A river not te be trifled with! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu A river not te be trifled with! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

A river not te be trifled with!

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

22 Juli 2006 | Oeganda, Kampala

De laatste anderhalve week is er weer veel gebeurd met als hoogtepunten ons wederzien met Khaalid en Theo, het wildwater raften op de witte Nijl in Uganda, de reis naar Ethiopie en de Blue Nile Falls.

In Uganda hebben we niet veel meer gedaan omdat Agnes en ik de nacht voordat onze vrienden kwamen ziek werden. Dit ziek zijn bleef helaas een aantal dagen aan, maar gelukkig werden we hierin vergezeld door Theo en later bleek ook Eelke solidair. De altijd frisse Khaalid lijkt vooralsnog overal tegen te kunnen.
De laatste dag in Uganda bleek een echt hoogtepunt, en helaas ook een dieptepunt. We gingen white water raften op de Nijl, een van de wildste stukken rivier ter wereld (grade 5!).
De dag begon erg goed met een aantal grade 4 en 5 rapids waar Theo als enige uit de boot viel en in het kolkende water verdween. De reddingsboot ging hier ook lek, waardoor we van boot moesten wisselen en echt een 'crappy' raft kregen. Omdat deze boot zelf ook half lek was, sloegen we de rest van de ochtend niet meer om, wat voor wat irritaties zorgde aan onze kant. Tijdens de lunch hebben we dit aangekaart bij de Australische leiding en kregen we een andere boot. 's Middags kwamen we nog langs stroomversnellingen met namen als de 'Dead Dutchman' en de 'Bad Place'. Bij deze laatste rapid kregen we de instructie NIET door het midden te gaan, want dat was grade 5 en nu erg gevaarlijk. Helaas maakte we niet genoeg vaart en kwamen we er precies in. De boot sloeg dus om (waar we om gevraagd hadden) en iedereen viel eruit. Ik bleef iets van 15 seconden onder (leek minuten). Toen ik boven kwam en een beetje adem kon halen werd ik weer naar beneden gezogen en dat ging zo even door, ik dacht echt dat ik er geweest was! Toen ik een minuut later, ik had nul energie meer, ook nog dacht dat ik weer terug gezogen werd begon ik te hyperventileren en werd gelukkig gered. Agnes heeft het helaas nog erger gehad, en was volgens de organisatie zeker een minuut onder (het werd zelfs zwart voor d'r ogen).
Gelukkig hebben we het er allemaal zonder kleerscheuren van afgebracht, maar Khaalid, Agnes en ik zijn voorlopig wel klaar met raften. Los van de laatste rapid was het wel weer een hoogtepunt van de vakantie.

Die nacht hebben we het vliegtuig gepakt naar Ethiopie, omdat het noorden van Uganda (met de kinderlegers van Joseph Kony), het zuiden van Sudan (met de burgeroorlog die al jaren duurt) en het noorden van Kenia (gewapende rebellen) erg onrustig zijn op dit moment.
De eerste dag hebben we 'Lucy in the sky' in het museum gezien (een van de oudste en meest complete homonide ter wereld), gepraat met een blanke Zimbabwaan die op olifanten jaagt en onze reis door Noord-Ethiopie geregeld (2 weken met een 4WD).
Gisteren zijn we naar Bahir Dar geweest, aan het Tana meer (met de bron van de blauwe Nijl), en hebben daar de Blue Nile Falls bezocht, een enorme waterval in een sprookjeslandschap. Hier hebben we de hele dag wat rondgelopen door de grasheuvels met herders en door een dorpje met geweldig lieve mensen. Dit was echt een dag om nooit te vergeten (misschien wel de leukste van de vakantie).
We zitten nu in Gondar in het noorden en de komende dagen reizen we nog naar Aksum, Lalibela en van alles er tussenin, maar daarover volgende keer meer.
Ik vind Ethiopie nu al een van de mooiste landen tot nu toe (ongeloofelijk groen), met geweldige mensen, en zie nu al uit naar de komende weken.

Foto's volgen zo snel mogelijk. Iedereen bedankt voor de leuke berichtjes, en tot snel!

• 22 Juli 2006 - 13:52

Agnes:

Heyntje, ik was blij dat jij er was om me op ta vangen na mijn raft-ervaring!! Bedankt daarvoor, en nu onze voeten maar lekker droog houden he!!
    Op naar de laatste weekjes!! (helaas..)

• 22 Juli 2006 - 14:01

Hey Lads!:

Don't fuck with Motha Natjah when you cross the Nailhe, allright guys!

• 22 Juli 2006 - 14:17

Theo:

'Wanneer een neger een attitude krijgt, laat het vallen alsof het heet is, alsof het heet is' (Snoop dogg feat. Pharrel, 2004)

• 22 Juli 2006 - 14:19

Tutu:

Backpadeau, backpadeau!

• 22 Juli 2006 - 17:20

Jose:

Succes de komende twee weken en houd inderdaad de voeten maar droog

• 22 Juli 2006 - 19:38

Mama:

Jullie leven is ook niet to be trifled with. goddank dat uiteindelijk alles is goed gekomen, ook dat kun je weer afstrepen. Een prachtig verhaal en nu nog de foto's!!! Veel plezier en veel liefs.

• 22 Juli 2006 - 20:18

Flora:

Hee Sander! Dan nu eindelijk ook eens een reactie van mij! ;) Echt heel gelukkig dat het allemaal goed afgelopen is met jullie wildwater avontuur! Nog meer goed nieuws: Over een paar weekjes zie ik je weer! Ik kijk er naar uit! Nog heel veel plezier deze weken en tot snel! Liefs en een dikke kus van Flora

• 23 Juli 2006 - 09:45

Samir:

WOW jongens het is spanender dan ik dacht... ik las beide logs.. van tullie 2 groepen en verhaal wordt net een tikeltje anders verteld wel spanend... geniet er van en tot snel:) jammer dat ik er niet bij ws...

• 23 Juli 2006 - 14:45

Theo:

Wat leuk te horen van jullie avonturen! Jij bent echt een wereldreiziger, die als het uit zou komen elke dag naar McDonalds zou gaan om daar het lokale (lees ethiopische) Mc Chicken menu naar binnen te werken. Ga zo door ouwe Marco Polo van me!

• 24 Juli 2006 - 07:29

Tony & Marian:

Ha manneke! Op zich een mooi verhaal, de inhoud heeft me alleen geschokt!Ik wist natuurlijk wel wat er gebeurd was via ma, maar om het op jullie sites nog eens fijntjes terug te lezen...brrr Ik ben heel blij dat jullie allemaal jullie voeten weer op het droge hebben!
    Nog heel veel plezier, en pas goed op elkaar! Groetjes.

• 24 Juli 2006 - 19:31

Sil:

Hé dat klinkt weer super na je verhaal met het raften want dat had ik al gehoord. Geniet van jullie laatste weken, ik tel dagen inmiddels wel af ;) (hier in dat achterlijk hete Nederland)

• 24 Juli 2006 - 19:34

Rini & Thea:

Hoi WATJES, hoezo hyperventileren en zwart worden voor de ogen. Heerlijk toch om eens te voelen hoe het in een wasmachine toegaat? En dan nog wel met goeie zwemvesten aan - als het goed geregeld is tenminste. Je drijft dan altijd weer naar een stil stuk rivier, maar ja je denkt dat je nooit meer boven komt. Het voordeel van zo'n grade 5 flip over is dat er in zo'n stuk geen Hippo's noch crocs voorkomen, veel te wild. Seconden lijken minuten en minuten lijken uren, dat zijn de mooie kanten van een heerlijke grade 5 flip over! Proficiat het is jullie weer gelukt. De Zambezie wacht op jullie!
    Ik weet niet hoe ver jullie al in Ethiopie zijn maar als je nog niet in het Simiengebergte bent - komen jullie met de 4WD door naar Aksum. Maak dan in het Simiengebergte (schitterend gebied!!!) een afslag naar de Mantelbavianen ook wel de bloedend hart bavianen genoemd. Dit is de enigste plaats op de wereld waar deze dieren voor komen. En neem vooral genoeg tijd in Lalibela om alle rotskerken te bezichtigen, zeer spritueel.
    Ik weet niet hoeveel tijd jullie nog hebben voor Etiopie, want het Sanettieplateau in de Bale-mountains is zeer aan te raden - in het zuid oosten van Ethiopie veel reuzenlobelia's van 12 tot 15 meter hoog en je zult er zeker de Ethiopische wolf zien. Nog veel beter ga een keer apart naar Ethiopie want er is zooooo veel moois, zeker ook de stammen in de Omo-vallei in het zuid westen en het merengebied. Wellicht hebben jullie heel andere plannen. Veel liefs en nog een fijne tijd. Succes met jullie avonturen.
    Rini & Thea

• 26 Juli 2006 - 19:54

Boggy:

Jo Dudes!!

Mooi verhaal weer! Jammer dat ik er niet bij kan zijn, maar ook dit staat op mijn lijstje hoor!

Veel plezier en een paar foto's zou toppie zijn!

Los Ballos

Boggystyle

• 27 Juli 2006 - 09:03

Leo:

Nu we weer wat over de schok van jullie raften heen zijn (hadden die Australiërs trouwens een verzekering afgesloten?), hebben we de tip van Rini gevolgd en jullie berggorilla’s bekeken (en natuurlijk: opgenomen voor jullie!). Het was en andere generatie, maar zo’n lelijke kleuter als met jou heeft ‘gespeeld’, was er ook bij.
    Heel goed dat jullie het ‘Leger van de Heer’ hebben vermeden door te vliegen.
    Verder: die ‘oorlogsdreigingen’ met Ethiopië’s buurlanden zullen ook wel aan jullie voorbij gaan. Zal Ayaan wel achter zitten (grapje).
    Mocht het jullie lukken om in Aksum ‘de Ark’ te bezichtigen, zou je de eerste zijn. Weet Khaalid daar geen oplossing voor?
    Zoon, hou ons op de hoogte. Geniet en blijf waakzaam. En de groeten aan de anderen.
    We missen je!

• 27 Juli 2006 - 21:06

Michiel:

Yo, Sander,

Doe eens rustig!
    Hahaha, mooi dat jullie het beiden overleefd hebben. Jullie hebben immers nog veel gereis te gaan! Groeten

• 30 Juli 2006 - 14:18

Peter:

Hey! De ervaringen blijven zich opstapelen daar in Afrika! Gelukkig is het goed afgelopen dus. Veel plezier nog de laatste weken. Hier in China zijn we bezig met een moordend programma, maar wel mooi. Tot over een paar weken! De groeten aan de rest van de reizigers!

• 03 Augustus 2006 - 07:54

Leo:

De foto-cd uit Oeganda is aangekomen. Rolf zal er een aantal van op deze website zetten.
    Nog veel plezier bij jullie hoge gastheer!

Alexander

Het dagboek omvat de volgende reizen: Midden Oosten 2004 (6 weken): Egypte - Jordanie - Syrie - Libanon - Turkije Azie 2005 (3 maanden): India - Nepal - Tibet - China - Vietnam - Cambodja - Thailand - Hong Kong Afrika 2006 (2 maanden): Tanzania - Kenya - Oeganda - Rwanda - Ethiopie - Somalie Zuid Amerika 2006 (5 maanden) Peru - Bolivia - Chile - Argentinie - Uruguay - Brazilie - Paraguay Motorreis Afrika 2007 (5 maanden): Nederland - Belgie - Frankrijk - Spanje - Marokko - Westelijke Sahara - Mauritanie - Senegal - Gambia - Sierra Leone - Mali - Niger - Nigeria - Kameroen - Oeganda - Kenya - Tanzania - Zambia - Zimbabwe - Botswana - Zuid Afrika Turkmenistan 2009 NIET: Verenigde Staten 2008 (1 maand): Californie - Arizona - Utah - Nevada Zuid Amerika 2008 (1,5 maand): Brazilie - Bolivia Rusland 2009 (2 weken) Abu Dhabi (4 maanden): Abu Dhabi - Dubai Zuid Amerika 2009 (2 weken): Bolivia - Peru Turkmenistan 2009/2010 (3,5 maand) Turkmenistan 2010 (6 weken)