik aandachtig verder. Na een uur werk kwam Agnes ook even kijken hoe ons werk ervoor stond en schrok toen ze zag wat Carlos aan het doen was. Gelukkig verstond Agnes hem wel, en kon ze in het Spaans ook uitleggen aan onze Einstein dat er een wezenlijk verschil zit tussen graden en centimeters; bij vliegtuigen vaak een verschil van leven of dood. Na hevig geschrokken te zijn, is Carlos met onze assistentie al het werk toch maar overnieuw gaan doen; en zo redde deze twee Nederlanders wederom enkele levens van wat mensen hier en daar.

Het eerste weekend na onze relaxte vakantie in La Paz was het weer tijd voor een mooie roadtrip, we hadden immers weer hard gewerkt (toch Gunnar en Thijs ;) ). Aangezien het Tasmin’s laatste weekend in Bolivia was (ze moest weer terug naar Australië ), en ze de Amazone nog niet gezien had, besloten we om naar Chapare te gaan (Cochabamba ligt in een vallei hoog in de Andes, en net achter de bergen begint de Amazone).
In Chapare hebben we twee dagen doorgebracht in Villa Tunari, een klein toeristisch dorpje waar van alles te doen is. De dag begon al redelijk klote omdat we om 5 uur ‘s ochtends op moesten staan om de bus te halen. Daarna kregen we een heel duur hotel aangesmeerd (met zwembad en glijbaan), met chagrijnig personeel en vies eten. Toen we klaar waren met onze lunch liepen we naar het zwembad, waar iedereen stil aan de rand van het zwembad stond. Met mijn altijd goede timing vroeg ik lachend ‘did somebody die in here’, waarop er vrijwel meteen een blauw aangelopen man het zwembad uitgetild werd, dood! Er werd direct een handdoek over z’n hoofd gelegd en in een kleine jeep getild, waar z’n benen ver uitstaken. En zo werd de arme man weggereden, nog voordat zijn familie, die nog vrolijk in de jungle aapjes aan het kijken was, ook maar ergens van wist. Ze denken dat de man een hartaanval heeft gekregen in het water en toen verdronken is. Aangeslagen zijn we weggegaan naar de jungle waar een Kapucijner aapje, als kers op de taart, mijn hele broek (natuurlijk een witte!) onderpoepte, en zo kwam er een einde aan mijn ‘ietwat’ ongelukkige ochtend.
De rest van de dag was veel beter; de aapjes bleken, als je ze eenmaal leert kennen erg lief en speels (ze plaste Gunnar’s t-shirt onder) en het regenwoud was erg mooi. We hebben met z’n vijven nog een tocht van twee uur door de jungle ondernomen, waar we nog erg gave apen (spider monkeys) tegenkwamen. Dit zijn hele lange tengere zwarte apen met een veel te klein hoofd voor hun lichaam, en een behoorlijk domme uitstraling; maar lief waren ze wel. Zo pakte er één, toen hij eenmaal gewend was geraakt aan ons bezoek, mijn hand vast met hand én staart toen er nieuwe mensen aan kwamen lopen, en begon de aap eraan te trekken (zo van meekomen!) om ergens anders te gaan zitten likken aan een bank. Een aanrader dus!
Op zondag zijn we nog naar La Jungla gegaan, een soort speeltuin in het oerwoud waar je aan ijzeren lianen kan slingeren (een sprong van een platform van 18m hoog). Dit was wel aardig, maar zeker niet meer dan dat. En we waren blij toen we ’s avonds weer veilig thuis kwamen in Cochabamba, de stad waar het altijd lente is en waar de vogeltjes altijd fluiten.

Ps. Ik heb maar gelijk wat extra foto’s van onze collega’s ge-upload, om een leuke indruk te geven van onze stage. Foto’s van de familie Canedo komen nog, maar ze blijken vooralsnog erg schuw.

Pps. And don't forget to keep them posted!

• 13 Oktober 2006 - 17:18

Jose:

Ik lees altijd met veel plezier je verhalen.

Als ik het zo lees is het maar goed dat Agnes Carlos wel kon verstaan.

De fotos zijn wederom prachtig.
    Ook van jullie stage, zo krijgen we hier in ieder geval een beetje inzicht in wat jullie aan het doen zijn.
    Groetjes.

• 13 Oktober 2006 - 17:59

Anne:

he geteisem
    leuke verhalen die je me daar zend!
    hoe laat 4 februari?
    have fun met je oksels
    tabee
    anne

• 13 Oktober 2006 - 18:00

Carrie Tefsen:

grrrr zendt is met dt. wel foei!

• 13 Oktober 2006 - 19:44

Boggy:

Vette schizzle!!

• 13 Oktober 2006 - 23:56

Thijs:

Haha, ja 't was echt een fantastisch weekend (...)! Lekker met z'n allen zweten en stinken, met smerig eten en dode oude mannen, wat wil je nog meer?

• 14 Oktober 2006 - 02:45

Ghundi:

yoho. geinig weekend indeed maar kom op... klemmen met z'n allen in pimienta heeft toch ook zo z'n charmes. Voor alle mensen die denken dat thijs en ik lopen te lanterfanten. wij werken snoeihard... als wij niet bbq-en, voetballen, slapen empanadas eten, de bano versieren. ok!
    de tering

• 14 Oktober 2006 - 08:20

Sylvia:

Ik zie 't wel je blijft me verbazen het lijkt wel alsof je in het buitenland toch meer lef en durf hebt dan in eigen land of lijkt dat maar??? Apen (hier durf je nog geen lieftallig hondje te aaien) Hier kun je nog geen schroevendraaier vasthouden en daar "knutsel" je er op los..?? En dan zwijg ik nog maar even over je mooie fysieke inspanningen...
    Echt prachtig.
    Alleen nog iets doen aan die telefonische bereikbaarheid want dat laat nog wel te wensen over ;)

• 15 Oktober 2006 - 10:54

Rolf:

hahahaa, dat gevoel voor timing siert je!
    Even roadtrip naar de Amazone, het is toch om de hoek... Ik ga zo ook een roadtrip maken; naar de UB en dan harde uren maken op een sombere en koude najaarsdag. Ruilen?
    Doe mowgli de groeten, was je broek voor je thuis komt en neem geen DC-3 terug!
    Slinger ze, neem een drankje, word dikker en kom snel en veilig terug.

ps. je hebt drrrieeeee oktober gemist in Leiden.

• 15 Oktober 2006 - 13:51

Thomas.:

Hey Heynen,
    wat een mooi verhaal en wat een gave vliegtuigen.
    Mis je wel een beetje... heb je adres waar ik brieven heen kan sturen?

• 16 Oktober 2006 - 06:52

Tony & Marian:

Wederom schitterend verhaal..ik moet Sylvia echter wel gelijk geven, moet ik de persoon die bang is van een parkiet(!) nou geloven met al zijn geweldige verhalen?!? Anyway, ik ben blij dat jullie het zo waanzinnig naar je zin hebben, en ik kijk weer uit naar je volgende verhaal, en nog meer prachtige foto's.
    Veel liefs
    Marian en Tony.

• 16 Oktober 2006 - 13:36

Sjoerd:

Schitterend verhaal! Ga zo door!

Overigens ben ik het helemaal eens met Silvia, hahaha. Hoewel op deze middel-eeuwse manier sleutenen aan vliegtuigen, kan zij ook!! :D

Laterssss

• 16 Oktober 2006 - 16:13

Mark:

Geniaal Sander, je blijft me altijd weer verbazen met je verhalen!

Mark

• 16 Oktober 2006 - 17:44

Peter:

Yo Sander, mooie verhalen weer! Niet te hard werken daar en ik zou voortaan de bus maar nemen!
    Ciao

• 16 Oktober 2006 - 23:16

Eelke:

dode mensen, bevuilde broek, schoonmaken, t liegt er niet om dat stage lopen!

toch weer mooi verhaal dude, al dacht ik even dat je zou verzanden in eindeloze details over vliegtuigen en de techniek ervan. Gelukkig is je werkelijke passie nog gewoon mooie verhalen blijven beleven. fijn!

• 21 Oktober 2006 - 16:22

Eelke:

Yo, over feestjes gesproken. Halloween in CBB is groot feest, en iets dat je niet mag missen?! wat weet jij hiervan?

Alexander

Het dagboek omvat de volgende reizen: Midden Oosten 2004 (6 weken): Egypte - Jordanie - Syrie - Libanon - Turkije Azie 2005 (3 maanden): India - Nepal - Tibet - China - Vietnam - Cambodja - Thailand - Hong Kong Afrika 2006 (2 maanden): Tanzania - Kenya - Oeganda - Rwanda - Ethiopie - Somalie Zuid Amerika 2006 (5 maanden) Peru - Bolivia - Chile - Argentinie - Uruguay - Brazilie - Paraguay Motorreis Afrika 2007 (5 maanden): Nederland - Belgie - Frankrijk - Spanje - Marokko - Westelijke Sahara - Mauritanie - Senegal - Gambia - Sierra Leone - Mali - Niger - Nigeria - Kameroen - Oeganda - Kenya - Tanzania - Zambia - Zimbabwe - Botswana - Zuid Afrika Turkmenistan 2009 NIET: Verenigde Staten 2008 (1 maand): Californie - Arizona - Utah - Nevada Zuid Amerika 2008 (1,5 maand): Brazilie - Bolivia Rusland 2009 (2 weken) Abu Dhabi (4 maanden): Abu Dhabi - Dubai Zuid Amerika 2009 (2 weken): Bolivia - Peru Turkmenistan 2009/2010 (3,5 maand) Turkmenistan 2010 (6 weken)