Tibet - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu Tibet - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

Tibet

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

28 Juli 2005 | Nederland, Amsterdam

Lieve mensen,

Vanuit Kathmandu zijn we een dag of 5 geleden vertrokken richting Tibet. De tocht hierheen was echt fantastisch, extreem steile bergen met een rivier beneden en alles om ons heen was groen, groen, groen. De bergtoppen verdwenen boven ons in de wolken en het leek dan ook of de honderden watervallen direct uit de wolken kwamen. Tegen de avond bereikte we de 3,5km grens waarna het landschap ineens in woestijn veranderde. 's Nachts hebben we zeer slecht geslapen en kreeg Sander alle verschijnselen van Acute Mountain Sickness. Extreme hoofdpijnen, koorts en overgeven en dit is eigenlijk 2 en een halve dag zo gebleven. De weg naar Shigatse was ook weer te bizar voor woorden. In iedere vallei is een klein dorpje met een paar huisjes en heel vriendelijke mensen, ze zwaaien en lachen naar iedereen (dit doen zelfs de Tibetaanse bouwvakkers).
Eergisteren werd onze 7 urige trip 15 uur omdat we tegen de avond vast kwamen te zitten in de modder met de bus. Het mooie was dat wel 50 tibetanen ons kwamen helpen, trekkend met een touw in de regen en in de uitlaatgassen (mooie foto's). De eerste keer trokken ze ons eruit wat een vrachtauto niet was gelukt, maar 5 minuten later was het nog veel erger en moest een graafmachine uit een naburig dorp ons eruit komen trekken. Deze dag en de volgende zijn we verscheidene bergpassen van +5000m gepasseerd waarvan de hoogste 5220m. Ook hebben we de voet van de mt. everest(8850m) en mt. Lhotse(+8400) zien liggen maar de bergen zelf lagen in de wolken, een tocht naar basecamp was dan ook niet de moeite waard helaas. In Shigatse hebben we het klooster bezocht met binnen het grootste bronzen beeld ter wereld (26m hoge buddha) en in Gyantse het fort (ook weer kunnen genieten van een super uitzicht, de kleuren zijn hier zoveel helderder). We komen hier in Tibet best wat Nederlanders (stuk of 10) tegen welke allemaal uit Brabant komen :D. Gisteren hebben we aan de voet gestaan van een berg van 7191m (naam helaas kwijt, maar foto's komen er snel aan).
Gisteravond zijn we in Lhasa aangekomen. Op de weg hierheen kwamen we langs talloze Chinese enclaves en het oude Lhasa (van 50 jaar terug) zelf is totaal weggevaagd door de Chinezen welke er een goedkoop uitziende kermis van gemaakt hebben met overal kitsch gebouwen en neonlichten. Er zijn ook niet veel echte Tibetanen meer te bekennen.
Het Potala paleis staat er gelukkig nog wel en ziet er ongeloofelijk mooi uit, liggend op een bergtop midden in de stad. Vandaag hebben we besloten niet veel meer te doen (alleen ticket boeken naar Chengdu en tour naar Namtso Lake). Morgen gaan we alles in de stad bekijken.
Dit was 'm weer, tot snel en de foto's staan er vanavond op. Daaaaaaaaaaaaaaaaag

• 28 Juli 2005 - 09:10

Marijke:

Jullie vakantieverhalen zijn erg cool! Ben erg benieuwd naar jullie foto's.

• 28 Juli 2005 - 10:24

Marian & Tony:

Hallo Heren, Sander ik hoop dat je nu wel weer helemaal het heertje bent? wat vervelend dat je ziek bent geworden..Wederom weer een spannend verhaal van jullie avonturen gemaakt, we zijn heel benieuwd naar de fot's en het "live" verslag. Mannen veel plezier nog, en wacht met spannning af naar jullie volgende verslag!

• 28 Juli 2005 - 11:06

Nynke:

Dit bericht van Rolf wil ik even nuanceren: ze komen niet alleen Brabanders tegen, en daar ben ik het levende bewijs van! Ookal is het noorden tot nu toe nog niet zo goed vertegenwoordigd geweest, we zijn er wel hoor! (voordat die Brabanders zich te wereldwijs gaan voelen...)
    Nynke uit Groningen

• 28 Juli 2005 - 11:12

Sylvia:

Hoi Broertjes, wat een geweldig verslag weer. Wat ontzettend balen Sander dat je wéér zo ziek was. Wat je er al niet voor over moet hebben he! Maar ja als ik jullie verhalen zo lees is het meer dan de moeite waard en hoop ik dat je het weer snel vergeten zal zijn. Fantastisch zoals jullie die landschappen beschrijven en ik ben dan ook reuze benieuwd naar de foto's. Veel plezier samen en tot snel weer kusjes Sylvia

• 29 Juli 2005 - 09:22

Nicky Und Lukas:

Liebe Onkel Rolf und Sander,
    Wir finden eure Weltreise super. Das ist Klasse!
    Opa hat uns gezeigt, wo ihr alles hingeht. Heftig!
    Wenn ihr Zeit habt, möchten wir eine schöne Karte bekommen.
    Wir daumen für euch.
    Viele Grüssen aus Nuenen und Bruchmühlen.

• 29 Juli 2005 - 10:57

Alexander (ikzelf Dus):

Vandaag in Lhasa liepen wij Rini en Thea tegen het lijf (onze tantes) beneden bij het Potala paleis. Echt toevallig en leuk om even bij te kletsen.

• 29 Juli 2005 - 17:55

Lieke:

Neven!
    Wat een super verhalen allemaal! Echt mooi om te lezen. En wat toevallig dat jullie onze peettantes daar tegen het lijf liepen! Wel mooi. Jammer Rolf, dat ik je laatst niet meer even heb gesproken, maar dat komt vast wel weer. En hopelijk gaat het met jou nu weer goed Sander! Geniet er samen nog enorm van en ik wacht weer op jullie volgende verslag!
    Liefs xxx Lieke

• 31 Juli 2005 - 10:36

Thea En Leo:

Hallo Reisgenoten!
    Is het gezelschap nog compleet? En gaat er ook iemand mee naar China?
    De laatste reisbeschrijving was weer geweldig. We zien de watervallen zo uit de wolken donderen.
    Wel een tegenvaller van dat basecamp zeg; maar je kunt niet alles hebben. Troost je met alleen maar modder en behulpzame Tibetanen. Bombay telt zo'n duizend doden, en de moessonregens gaan er weer tekeer!
    Hebben jullie nog tips gehad van Rini& Thea, of hebben jullie vastgelegde plannen? We zijn erg benieuwd naar jullie verdere avonturen daar op het Dak van de Wereld.
    Agnes heeft plaats voor 100 extra foto's geregeld; beschikbaar vrij snel na het weekend, denkt ze.
    Jongens, hou je taai; geniet, en . . . bericht ons!
    veel liefs,
    jullie fans.

• 31 Juli 2005 - 14:09

Hai Bekpekkers!!!!!:

Hopelijk blijft alles goed gaan met onze reislustige Palesheintjes. Hoedt jullie voor vogel-en builenpest in China en aanverwante Staten.De bergziekte heeft Sander althans alweer overwonnen en dus de nodige antistoffen opgeslagen.Nu Rolf nog!! Maak je niet druk boys, jullie kan verder niet veel gebeuren want jullie hebben honing in je ransel. Trouwens, wij zijn ook op vakantie.Comfortabele bungalow, privé-zwembad en lots of privacy. Dit alles genieten wij in Backyardia.Volgende week trekken wij weer door naar Grün im Hintergarten en de week daarop zitten we in Jardinvert!!!Dit alles met dezelfde faciliteiten.We hebben gehoord dat in jullie streken de zwijntjes niet erg gezond zijn.Een streptokockachtige varkensbacterie die voornamelijk link is bij het slachten en de aanraking van de dode dieren. Jullie zochten toch geen vakantiebaantje hè? Leuk om jullie ervaringen te lezen. Wel confronterend hoor die foto van een lijkverbranding waar zo te zien een nog jeugdige hand en voet uitstaken. Ze moeten de boel daar toch een beetje netter verpakken vinden wij.Nou mannenbroeders tot een volgende keer.Blijf gezond en geniet met volle teugen wees alert en kijk uit jullie doppen!!! Tsjou Leonie en Kees.

• 01 Augustus 2005 - 17:37

Agnes:

Er is ruimte voor meer foto's dus kom maar op!!
    Kus!!

• 02 Augustus 2005 - 09:20

Sonja:

Hallooooooooo!!!

Wist helemaal niet dat jullie žo een site hadden! Alles goed? Even snel vanuit een žeer warm en žonnig Kroatie... heb het allemaal nog even niet geležen, doe ik als ik thuis ben...Heel veel plezier verder en geniet lekker door! Ik ga žo verder naar Slovenie! Ok mooi...
    En Thea en Leo: Kom volgende week weer es aanžetten!
    Dikke kus, Sonja

• 02 Augustus 2005 - 15:01

Martien En Mieke:

Jesus jongens wat maken jullie veel mee zeg, ben soms best wel jaloers wij zijn niet zo avontuurlijk als jullie ingesteld maar dit is toch wel heel wat hoor. Hoop dat het de komende maand ook weer vol avontuur is maar zorgen dat je niet ziek wordt he. Wat bijzonder leuk is geweest dat jullie
    Rini en Thea hebben ontmoet. Dit betekent concreet (dit is een opmerking van iemand van de kouwe kant van de Javalaan) dat wat je ook doet waar en ergens JE NEVER OM EEN HEIJNEN HEENKUNT. (HA HA) Lieverds (hoor mij) nog heel veel plezier en denk er om cuidado he???

• 03 Augustus 2005 - 13:06

Rolf:

fantastisch al jullie berichten! We zijn net terug uit Nam Tso lake en dat was wederom een briljant mooie ervaring. Nu zitten we in een tamelijk luxe hotel en vliegen morgen heel vroeg naar China voor de laatste 2 maanden China. We hebben weer veel foto's, maar die plaatsen we wel in China.
    Gegroet allen en tot snel!

• 03 Augustus 2005 - 16:19

Roelf Jan:

Het is toch wederom niet te begrijpen. Ik de keuze van hard werken in de grote mensenwereld, zij! te lanterfanten.....hahah
    Ontzettend geweldig deze reisverslagen, en ik lees ze ook nog. josti's, succes verder, en geniet ervan. Ik heb een gevoel dat dit nooit te overtreffen is.. ( dat zei ik ook van de vorige reis??!!!)

gegroet!

• 04 Augustus 2005 - 06:29

Joost:

Rolf,
    leuk om je ervaringen te lezen op jullie site. Maar waarom niet alles eerlijk vertellen? Zo mail je mij dat je gaat trouwen met een Tibetaanse monnik...zou je je familie en vrienden daar niet eerst van op de hoogte stellen?
    Veel plezier daar nog en geniet met volle teugen van de momo's en Yak-boter-thee.
    Gegroet, Joost

• 05 Augustus 2005 - 17:45

Khaalid:

Gasten,
    Leuke foto's en verhalen. Sander last van hoogtevrees? beloofd wat voor volgend jaar. Hoe wil je Kilimanjaro beklimmen Sander, als je nu al ziek wordt van heuveltjes!! :-)

• 07 Augustus 2005 - 11:08

Eelke:

ja, heuveltjes ja...

• 07 Augustus 2005 - 11:53

Bergbeklimmert:

Khaalid, vergeleken met de Himalayas zijn die bergjes in Somalie en Tanzania maar 'spielerei'!

• 07 Augustus 2005 - 20:54

Sylvia:

Sjezus wat een magnefieke foto's zeg. Ik krijg er kippenvel van!! Werkelijk fantastisch. En wat zien jullie er goed uit! Heerlijk om te zien. Liefs, mis jullie, een ietsiepietsie. dikke kus Sylvia

Alexander

Het dagboek omvat de volgende reizen: Midden Oosten 2004 (6 weken): Egypte - Jordanie - Syrie - Libanon - Turkije Azie 2005 (3 maanden): India - Nepal - Tibet - China - Vietnam - Cambodja - Thailand - Hong Kong Afrika 2006 (2 maanden): Tanzania - Kenya - Oeganda - Rwanda - Ethiopie - Somalie Zuid Amerika 2006 (5 maanden) Peru - Bolivia - Chile - Argentinie - Uruguay - Brazilie - Paraguay Motorreis Afrika 2007 (5 maanden): Nederland - Belgie - Frankrijk - Spanje - Marokko - Westelijke Sahara - Mauritanie - Senegal - Gambia - Sierra Leone - Mali - Niger - Nigeria - Kameroen - Oeganda - Kenya - Tanzania - Zambia - Zimbabwe - Botswana - Zuid Afrika Turkmenistan 2009 NIET: Verenigde Staten 2008 (1 maand): Californie - Arizona - Utah - Nevada Zuid Amerika 2008 (1,5 maand): Brazilie - Bolivia Rusland 2009 (2 weken) Abu Dhabi (4 maanden): Abu Dhabi - Dubai Zuid Amerika 2009 (2 weken): Bolivia - Peru Turkmenistan 2009/2010 (3,5 maand) Turkmenistan 2010 (6 weken)