Líneas Aéreas Canedo - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu Líneas Aéreas Canedo - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Alexander Heynen - WaarBenJij.nu

Líneas Aéreas Canedo

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

16 September 2006 | Bolivia, Cochabamba

-Al doende leert men-

De stage in Bolivia is dan eindelijk begonnen; de windmolens zijn het niet geworden (en blij toe). In plaats daarvan werk ik nu (of loop stage, net wat je zelf wilt) samen met Agnes bij een klein familiebedrijfje van de familie Canedo. Het bedrijf wordt geleid door Cmdte. Rolando Canedo López (aka El Commandante); een man van weinig woorden met een militaristische inslag en een voorliefde voor zowel ellenlange verhalen alswel zijn bedrijf én definities. Tijdens zijn ellenlange quasi-filosofische betogen over het leven, een moersleutel of eten vraagt hij ‘the exact definition of every word’, want dat is ‘very important; because if you don’t know the exact definition, you don’t know what you’re doing’! Verder zijn in zijn boekje ‘Punctuality’, ‘Respect’ en ‘Discipline’ (PRD), de hoofdingrediënten voor een succesvol bestaan. Kortom een warme lieve man, waar ik het nu al goed mee kan vinden.

‘Lineas Aéras Canedo’ is een vliegtuigmaatschappij waar rijke mensen (indianen vallen hier over het algemeen niet onder; helaas is er erg veel racisme hier, wat me behoorlijk tegen valt) een privé vlucht kunnen boeken met keuze uit verschillende soorten vliegtuigen. Verder worden er DC-3’s (volgens mensen van mijn studie één van de ‘Quote’ Geilste vliegtuigen ooit gemaakt ‘/Unquote’) opgeknapt om daarna te verhuren of door te verkopen. Aangezien ik een gans nog niet van een eend kan onderscheiden (laat staan wist wat een DC-3 was) deed het me in eerste instantie niet zo heel veel. Wat me daarentegen vooral aantrok in het werk was dat we, in plaats van veertig uur per week voor (en niet achter) een computer zitten te ‘nerden’, mee mochten gaan helpen met het uit elkaar halen, schoonmaken, en weer in elkaar zetten van een groot oud vliegtuig (uit de jaren veertig), waar alles nog mechanisch gestuurd is.
En zo krijgen we nu, sinds afgelopen vrijdag, een versnelde cursus in alle aspecten van de praktische vliegtuigbouw. Op vrijdag, onze eerste werkdag, begonnen met het uit elkaar halen van een kapotte generator (‘A generator is any piece of equipment which converts mechanical energy into electrical energy by electromagnetic induction’, remember that, otherwise you’re useless!’). Nadat we enkele tientallen losse onderdelen voor ons hadden liggen, begonnen we schaapachtig alles met benzine schoon te maken en te testen. Helaas was het kritieke onderdeel ‘beyond repair’ en nu moeten we tot maandag wachten om de generator weer in elkaar te zetten (mét nieuwe magneetspoelen). Verder moeten we (eigenlijk mogen) gereedschap of onderdelen die niet voorhanden zijn zelf gaan maken. Ik, met mijn twee linkerhanden (waarvan de meest linkse op onverklaarbare wijze nét iets gespierder is dan de andere), heb nog geen idee hoe we dit gaan doen, maar heb er alle vertrouwen in! We worden op de werkvloer namelijk geholpen door de Boliviaanse Manuel (uit Fawlty Towers); hij spreekt géén engels, maar wel onverstaanbaar Spaans. Af en toe komt Robby (Roberto Canedo, de jongste zoon van El Commandante, ‘Top Gun - Tom Cruise’ wannabe en verder een verdomd aardige vent) vragen of alles goed gaat. Kortom, een erg leuk bedrijf waar ik naar uitkijk om de komende maanden rond te hangen.
Ik ga nu maar weer eens naar een sterrenrestaurant een Argentijnse Lomo van 400gr, voor de prijs van een halve Big Mac, naar binnen werken, want het wordt weer een zware avond in de Pimiente Verde!

Allright, keep ‘m posted en als je me mist à Bellen!

Ps. Foto’s volgen over een paar dagen, maar gaan zeker de moeite waard zijn!
Pps. Voor alle mensen die zo aardig waren om me te mailen; ja, ik ben een beetje lui geweest, maar ’t was ook erg druk hier, dus die mails komen eraan!

  • 16 September 2006 - 07:47

    Roy:

    Wat was ook alweer de naam van die maatschappij waar jij aan de vliegtuigen klust??...

  • 16 September 2006 - 07:47

    Roy:

    oja, 2 linkerhanden zijn erg handig als je linkshandig bent!

  • 16 September 2006 - 08:49

    Sjoerd:

    Uhm, begrijp ik het nu goed dat JIJ, Alexander Heynen, aan vliegtuigen aan het sleutelen bent met het uiteindelijke doel dat ding weer luchtwaardig te krijgen...??? Mmm OKeey...

    HAHAHAHAHA

  • 16 September 2006 - 16:36

    Nelleke:

    Klinkt helemaal super! Lijkt me wel wat, beetje vliegtuigsleutelen! Maar gezien bovenstaande opmerkingen ben ik toch wel benieuwd wat jullie ervan gaan bakken... :-) En dan natuurlijk nog jullie ronduit asociale optrekje. Das toch niet meer normaal?! Leuk hoor! Geniet ervan! x

  • 16 September 2006 - 22:20

    Leo Ideler:

    Leuk je vehalen te lezen.
    Die Commandante lijkt me een interessante afstudeer opdracht.
    Jullie hebben het goed geregeld. Ga zo door.
    Ben zeer benieuwd naar de foto's.

  • 17 September 2006 - 16:20

    Michiel:

    Zo, nou ik zit hier ook wel prima tussen de nederlanders eigenlijk... Heynen succes ermee!

  • 18 September 2006 - 06:47

    Tony & Marian:

    Die stage heb je al goed geregeld, klinkt allemaal veelbelovend, ben benieuwd of je aan het einde van je stage ineens twee rechterhandjes hebt ;-), veel plezier, en tot horens!

  • 18 September 2006 - 15:24

    Rolf:

    Commandante,

    Je hebt het toch weer beter voor elkaar dan ik. Alleen worden mijn handen niet vuil van de olie. Ik ben weer jaloers op je verhalen, die je altijd mooier weet te vertellen dan ze zijn (dit spreekt in beide gevallen voor je!). Ik hoop dat je er erg veel van opsteekt en dat je spaans beter wordt dan je klustechnieken.
    En eet nog een lekker jong en mals biefstukje van mij, die is je gegund! Ook daar wil ik foto's van zien.
    Ik zit nu lekker op mijn kantoor je verhalen te lezen met lichtelijk jaloerse trekjes.
    Amigo ik mis je en kom in februari maar snel terug!
    Adios

  • 18 September 2006 - 19:28

    Sylvia:

    Het klinkt weer goed broertje, ik ben blij, dat mocht ik naar je toe komen, dat ik je dan tref in Peru en niet ergens in Bolivia en dan nog ergens een binnenlandse vlucht nodig heb. Waar jij dan toevallig aan "geklust" hebt!!! :)
    By the way!!Niet alles geloven wat Rolf zegt hoor, hij DOET heeel Zielig maar zit heel decadent te wezen op zijn eigen privé-kantoor met een riant salaris. So no mercy!
    Klinkt verder weer tof. Kus. Adios.

  • 19 September 2006 - 09:50

    Senne:

    Yo Sander! Nu maar eens een berichtje het schoot er steeds bij in! Nog even lui als altijd...
    Super al die verhalen, vraag me dan toch af waar het bij mij verkeerd is gegaan! Maar na je stage daar zou ik je naam laten veranderen en plastische chirurgie uitvoeren om je identiteit compleet te veranderen... Anders kom je nooit weer ergens aan de bak als vliegtuigmonteur... Succes daar! Aan de foto´s te zien zal dat wel lukken!
    Mzzl Senne

  • 19 September 2006 - 22:28

    Bo:

    Wat een vette foto's!!!

    Jo LOCO, vul die application form nou eens in en stuur m ff op, je hebt echt nog één dag!!

    Hasta la invullllllen met je DONDER!!

  • 21 September 2006 - 07:09

    Reinout:

    Ideetje,
    Wat is het bereik van zo'n DC-3? Kom je me ff ophalen?
    Doei!

  • 21 September 2006 - 09:35

    Leo:

    Jouw opa Heynen, Sander, begon als jongeman (in de oudheid)eerst als smid. Je lijkt sprekend op hem. Prachtige foto's!
    Liefs,
    Pa.

  • 22 September 2006 - 18:25

    Marieke:

    hoi,
    wij zijn jullie hier in bolivia (cochabamba) tegen gekomen. jullie vroegen aan ons waar wij uit gingen, nou we gaan meestal naar piementa. we gaan dit weekend ook, met heel de groep nederlanders. miss komen we jullie wel tegen.
    groetjes marieke

  • 22 September 2006 - 19:08

    Eelke:

    Sander, ik las weer met veel plezier je verhaal. Fraai hoe je de interactie met mensen uit andere culturen omschrijft. Ik zou bijna zeggen, ga een boek schrijven!

  • 23 September 2006 - 12:44

    Sil En Rolf:

    Sander,

    We hebben de foto's nog eens goed bekeken, maar denken toch dat ze met Photoshop bewerkt zijn. De combinatie Sander / gereedschap, is volgens ons niet mogelijk.

    Gaarne reactie,

    Sil en Rolf

  • 24 September 2006 - 02:48

    Sander:

    Ik en gereedschap, dat is 2 handen op één buik.

  • 24 September 2006 - 11:45

    Mama:

    Ben weer terug uit Duitsland,was een gezellige week en prachtig weer. Heb weer volop gemoten van je verhaal en de foto's zijn schitterend, vooral met jou in overall, het lijkt net echt!!!! veel liefs

  • 25 September 2006 - 19:26

    Theo:

    Ben jij geen vriend van Theo?? Gaaf man dat je Hennie en Violet bent tegengekomen! Toeval bestaat niet...

    Groet Theo

  • 25 September 2006 - 21:33

    Violet & Rutger:

    Ongelooflijk wat een grap!

    We wilden morgen naar Oruro en via daar door naar Uyuni, maar we kunnen geen kant op. Weer blokkades tussen Oruro en La Paz. Leuke grappen hebben die Bolivianen toch.
    Misschien een optie om via Cochabamba te vliegen en via daar met de bus naar Oruro en door met de trein. Maar kost flink wat donnies.
    Rutger is ziek geworden dus hebben niet veel haast.

    Wanneer gaan jullie weer richting C.?
    Leuke dingen gedaan vandaag in La Paz??

    Ik hoor het wel!

    Groetjes Violet ook van Rutger die ziek in zn nest ligt.

  • 26 September 2006 - 19:28

    Violet En Rutger:

    Wat een gedoe wat een gedoe!
    Maar we hebben 2 vliegtickets morgenochtend naar Cochabamba.
    Vrijdag gaan we door naar Oruro helaas helaas.
    Heb jij nog een gouden tip voor hotels-hostels en restaurantjes.
    Ik hoor het graag!

    Groetjes uit La Paz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alexander

Het dagboek omvat de volgende reizen: Midden Oosten 2004 (6 weken): Egypte - Jordanie - Syrie - Libanon - Turkije Azie 2005 (3 maanden): India - Nepal - Tibet - China - Vietnam - Cambodja - Thailand - Hong Kong Afrika 2006 (2 maanden): Tanzania - Kenya - Oeganda - Rwanda - Ethiopie - Somalie Zuid Amerika 2006 (5 maanden) Peru - Bolivia - Chile - Argentinie - Uruguay - Brazilie - Paraguay Motorreis Afrika 2007 (5 maanden): Nederland - Belgie - Frankrijk - Spanje - Marokko - Westelijke Sahara - Mauritanie - Senegal - Gambia - Sierra Leone - Mali - Niger - Nigeria - Kameroen - Oeganda - Kenya - Tanzania - Zambia - Zimbabwe - Botswana - Zuid Afrika Turkmenistan 2009 NIET: Verenigde Staten 2008 (1 maand): Californie - Arizona - Utah - Nevada Zuid Amerika 2008 (1,5 maand): Brazilie - Bolivia Rusland 2009 (2 weken) Abu Dhabi (4 maanden): Abu Dhabi - Dubai Zuid Amerika 2009 (2 weken): Bolivia - Peru Turkmenistan 2009/2010 (3,5 maand) Turkmenistan 2010 (6 weken)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 871
Totaal aantal bezoekers 137237

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn Reisdagboek

Landen bezocht: