Huayna Potosí, 6088m - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu Huayna Potosí, 6088m - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

Huayna Potosí, 6088m

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

02 Oktober 2006 | Bolivia, Cochabamba

Na een week hard werken was het dan eindelijk tijd voor een week vakantie. Tas en Thijs besloten om het vliegtuig naar Buenos Aires, Argentinië te pakken; Gunnar, Agnes en ik gingen naar La Paz om de Huayna Potosí (6088m) te beklimmen. Om de tijd te doden, we moesten namelijk acclimatiseren vanwege de hoogte, hebben we wat cultuur gesnoven aan het Titicacameer en zijn we naar Peru gegaan op onze visa’s te verlengen. Verder hebben we Chacaltaya (5440m) beklommen, de hoogste skipiste ter wereld, en liepen we in La Paz nog twee vrienden van Theo tegen het lijf, Rutger en Violet.

Tiahuanaco is Bolivia’s belangrijkste archeologische bezienswaardigheid. Helaas is er erg weinig bekend over de mensen die de stad hebben gebouwd, maar er zijn veel overeenkomsten met het veel latere Incarijk. De plek zelf viel erg tegen; de zonnepoort was klein en stond redelijk op zichzelf met een lelijk hek eromheen. De rest van de ruines waren erg beschadigd en de grote piramide was een grap (toen we vroegen waar ie was, kregen we te horen dat we er al op stonden).
Voor dat we Tiahuanaco bezochten, het ligt erg dicht tegen Peru aan, zijn we onze visa’s gaan verlengen. We dachten dat de grens oversteken en meteen weer terug gaan de snelste en slimste oplossing zou zijn; helaas dachten de Peruanen daar anders over. Het eerste verhaal dat ze ons voorschotelde was dat we 24 uur moesten wachten, daarna vertelde ze ons dat we via een andere grensovergang, een paar uur verderop met de bus, dezelfde dag nog het land konden verlaten; Tiahuanaco zat er dus niet meer in. Na ons erg opgewonden te hebben over dit bureaucratische gezeik werd ons aangeboden dat we voor $10 per persoon meteen weer terug konden (één zielig stempeltje dat niemand controleert), en dat hebben we dan maar gedaan.

Na de ‘culturele uitspattingen’ en de top van Chacaltaya bereikt te hebben was het tijd voor hetgeen we gekomen waren, de Huayna Potosí. De eerste dag zou in het teken staan van ijsklimmen. Helaas kwamen we tijdens onze wandeling, van het eerste kamp op 4700m hoogte naar de gletsjer, in een sneeuwstorm terecht en ging dit avontuur dus niet door. Dag twee zijn we met onze 15kg zware tassen naar ‘high camp’ geklommen op 5130m hoogte, vanwaar we diezelfde nacht om 00.30u zouden vertrekken naar de top. Helaas gooide wederom een sneeuwstorm roet in het eten. De volgende ochtend om 6.00u ging de storm liggen en konden we vertrekken. De top zat er helaas niet meer in, in verband met lawinegevaar later op de dag, als de temperatuur toenam. Wel zijn we naar wijlen ‘Campo Argentina’ (dit kamp op 5600m hoogte is een aantal jaar geleden voorgoed gesloten nadat een Israëlische toerist ging plassen en hierna nooit meer is gevonden; het barst hier dan ook van de oneindig diepe gletsjerspleten waar we ook een aantal keer overheen moesten klimmen) gelopen door een meter sneeuw. Aangezien Agnes ’s ochtends ziek werd en over moest geven is ze niet meer mee gegaan tot aan de ijswand op 5700m hoogte; wel heeft ze de eerste sneeuwhelling nog meegepakt, welke erg zwaar was.
Gunnar, ik en de gids Mario vonden het bij de ijswand wel welletjes geweest, en hebben besloten om terug te keren (de meters dikke sneeuwlaag en de brandende zon waren, naast het toenemende lawinegevaar, de beslissende factoren hierin; en natuurlijk hadden we geen zonnebrandcrème meegenomen).
Beneden aangekomen kwamen we erachter dat we onwijs verbrand waren, en tegen vijven werd ik nog beloond met sneeuwblindheid voor een aantal uur (ik was namelijk vergeten m’n zonnebril op te zetten voor een uur op de sneeuwhelling). Ondanks de teleurstelling dat we de top niet hebben kunnen bereiken was de tocht toch zeker een succes te noemen. De uitzichten waren echt weer ‘top of the bill’, en de sportieve uitdaging was ook zeker weer de moeite waard (we zijn zelden zo diep gegaan).
Het was kortom weer een mooi avontuur, wat de zin om andere toppen te bedwingen weer verder heeft aangewakkerd (zeker ook bij Gunnar).

Ik zou zeggen, kijk even naar de foto’s, want die zijn zeker wéér de moeite waard.
En iedereen nog bedankt voor de reacties van de vorige keer!

• 02 Oktober 2006 - 07:16

Kristel:

heey sander! Vraag me bijna af wat jij nog niet gedaan hebt! echt helemaal super! En de foto van de zon die net boven de bergen uitkomt,echt een plaatje...! liefs xxx

• 02 Oktober 2006 - 07:42

Mama:

Wederom een mooi verhaal en prachtige foto's, maar ik ben toch .blij dat jullie weer veilig op je stekje in Cochabamba zitten. Bedankt Sander ik heb er weer echt van genoten. Veel plezier en werk ze. Veel liefs.

• 02 Oktober 2006 - 07:45

Tony & Marian:

Hoi super klimmer! Zou denken dat je wel genoeg geklommen had..wederom weer goed gedaan! Weer een mooie ervaring erbij! en hele mooie foto's..trui van agnes vind erg mooi.Werk ze weer, en tot je volgende bericht! groetjes Marian en Tony.

• 02 Oktober 2006 - 08:44

Sylvia:

Grandioos Kanjer! Boliva doet je goed zo te zien, so don't worry :). En wat betreft de klim, tja in één woord FANTASTISCH. Ik ben echt heel erg jaloers als ik dit zo zie wat jullie doen, meemaken en ervaren. Op naar de volgende top!

• 02 Oktober 2006 - 10:51

Rini & Thea:

Hoi Sander Hillary, helemaal te whaauw man,GVD!
    Wat ben je bruin, hoe kan je nou je zonnebril en zonnebrandcreme vergeten?? Je bent op gevaarlijk gebied, een klein fataal vergissinkje en je vertelt het nooi meer na, net zoals die Israelier. Zoals ik je al mailde GLETSJERS KUNNEN LEVENSGEVAARLIJK ZIJN. Daar verdwijnen wel meer bergbeklimmers! Waar in bergen ook veel mensen mee verdwijnen is met foto's maken. Zonder na te denken nog een stapje achteruit of vooruit en zoef weg.
    Jammer van de sneeuwstorm maar wat je nu bereikt hebt is weer TOP!
    Werk ze maar weer voordat wij gaan denken dat studenten in het buitenland alleen maar genieten (en waarom zou je ook niet?)Als je eenmaal in het bazen circuit zit (een baan en echt werken dus, gna, gna) moet je het weer met 1, hooguit 2 vakantietjes per jaar doen. Dus GENIET jongen.
    Trouwens ook weer zeer gave foto's
    Veel liefs van Rini & Thea

• 02 Oktober 2006 - 11:28

Rolf:

Amigo, wat ben je weer goed bezig. PIEKEN! Zoals dat een ware Heynen betaamt!
    Je maakt me weer trots en lichtelijk jaloers. Maar zoals wij dat doen, zien we kansen, krijgen we kansen en dwingen we kansen af.
    Veni, vidi vici...

• 02 Oktober 2006 - 11:30

Rolf:

Amigo, wat ben je weer goed bezig. PIEKEN! Zoals dat een ware Heynen betaamt!
    Veni, vidi vici...

• 02 Oktober 2006 - 15:28

Sjoerd:

Yow kerel,

Tof verhaal. Laffe smoes dat je niet naar de top kon. Maar goed, aan gezien je wel op die andere top bent geweest en ik je graag levend terug zien vergeef ik het je! Echt mooie pica's!

Latersss

• 02 Oktober 2006 - 17:13

Roy:

Sander! Mooie foto's...respect.

• 03 Oktober 2006 - 02:42

Gundhi:

allejezus wat zijn wij een koningen! Sander vond het super om met jou Huayna Potosi te beklimmen. ik vond het geweldig. Chau en buenos... dias. perfecto sander

• 03 Oktober 2006 - 02:57

Gunnar:

Sander, kijk je wel een beetje uit op die steile helling :)

• 03 Oktober 2006 - 18:46

Eelke:

Wouw!!
    Wat the fuck weer een overdonderend mooi verhaal over jullie belevenissen. Maar dit keer zijn die foto´s van de klim het meest impressive! wat een verschil met die (welke ook alweer?) eerdere klim in Afrika, oogt allemaal een stukje kouder, stijler en met die hakmessen weet ik niet of ik de humorgrens wel met jullie over zou durven...

Zonsondergang, lijst m in!

Hoge toppen, diepe dalen. kom net uit de diepte van de Caribische zee en kijk ´op´ tegen jullie verhaal.

chiao!

• 03 Oktober 2006 - 22:12

Boggystyle:

Jo DudeMASTER!!

VETTE foto's deze keer man! Mooi geprobeerd die berg....maakt mij iets minder jalours...wat betekent dat ik m OOK ga doen...en DUS OOK een attempt ga maken voor de top!! Aiiight!!???, Wanneer?? Direkt NA de Aconcagua!

Hasta la VICTORIA!

Siempre

• 03 Oktober 2006 - 22:33

LOCO:

Jo LOCO, koop s ff een simkaartje zodat ik je ff kan bellen op SCHAPPELIJKE tijden...ALLRIHGT!!?!?

Boggy

p.s wanneer ben je 's avonds thuis? (Nederlandsche tijd)

• 04 Oktober 2006 - 14:45

Jose:

Geen zonnebrandcreme???

Vergeten je bril op te zetten??

Moet ik soms langs komen om op jullie te letten?

Schitterend verhaal en prachtige fotos.

• 06 Oktober 2006 - 11:47

Leo Heynen:

Hoi Sander!
    Van mijn kant zul je geen herhaling krijgen van alle loftuitingen over jullie spannende avonturen en soms adembenemende foto’s. Ik probeer hier iedereen wijs te maken dat je serieus stage loopt in Bolivia, en ook nog Spaans leert.
    Laatste nieuws uit de Nederlanden: Rolf heeft 4 oktober zijn bestuursjaar bij de SPIL afgesloten. Ter gelegenheid van het 5de lustrum hebben ze een zeer fraaie Almanak uitgegeven onder de titel ‘Spreken is zilver, zwijgen is fout?’, en met een flitsend voorwoord van de aftredende voorzitter. Ergens in het midden daarvan schrijft Rolf:
    “Terugblik: Vijfentwintig jaar terug werd Griekenland lid van de Europese Unie, vernietigde Israël de Iraakse kernreactor Osirak, werd het gegijzelde personeel van de Amerikaanse ambassade in Iran vrijgelaten na 444 dagen, protesteerden 300.000 mensen in Amsterdam tegen het NAVO besluit om atoomraketten in West-Europa te plaatsen en werd Alexander Heynen geboren.”
    Je ziet: het belangrijkste nieuws tot slot, als een klap op de vuurpijl!
    Liefs,
    Pa.

• 06 Oktober 2006 - 16:56

Mama:

Gisteravond proberen te bellen, maar het was continu in gesprek. Rolf en Tessa waren hier. We waren naar de bruiloft van Yuri en Michelle geweest. Heel leuk en toen dachten we jou even te bellen.Helaas, maar morgen bellen we even. Veel liefs

• 09 Oktober 2006 - 13:59

Khaalid:

Mooi verhaal weer Heynen. Als je zo doorgaat, kan je beginnen met het schrijven van een reisboek. :-)

BackPeddoo!!!

• 11 Oktober 2006 - 11:23

Koning!
    Hoe gaat het met u? Ik krijg werkelijk geen genoeg van je foto's, je bent een ware inspiratiebron voor de achterblijvers.
    Geniet er goed van, broeder, het zij je gegund.

Mucho cerveza por favor!!!

Adieu

Rolf

• 11 Oktober 2006 - 17:35

Mama:

Is Rolf ook stiekem bezig met spaans? Maar als je dorst hebt dan leer je snel de juiste woorden, volgens mij zelfs in het chinees. Ik heb de foto's van Agnes al bekeken. Geweldig leuk en ik hoop ook van jou snel iets te zien en te horen. Wat was dat trouwens voor een beestje dat je in je armen had? Heel veel liefs.