Aconcagua, the crown of the Americas - Reisverslag uit , van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu Aconcagua, the crown of the Americas - Reisverslag uit , van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

Aconcagua, the crown of the Americas

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

21 December 2006 | ,

De laatste maand is weer snel voorbij gegaan; de stage is succesvol afgerond, we hebben een mooi afscheidsfeestje (en tevens verjaardagsfeest van Gunnar) gehad bij Ximena, en we hebben afscheid moeten nemen van de Brasilian Coffee (met de beste Sushi van Zuid Amerika). Gelukkig is dit afscheid van korte duur, want met nieuwjaar komt Ximena naar Buenos Aires, Argentinië, om te feesten, en zal ik daarna met haar in twee weken via Brazilië en Paraguay terugreizen naar CBBA. Daarna reis ik alleen door naar Peru, Lima, om met Gunnar terug te vliegen naar Nederland (waar tegen die tijd de Christen Unie wel aan het regeren zal zijn).
Na het vertrek uit CBBA was het tijd voor een laatste roadtrip. Agnes, Thijs, Gunnar en ik werden hierbij vergezeld door Leo (Gunnar’s vader, die niet te beroerd was om mee te doen aan een chippendale fotosessie) Eelke (die in de laatste minuten in Uyuni nog wist te regelen dat hij mee kon; door de laatste bus te missen in Potosí moest hij die nacht een taxi nemen naar het 2000km verderop gelegen Uyuni!), en Isabel (het zeer gezellige Nederlandse vriendinnetje van Eelke, die nooit te beroerd is voor een mooi verhaal. Eelke en Isabel kennen elkaar uit Oruro, een klein onontdekt pareltje gelegen in de hooglanden van Bolivia). We hebben ons drie dagen lang rond laten rijden in een Jeep over het grootste zoutmeer ter wereld, langs bizarre rotsformaties, koraalriffen op 4000m hoogte en bizarre meren (een rood meer, een groen meer vol Arsenicum en vele anderen) waar duizenden flamingo’s leven 0p 4800m hoogte (wat hoger is dan de Mt. Blanc!). De trip eindigde aan de Chileense grens waar er snel afscheid genomen moest worden van de Partysquad.
Hierna ben ik in mijn eentje afgereisd naar San Pedro de Atacama, een klein hippie dorpje in de droogste woestijn ter wereld (waar op sommige plekken nooit water valt) gelegen in het noorden van Chili, omringt door 22 vulkanen! Hier ontmoette ik al snel drie Spanjaarden en een Amerikaans meisje waar ik drie dagen mee heb doorgebracht. Ik sliep in een klein hostel met een mooie binnenplaats waar iedereen voor het ontbijt al aan het blowen was (de 25 jarige eigenaresse, haar hulpjes (de meest lamme gasten die deze woestijn rijk is), en de 45 jarige gids voor mooie roadtrips). Op het einde van de tweede dag kwam ik Gunnar, Thijs en Leo weer tegen voor een mooie laatste avond (ik kon helaas niet meer herinneren wat ik de dagen ervoor gedaan had, en waarom ik er nog was ;) ). De laatste dag zijn we met z’n vieren nog naar een natuurlijke warmwaterbron gegaan hoog in de bergen (topdag!).
Hierna was het tijd voor de 24 uur durende busrit naar Santiago de Chile waar ik de dag erna Bogdan opgehaald heb van het vliegveld. Die dag zijn we meteen vertrokken naar Argentinië; een zeven uur durende busrit, dwars door de Andes. In Mendoza aangekomen hebben we niet veel gedaan. We hebben alle spullen die we nodig hadden voor de beklimming gekocht en gehuurd, en verder hebben we veel geslapen. Vandaag, de dag voor de beklimming, hebben we ingecheckt in een vier-sterren hotel om nog even helemaal bij te komen.

Morgen is het dan eindelijk zover. We gaan beginnen aan de beklimming van de Aconcagua (6962m), wat ‘stenen wachter’ betekent; het is de op één na hoogste berg van de Seven Summits (dit zijn de zeven hoogste bergen van alle continenten, alleen mt. Everest is hoger), en na onze succesvolle beklimming van de Kilimanjaro eerder dit jaar, onze tweede in de legendarische reeks! Verder is de Aconcagua de hoogste berg van het westelijk en zuidelijk halfrond, de hoogste berg ter wereld buiten de Himalaya’s, en de zwaarste trekking op aarde. De berg wordt geteisterd door winden van 180km/h (viento blanco, een paddestoel die zich soms boven de berg vormt, waarna iedereen aangeraden wordt de hoogste kampen te verlaten), en temperaturen tot –40 graden celcius. Zoals jullie begrijpen, een berg ‘not to be trifled with’. Het percentage dat deze berg haalt ligt op ongeveer tien procent (de organisaties hier vertellen het liever als: bij 60% van alle groepen (meestal 10-12 mensen) is er altijd wel iemand die het haalt). Ondanks alle statistieken hebben we er nog steeds vertrouwen in! Ik heb de laatste maanden goed getraind, op 2500m hoogte, en ben bij de cardioloog geweest die mij gezond verklaarde, en ik ben zeer goed uitgerust met alleen maar ‘top of the bill’ spullen (en niet zoals op de Kilimanjaro met vele t-shirts en truien etc.). Mijn ouders hoeven zich daarom geen zorgen te maken, we doen geen gekke dingen.

Ik ga nu slapen, want moet over enkele uurtjes alweer op. De komende drie weken zal er radiostilte zijn van mijn kant; iedereen bij deze dus alvast een Gelukkig Nieuwjaar!

Gunnar, Thijs en Agnes, bedankt voor een onvergetelijke tijd! Eelke, Leo en Bo, super dat jullie er ook waren! En iedereen bedankt voor alle mooie berichtjes, ik verwacht er weer vele in het nieuwe jaar te kunnen lezen.

Update:
We zijn nu 6 dagen onderweg. Op dit moment zitten we in Plaza de Mulas (Basiskamp) op 4300m hoogte en Bo en ik voelen ons super. Net de dokterscheck gehad en alles was goed (een paar mensen mogen niet door).

  • 21 December 2006 - 15:16

    Sylvia:

    Hé kanjer, klinkt spannend allemaal dus nu gaat het beginnen het grote avontuur. Nu doe voorzichtig ik weet dat je dat bent. Heel veel plezier en doorzettingsvermogen maar daar ontbreekt het je niet aan. Ik denk aan je. Tot hoors kanjer! Kus,Sylvia.

  • 21 December 2006 - 15:37

    Jorge Bush:

    Oh yeah, you heard about Nine-eleven? You know what happened?

  • 21 December 2006 - 15:45

    Leo H.:

    Hallo Sander,
    Wat een verrassing om nu nog het bericht te lezen dat je al een week geleden schreef en op de website zou zetten. We zaten ons al af te vragen, wat er aan de hand was. En dat weet jij zelf waarschijnlijk ook niet. Wel is je hele site veranderd, terwijl hij toch niet zichtbaar 'stil heeft gelegen'.
    Hoe dan ook, we zijn blij met je nieuws. Het gaat dus goed, je bent gezond, en er komen geen 'gekke dingen'.
    W hadden jullie groet al op Bo's site gelezen, maar dit is natuurlijk veel fijner.
    Héél veel 'plezier' (?in de kou?)samen. De groep is leuk, hebben we begrepen. Zet hem op, hou je taai, en laat ons snel weten, wanneer alles achter de rug is (met foto's). Ook nog gefilmd?
    Heel veel liefs, en tot gauw.
    Pa.

  • 21 December 2006 - 15:50

    Khaalid:

    Ga je weer een berg beklimmen(6962m)? dat word weer een flinke kotspartij! :-)

    ben jaloers man.

  • 21 December 2006 - 16:11

    Mama:

    Heel blij weer wat van je te horen. Dus nu zit je al weer heel hoog en (droog) in de kou. Spannend. Het kamp in Plaza de Mulas heb ik op internet gezien. Leuk dat we je zo kunnen volgen. Doe je best en geniet ervan. Heel veel liefs,mama

  • 21 December 2006 - 16:37

    Jose:

    Succes op weg naar de top

  • 21 December 2006 - 16:47

    Gunmeister:

    he kanjer! lekker verhaal en lekkere fotos. heb jij internet in het basiskamp? het is ook echt een feestberg. laatste dag alweer van mijn vader in zuid amerika. MP was te gek. succes met de klim!
    chau

  • 21 December 2006 - 17:25

    Peter:

    Yo Sander,
    Wat geniaal allemaal! Ik denk dat ik het beklimmen vooralsnog maar even bij de Eifeltoren houdt volgende week, maar ben toch wel jaloers! Succes!

  • 21 December 2006 - 18:24

    Sjoerd:

    Gast respect!!

    Heel veel succes! Ook voor je buddy BO!!!!!

  • 21 December 2006 - 18:45

    Eelke:

    "Mijn ouders hoeven zich daarom geen zorgen te maken, we doen geen gekke dingen".

    Ik zie nog het hoopje rode kots van je liggen in de prachtige witte sneeuw op het topje van de Kili. Dat was op 5895 meter. Ik stel me voor dat dit nu een rood spoor naar de top wordt, met aan het einde misschien nog een uitgekotste lever of iets dergelijks. Nee, slaap maar zacht!

    Wat een gruwelijk mooi verhaal heb je er weer van gemaakt. Fijne nuances over vage situaties en weer niet ontbrekend, de gepaste hyperbolische humor. Nu dus die berg. Wens je echt ontzettend veel succes richting de top! Weet van de Kili dat je ook verstandige beslissingen kunt nemen, zelfs op grote hoogte en dus heb er toch wel vertrouwen in dat je levend beneden komt. Liefst met een vinkje!

    En om maar in Khaalids woorden te spreken, ben ook jaloers man.
    (maar dan wel echt)

  • 21 December 2006 - 22:45

    Agnes:

    Blij te horen dat jullie je zo goed voelen, en ik zal 26 dec zeker voor jullie duimen! Jij ook alvast prettige kerstdagen gewenst, en tot in NL!
    Groetjes

  • 22 December 2006 - 12:05

    Rolf:

    Eerst was er een aap, toen nog een, en er was zelfs een rechtoplopende aap zonder veel lichaamshaar en uiteindelijk is er de laatste stap in de evolutie: HEYNENlopithicus.

    Je foto's zijn wederom geniaal en fantastische manier van schrijven doet menig mens wensen bij je te zijn, Rolf incluis. Je bent weer geniaal bezig en er komt geen einde aan, en terecht! Geniet er goed van, laat even de 'stenen wachter' zien wie baas is.

    Ik bewaak hier conservatief Nederland wel in de hoop dat de inquisitie nog niet geinstalleerd is voor je terug bent.

    Amigo, doe je ding en heersch!

    Je broeder!

  • 23 December 2006 - 16:24

    Kristel:

    heey Sander!!
    Ik houd het kort maar krachtig :) Veel plezier in Rio...
    liefs

  • 28 December 2006 - 23:12

    Peter:

    Yo dude!
    Hebben jullie al getopt? Zou nu toch al zover zijn toch? Ben benieuwd naar je volgende verhaal!!!
    Peter

  • 30 December 2006 - 02:36

    Thea En Leo:

    Hoi Sander!
    Bedankt voor je telefoontje van zo-even! Via een ‘phone-box’ van een van de teamgenoten, begrijpen we. Het is bij jullie ongeveer 22:15 u maar hier al 3:15 uur in de morgen van 30 december. Of we al sliepen? Ja, tot een kwartier geleden. Toen werd ik wakker, en heb ik de computer aangezet, denkend: er moet onderhand toch een berichtje komen. Nee dus; en meteen ging de telefoon. Heerlijk je stem weer te horen! En zo enthousiast: weer aangekomen in het basiskamp Plaza de Mulas op 4300 meter. Jullie zitten dus feest te vieren! Gezellig.
    We zullen hier niet verraden, hoe ver je toch nog bent gekomen ondanks alles. Dat laten we graag over aan jouw eigen vertelkunst. We willen alleen even iedereen die zit te wachten (en dat zijn er héél velen) laten weten dat jullie het uitstekend maken en genieten (feliciteer ook Bo van ons!).
    Details en (ongetwijfeld schitterende foto’s) horen en zien we later wel. Nu zijn we erg blij met jullie nieuws!.
    Veel liefs,
    Pap en mam.


  • 01 Januari 2007 - 00:22

    Ghundi:

    he harold en kumar!`hoe ver je toch nog gekomen bent?´ lees ik bij je pa... dude gimme the light! ik neem aan dat hier een hele, hele goede verklaring voor is! afgevroren tenen vind ik niet goed genoeg. stel mij niet teleur.

  • 01 Januari 2007 - 01:51

    Jose:

    happy new year

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alexander

Het dagboek omvat de volgende reizen: Midden Oosten 2004 (6 weken): Egypte - Jordanie - Syrie - Libanon - Turkije Azie 2005 (3 maanden): India - Nepal - Tibet - China - Vietnam - Cambodja - Thailand - Hong Kong Afrika 2006 (2 maanden): Tanzania - Kenya - Oeganda - Rwanda - Ethiopie - Somalie Zuid Amerika 2006 (5 maanden) Peru - Bolivia - Chile - Argentinie - Uruguay - Brazilie - Paraguay Motorreis Afrika 2007 (5 maanden): Nederland - Belgie - Frankrijk - Spanje - Marokko - Westelijke Sahara - Mauritanie - Senegal - Gambia - Sierra Leone - Mali - Niger - Nigeria - Kameroen - Oeganda - Kenya - Tanzania - Zambia - Zimbabwe - Botswana - Zuid Afrika Turkmenistan 2009 NIET: Verenigde Staten 2008 (1 maand): Californie - Arizona - Utah - Nevada Zuid Amerika 2008 (1,5 maand): Brazilie - Bolivia Rusland 2009 (2 weken) Abu Dhabi (4 maanden): Abu Dhabi - Dubai Zuid Amerika 2009 (2 weken): Bolivia - Peru Turkmenistan 2009/2010 (3,5 maand) Turkmenistan 2010 (6 weken)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 137247

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn Reisdagboek

Landen bezocht: